Wet Bescherming Persoonsgegegevens

• Beste,

Ik zat vanmiddag in de Mediatheek (studiezaal met computers) bij mij op school, en wat zal je zien, krijg je weer een tekst op je scherm met "programma afsluiten anders word je account geblokkeerd".
    Dit betekend dus dat ze gewoon mee zitten te gluren, wat volgens mij verboden is bij bijvoorbeeld e-mails etc.
    Want wie kan aantonen dat ze geen e-mails lezen?

Daarom heb ik een aardig mailtje gestuurd naar de directie:

Maar wat vinden jullie hier nu van, ik bedoel ik vind het een kwalijke zaak..

Bedankt voor je mening!

• Je hoort op school te leren en geen privé/zakelijke mails te lezen, dit zal de school je ook wel melden,

Tevens als er in de voorwaarden van de mediatheek staat dat het niet mag en dat er controle is, dan heb je je daar aan te houden.

Tevens zit een school ook aan geheimshouding verbonden en alles wat ze dus zien mogen en kunnen ze niet tegen je gebruiken.

Tevens anders gaan straks iedereen lekker mailen met elkaar en zo dus geen schoolwerk doen, dit is natuurlijk volgens mijn niet echt de bedoeling.

• Er staan nergens voorwaarden, die heb ik ook nooit ergens gelezen ofzo of mijn handtekening onder moeten zetten.
    Mail lezen en sturen is niet verboden en ik heb het over een tussenuur (dus wanneer je vrij hebt).
    Dus je wil zeggen dat als ik een internet cafe heb en ik hang ergens voorwaarden op die niet goed zichtbaar zijn of waar je niet op gewezen / getekend heb waar ik in zet dat ik de computer bespied en alles in de gaten hou dan mag dit gewoon?

Wet = wet of je nu een overheidsorganistie hebt of een B.v., een wet = een wet.

Tenminste, zo denk ik erover.

• Tijdens je inschrijving op school zijn er automatisch voorwaarden van toepassing, lees deze eens na.

Dit kan je niet vergelijken met een internet café, maar goed ook daar kan de persoon meekijken wat je doet,

Tevens is dit bijna op alle scholen het zelfde.

Succes met je klacht die je hebt ingediend bij je school en laat me maar horen wat ze zeggen.

• Bij mij op school wordt dat ook al heel lang gebruikt, dat is een programma die gewoon meedraait als je Windows opstart en inlogt. Alleen het falende bij ons is dat je het met een toetsencombinatie kan laten afsluiten, zodat ze niet meer real-time kunnen meekijken.

En trouwens Lars, aan je quote te zien dreig je in principe met schade die je bij de servers 'zou' kunnen aanrichten? Ook niet echt bepaald slim om naar de directie te sturen.

• Dit is illegaal. In Amerika zijn er rechtzaken over zo iets begonnen!
    Pure schending van de privacy.

Je mail naar de directie zou ik niet sturen, sta je mee in slecht daglicht. Je dreigt bv wat met Ddos als je niet oppast.
    Verder zeg je iets van zakelijke mail en dan begin je over games en uitschakelen computer, dit moet aparte zin zijn, want nu lijkt het alsof je andere zaken van plan bent.

In dit geval zou ik 2 dingen doen:
    1) Aangetekend schrijven naar de school sturen dat ze de privacy wetgeving overtreden
    2) Als dat niet werkt deze informatie doorgeven aan de commissie van de bescherming van de levenssfeer.
    Die reageren hier meestal vrij furieus op.

Succes,
    K

• Het is net hoe je dit bekijkt. Het gaat hier om een school en niet om andere ruimtes. In de praktijk zijn er ook erg veel kinderen die met hele andere zaken bezig zijn OP school. Dus dan vind ik het soms logisch dat ze met zulke oplossingen komen.

• Bij ons worden games gewoon geblokkeerd en bepaalde sites zoals Youtube :p Hotmail wordt wel toegelaten bij ons omdat we af en toe iets op onze mail zetten zodat we thuis kunnen verder werken. (Informatica) & ik woon in België btw:P

• @RDMNL,
    Die gaan niet mailtjes lezen, wat hun wel kunnen doen.
    Ze zijn tegenwoordig echt steeds luier, ze denken nu we plaatsen iemand op z'n luie reet achter een balie.
    Vroeger waren de mensen een stuk actiever tegenwoordig is dat allemaal verminderd.
    Sommige dingen zijn er beter op geworden, maar privé zaken zijn er op achteruitgegaan.

Kan ik ze bij het LAKS aanklagen, of is dat meer voor algemene scholieren vragen?

• @gio,
    Wij hebben een rector die opzich wel aardig is, maar denk ik niet zo snel een nieuw beleid invoert..
    Ik ben wel vrienden met een aantal afdelingshoofden en coördinatoren en o.a. alle conciërges maar daar heb ik in dit geval niks in. Ik ben namelijk de vijand van bijna alle systeembeheerders bij ons op school.
    Maar ik ben niet de enige, er zijn namelijk een aantal anti-**** hyves opgericht voor hun dus ja..

• @lars, toen je je hebt ingeschreven heb jij je denk ik ingestemd met de regels/av. Hier zal zoiets wel hebben ingestaan. Bij mij op school hadden ze gewoon kleine schermpjes die ze zagen dus je konden niet in detail treden. En dan gewoon met een menu op een aantal dingen drukken. Ook liepen ze daar langs en als je een spel aan het spelen was ging je pc uit, ook als je een verslag had getypt van 3 pagina's en niet had opgeslagen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!