Benodigdheden hosting

  • Hallo iedereen,


    ik heb een vraagje:
    Wat heb ik allemaal nodig als ik een eigen hostingbedrijf zou willen oprichten?
    Ik dacht al aan het volgende


    - een eigen site
    - reseller hosting of VPS
    - een goede domain registrar vinden (wat raden jullie zoal aan?)
    - KVK


    Zie ik dingen over het hoofd?


    Willem

  • M.Martens
    Een BTW nummer krijg je tijdens je inschrijving, in Nederland is dit je BSN (Burgerservice nummer), hoe dit in België zit durf ik niet te zeggen.


    En een boekhoudpakket is afhankelijk of je het zelf wil gaan doen of een boekhouder neemt, zou je aanraden een boekhouder te zoeken die kennen de regels op hun duim.
    Mijn boekhouder maakt gebruik van Twinfield dus daar zit mijn systeem ook op aangesloten, bespaard me niet alleen kosten maar het is ook makkelijker voor hem.
    Voordat je deze keuze maakt moet jij jezelf dus afvragen wie jou boekhouding gaat doen, dan is de keuze makkelijker voor jezelf om te maken.


    WeFact
    Een gratis systeem zou ik niet voor kiezen, met WeFact is mijn ervaring dat het geautomatiseerd is en je vele mogelijkheden geeft tot opzetten van een hostingbedrijf.
    Hierbij heb ik bijna geen onderhoud aan me klanten aangezien het systeem alles automatisch doorvoert voor mijn klanten, bestellingen zijn met 2 min. actief bijvoorbeeld.


    WHMCS
    WHMCS heb ik heel even geprobeerd, nadeel hiervan is dat alles Engels is, dus als je een Nederlands/Belgisch bedrijf wordt zal je vertalingen moeten zoeken.
    Voor de back-end bestaat dit voor WHMCS dacht ik nog niet, wel is dat heel simpel om zelf te doen je zal alleen elk woordje moeten vertalen binnen het systeem.


    Zelf ben ik ooit begonnen met Factuursturen.nl, deze geeft je ook inzicht in financiële status zoals belastingen enzovoort, het is alleen niet volledig gratis.


    Hosting
    Ook bedacht wat voor soort hosting je wilt starten, dus welk beheerpaneel of welke OS (Linux/Windows) ?
    Wie doet de onderhoud aan de server, en wie behandelt alle storingen indien aanwezig, of wordt hij managed ?


    Een hosting is zo opgezet maar je moet je ook bedenken dat als er 20 websites offline gaan om 3:00 in de nacht jij hier wel verantwoordelijk voor bent.
    En reken er maar op dat je klanten jou het verantwoordelijk nemen dat de server offline is geweest, zorg dus voor een goed beschermde Voorwaarde.




    Als je wijs bent schrijf je eerst heel je plan op papier, zorg ervoor dat je elk detail bedenkt, wat zou jij als klant doen als??
    Op die manier krijg je zelf al een heel duidelijk beeld over wat je precies wil doen en wat je doel hierin is.

  • Dat Factuursturen is nog wel interessant :)


    Moet ik zelf een OS kiezen? Dat is toch enkel voor VPS? (Zou ik dan VPS of resellerhosting kiezen?)
    En wat raden jullie aan Linux of Windows (Of Ubuntu? :p)


    En die VPS wordt toch onderhouden door het datacenter? Tenzij het een software error is uiteraard :p

  • Ubuntu is een op Linux gebaseerd OS. Dus is gewoon Linux (unix). Voor een vps zou ik centos aanraden wordt bij veel hostingproviders gebruikt.


    Maar als ik je post hierboven lees raadt ik je af om hosting provider te gaan worden want kan merken dat je er te weinig vanaf weet.

  • Bits
    Betekend nog niet dat hij niks kan, een reseller account om mee te beginnen zou voor hem beter zijn gezien hij dit nog niet weet.
    Dan kan hij in de tussentijd alles over servers en het beveiligen hiervan leren om zo vervolgens een eigen platform op te zetten.
    Het is waarschijnlijk een passie voor hem waar hij zelf nog niet zo heel veel vanaf weet, dat betekend niet dat hij dit niet kan leren.


    Maar ik zou wimmpie aanraden om met een reseller account te beginnen, dan heb je deze zorgen niet en kan je rustig zoeken wat een VPS wel of niet kan.

  • Met reseller heb je hier geen zorgen over, deze worden op hoger niveau van de server bijgehouden.
    De beveiliging waar jij mee zal zitten straks is je eigen VPS server, daarom rade ik je al aan om daarvoor eerst op een reseller te zitten zodat je dit kan leren.


  • Je BTW nummer is zeker niet altijd je burgerservice numer!! Alleen bij een eenmanszaak is dit (vaak) zo, maar ook dan lang niet altijd.


    @TS,
    Wat je nodig hebt om shared en reseller hosting aan te bieden:
    - Virtuele server met tenminste 1,5GB RAM, 100GB opslag en 1TB dataverkeer en DirectAdmin. DirectAdmin hoeft niet per see, maar is naar mijn idee het beste controlepaneel van dit moment. Dat kost €25,- excl. BTW per maand (TransIP BladeVPS X4)
    - Dan heb je natuurlijk nog een controlepaneel nodig om je klanten te beheren. Dat kan in WeFact, WHCMS of andere controlepanelen, maar je kunt ook een eigen systeem schrijven ;). Ik heb dat ook gedaan en het is veel werk en kans op bugs is groot, maar je leert er ook weer erg veel van. Plus het kost je alleen maar tijd en geen geld, wat als beginnend ondernemer vaak wel handig is.
    - Voor de domeinnamen heb je een reseller nodig. Of je moet contracten met SIDN, DNS.BE etc. gaan sluiten, maar dat is als starter niet op te brengen aan kosten. MijnDomeinReseller is een goed bedrijf, die kost €40,- per jaar (voor het normal pakket) en dan betaal je nog regfee per domeinnaam.
    - Je betalingen verwerk je met een PSP, zoals Mollie, TargetPay of een ander bedrijf. Ik gebruik altijd Pay.nl (TinTel B.V.) en die zijn goedkoop, leveren goede service, én hebben alle pakketten in één.
    - KvK en BTW-nummer. Dat kost niks en kun je zo hop aanvragen. In België werkt dat iets anders geloof ik.
    - Je eigen website maken, spreekt denk ik voor zich.


    Succes!

  • L.Groot
    Betalingen hoeven niet altijd via een PSP te gaan, je kan ook gewoon met overschrijvingen werken.
    Momenteel ben ik bezig om Rabobank Omnikassa te regelen, dit is vele malen goedkoper en ik krijg genoeg mogelijkheden.


    Klantenpaneel is niet altijd nodig, via factuursturen heb je al een compleet klantenbeheersysteem, dan hoef je dit dus niet zelf te maken.


    Een server hoeft helemaal niet zo groot te zijn om te starten, mijn tip, kijk verder dan TransIP ze zijn er goedkoper kwam ik pas geleden achter.
    En nee dit betreft niet een klein bedrijf die net start, dit is een bedrijf met 15+ jaar ervaring.
    Maar aangezien de TS hier geen ervaring heeft kan hij beter op een reseller starten om zo meer over servers te leren.


    Excuus voor de fout over de BTW, dan was ik hiervan niet helemaal op de hoogte.


  • Denk dat de meeste antwoorden al wel gegeven zijn.


    Maar ik zou voor versio of transip als registrar gaan. :D.

    Oh wat lees ik nou weer! Nooit registrar bij Versio zijn, kwa domeinnen registeren, is dat prima. Maar kwa hosting is de downtime groter dan de uptime. 8|

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!