Beste,
Ik zat vanmiddag in de Mediatheek (studiezaal met computers) bij mij op school, en wat zal je zien, krijg je weer een tekst op je scherm met "programma afsluiten anders word je account geblokkeerd".
Dit betekend dus dat ze gewoon mee zitten te gluren, wat volgens mij verboden is bij bijvoorbeeld e-mails etc.
Want wie kan aantonen dat ze geen e-mails lezen?
Daarom heb ik een aardig mailtje gestuurd naar de directie:
CitaatToon Meer
Geachte heer / mevrouw,
Sinds een korte tijd is er in de mediatheek een nieuw programma geïnstalleerd “Skanix Network Suite” d.m.v. dit programma kan een mediatheek medewerk(st)er “kijken” op de computer van een leerling.
Dit is naar mijn mening erg privacy schendend.
Bijvoorbeeld, iemand leest zijn e-mail, wat uiterst privé is, dan zit zo’n vrouw mee te gluren, dat vind ik niet echt gepast.
Dit staat tevens in de wet “Bescherming Persoonsgegevens” beschreven.
Ik vind dit niet echt normaal, ik begrijp dat er dingen op de computers gedaan worden zoals spelletjes spelen etc. maar dit kan naar mijn weten ook software matig worden voorkomen zonder een vrouw die mee zit te gluren.
Ik durf nu namelijk mijn zakelijke e-mails niet te lezen wat uiterst privé is, omdat ik weet dat er bij verschillende kinderen uit mijn klas een aantal keer de computer met opzet uit is gezet omdat zij een spelletje speelden.
Nu gaat u natuurlijk zeggen “ze kijken niet per individueel beeldscherm” daar ben ik het niet mee eens, dit kan namelijk wel ik heb die Skanix zooi namelijk wel eens moeten installeren voor bedrijven, waarbij ik alles uit moest testen en de functies goed ken.
Ik heb ook zeer veel verstand van ICT en netwerken en ik zou bij wijze van spreken een gezellige DDoS kunnen laten plaatsvinden zodat de servers van het Corderius het begeven of er een aantal dagen uitliggen. Dit ga ik uiteraard niet doen, maar ik zou het kunnen doen.
En wat boeit het tevens als iemand een spelletje speelt, zolang niemand er last van heeft maakt het toch niks uit? Denk eerder aan een beveiliging van de netwerken, die zijn namelijk hooguit belabberd.
Ik hoop dat u hier een oplossing op kan vinden, want ik vind het namelijk niet normaal dat ik mijn e-mails zonder het gevaar dat ik word “bespioneerd” kan lezen.
Maar wat vinden jullie hier nu van, ik bedoel ik vind het een kwalijke zaak..
Bedankt voor je mening!