Posts by Tim

    Qua backend ga ik sterk mee met Laravel. Binnenkort Laravel 6. Ben benieuwd. Binnenkort ga ik mij verdiepen in Django. Ook gestructureerd en veel dingen automatisch. Vind Django alleen wat meer werk en iets minder gestructureerd. Maar daar heb ik wel het idee dat er meer dingen uit handen worden genomen. En tjah, performance.


    Front-end duidelijk Vue. icm daarmee vooral Vuetify gebruikt en wat Buefy. Ik ga nu voor een klein projectje ElementUI gebruiken.
    Tailwind vind ik ook erg fijn werken. Alleen iets minder met SCSS (SASS). En beetje dubbelop als ik al iets als Vuetify gebruik.


    Aangezien @M.Beers Flutter noemt. Ook iets waar ik mij in ga verdiepen.


    Nog enkele aanraders btw, zeker voor @Aaron ivm SSH angst: check Laracasts. Udemy heeft ook leuke cursussen. Zelf daar een Vue cursus gedaan, erg tevreden.


    Edit: misschien leuke toevoeging aan dit topic: welke IDE / tools?


    Over het algemeen gebruik ik de Jetbrains suite. Voor een IoT project keertje VSCode gebruikt.
    Verder gebruik ik (vanwege Windows) CMDer als commandline. Gitkraken als Git GUI.


    En uiteraard bekende dingen als composer, webpack en yarn. Gebruik ook prettier voor de codestyle.


    Om lokaal dingen te testen gebruik ik Laragon. Had geen zin om telkens Docker te gebruik voor zulke simpele dingen. Onnodig resource gebruik in mijn geval.

    Hij/zij kan niet opeens in een ticket er opeens 2 dingen van maken ipv 6. Daar zou je toestemming voor moeten geven.


    Je zult als eerste toch die ingebrekestelling moeten sturen. Hem een redelijke terijn geven voor terugbetaling. Doet hij dit niet, dan pas kun je andere stappen ondernemen. Verzamel daarvoor alvast alle gegevens die je over de persoon kan verzamelen (algemene voorwaarden, alle berichten, naam, adres, e-mail, telefoonnummer, whois, screenshots).


    Je kan dan twee dingen doen:
    1. Aangifte doen, geef hierbij aan dat je je bij de zaak wil voegen voor een vergoeding.
    2. Een civiele zaak starten bij de kantonrechter (heb je geen advocaat voor nodig) om het geld terug te vorderen.


    Let op bij het versturen van de mail dat je zeker weet dat diegene het leest. Gebruik daarom iets van een dienst waarbij je kan zien of diegene de mail heeft geopend. Anders moet je een aangetekende brief sturen. Of probeer zijn ticketsysteem.

    Allereerst zou ik de naam (voor/achter) weghalen. Laat je dat, dan ben je in overtreding.


    Allereerst refereer je naar verschillende aspecten wat 'op de site' zou moeten staan. Ik zie dit nergens terug op de site. Site schort op juridische aspecten ook tekort.


    Ik zou (puur theoretisch) het volgende doen:
    1. Stuur een mail met daarin bewijs van het gedane werk. Welke acties heeft hij exact ondernomen, laat het hem verantwoorden. En ook verantwoorden dat het 35 per uur is (want is er bijv. wel een uurtarief overeengekomen?). Bij geen overeengekomen uurtarief hoef je je er volgens mij ook niet aan te houden. Enkel naar wat er zou gebeuren. Heeft hij twee van de 6 dingen gedaan en zijn ze allemaal evengroot? Dan is het redelijk dat je 2/6 betaald.
    Zet daarbij ook in, als hij nog niet voldoende of niet zijn verbintenis is nagekomen, dat je hem een redelijke termijn geeft (bijv. 2 weken) om dit alsnog te doen. Vervolgens afwachten.
    2. Is termijn verstreken. Dan is hij in verzuim. Je kan dan om ontbinding vragen en je geld terug.




    Edit: 7 dagen niet goed geld terug. Hier moet hij gewoon aan voldoen. Ik zie geen algemene voorwaarden op de site dus heeft diegene niet veel om zich mee te verweren. Alles teruggeven dus. Gewoon een ingebrekestelling sturen (dat is het redelijk termijn geven voor terugbetaling).

    Je zult dat apart PHP moeten downloaden en in de installatie van USBWebserver moeten plaatsen. Om die reden gaat mijn voorkeur uit, voor vergelijkbare applicaties, naar XAMPP, daar kan je eenvoudig je PHP versie bepalen.


    Wil je helemaal gek doen, kijk dan eens naar Docker (vereist meer expertise).

    Zullen we het enigzins gerelateerd houden aan de strekking van de topic? :) Negatief commentaar kan altijd, maar zorg dan wel voor onderbouwing dan wel feedback zodat het toegevoegde waarde heeft. Los van dat gelet op de aard van deze topic zulke feedback zich daar niet voor leent. Als je het een mooi platform vindt dan kan het helpen om positief te zijn in plaats van negatief.


    Aaron gaat er mee aan de slag. Binnenkort zullen we de resultaten zien. Gewoon nog even afwachten.

    Iedereen bedankt die feedback heeft gegeven. Te allen tijde probeer ICTScripters de website te verbeteren. Als je nog meer tips of feedback hebt, stuur gerust een berichtje naar één van de teamleden. Ik heb wat goeie puntjes voorbij zien komen, maar missen nog concrete voorstellen. Bijvoorbeeld SEO. Ga het gesprek aan met één van de teamleden! We staan er maar al te graag voor open! Maar, de intentie van dit topic is niet het verkrijgen van feedback. ICTScipters is op zoek naar actieve en gemotiveerde personen die iets willen maken en zich ergens voor willen inzetten.


    Paar van de voorstellen hier mooie voorstellen. Ze zien echter vooral toe op gebruiksvriendelijkheid. Alhowel gebruiksvriendelijkheid wegend aspect is voor de mate van activiteit, betwijfel ik of de genoemde voorstellen een waarneembare impact zullen hebben. Het puntje van Cloudflare zou mogelijk wel kunnen helpen. ICTScripters is daar altijd erg terughoudend meegeweest omdat er veel kwaadwillenden rond huppelden op het internet. Mogelijk dat zij ICTScripters nu uit het oog hebben verloren en de beveiliging van Cloudflare teruggeschroefd kan worden.


    ICTScripters en diens leden bezitten kennis, in tegenstelling tot wat sommigen zeggen of denken, van verschillende niveau's en op verschillende terreinen. ICTScripters is niet helemaal met de tijd meegegaan en heeft nu een klein dipje. Dipjes zijn er om eruit te komen. Als (toekomstig) teamlid heb je de kans om ICTScripters mede uit het dipje te trekken en te ervaren hoe het is om de site en groei en bloei te beheren. Uit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat het doen van zoiets goed is voor je persoonlijke ontwikkeling. Iets waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds profijt van uit ontleen. Ik raad dan ook iedereen aan hier serieus over na te denken. En bij twijfel, gewoon solliciteren!

    Als ik me niet vergis ben je als je iets verkoopt in principe 2 jaar verantwoordelijk voor garantie.

    Neen, het verschilt per product. Van elektronica is dit over het algemeen twee jaar. Maar wasmachines is dit weer bijvoorbeeld 5 jaar(iirc).


    Een probleem daarbij is dat dat gaat over zaken, niet goederen. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe het zit met IE-rechten. Want je koopt als het ware 'rechthebbendheid'. Je koopt 'toestemming' om het te gebruiken.


    Voordat je dus gaat kijken naar de omvang van de garantie bij scripts, is het handig om eerst te kijken of er (consumenten!)garantie zit op het 'kopen' van auteursrecht.

    Zolang je aan kan tonen dat het logo van jou is/ dat jij het al langer in gebruik hebt denk ik dat je een stevige zaak hebt. Het gaat er vooral om hoeveel je er uit wil halen; als je het voor de rechter laat komen kan de 'winst' hieruit aardig oplopen, maar je kan het natuurlijk ook onderling oplossen. Het hangt een beetje af van de hoeveelheid schade die je hierdoor hebt gelopen :)

    Deze 'winst' is enkel schadevergoeding die je kan krijgen. Het is dat het België is en het daarom niet met zekerheid kan zeggen. Maar schade dien je over het algemeen concreet aan te dienen tonen. Fictieve kosten of zelf verzonnen bedragen gaan niet op. Voor de rechter kan mogelijkerwijs nadeliger zijn in verband de mogelijke kosten die je maakt.

    Beetje wat de gek er voor geeft :P

    Dit zal altijd het geval zijn ;)


    Ik ga mee met de waardeschatting van Ferhat. Er is weinig tot geen technische waarde. Het betreft een standaard Wordpress (gratis iirc) template. Voor de rest zijn er niet veel bezoekers en zit de meeste waarde naar mijn inziens in de content, welke naar mijn idee schaars is. Daarbij, let ook op de eventuele (auteursrecht)inbreuken van de website.

    Hey


    Kan je wat meer informatie posten zoals FangorN al vroeg?
    Dan kan ik of iemand anders je een oferte sturen hiervoor.

    Ah, sorry, post over het hoofd gezien!



    Het kan zijn dat het maatwerk wordt, en in dat geval zal ik het waarschijnlijk zelf maken of zo laten. Ik hoopte gratis of betaald (voor een klein bedrag) een standaard script te kunnen vinden.


    Het is op zich simpel. Het is eigenlijk een soort van kalender met een overzichtje per dag. Elke dag duurt van x tot x uur. Elk kwartier of halfuur moet iemand zijn of haar beschikbaarheid aan kunnen geven. Dit gebeurt per ploeg. Dus Je hebt een aparte 'kalender' per ploeg welke x aantal personen kunnen bevatten.


    De rest maakt niet veel uit, de vereniging zelf heeft een eigen afschrijf systeem voor alle materialen. Het is puur voor de ploegen en coaches om een training in te plannen aan de hand van wanneer men kan.


    Voor de rest zijn er qua backend geen harde regels of extra functionaliteiten nodig. Het gaat er dus vooral om dat alles per ploeg gaat. (wel dus een ledensysteem)


    Edit: eigenlijk een soort van datumprikker, maar dan gewoon als kalender en net zo overzichtelijk als de drive per dag.

    Beste leden,


    Voor mijn (sport) team/vereniging zoek ik een script waarmee ploegen de beschikbaarheid per persoon kunnen aangeven per tijd slot.
    Kent of heeft iemand zo'n script?


    Een voorbeeld van wat ik nu gebruik via Google Drive is bijgevoegd. Ik heb dan voor elke toekomstige dag een tab gemaakt. Maar ik dien telkens een nieuwe toe te voegen, dit is uiteraard tergend werk. Vandaar dat ik een oplossing zoek.


    Totaal kleurt groen zodra er 4 of meer beschikbaar zijn. Leuk extraatje wat ik zoek, niet vereist :)


    Wie o wie helpt mij uit de brand.

    Als je geen handteking van iemand hebt voor een verklaring van geheimhouding, is het bovenstaande dan bindend?

    Naar Nederlands recht is het prima bindend :) (uitzonderingen mogelijk, zoals bijv. zeggen dat je je hier niet gebonden voor voelt in het berichtje)

    Door deze responsive te maken :)


    Wat is responsive? Het beste is als je dat gewoon Googled. Dan zul je voorbeelden tegenkomen.
    Responsive is vooral gebasseerd op het 12 grid systeem en zo'n uitklapbaar menu.

    Nee, zo werkt het ook weer niet.


    Je wordt dood gegooid met R&B in het Nederlands recht. Maar, een beroep daar op slaag echt niet zomaar. Dat moet je wel heel erg goed en sterk beargumenteren. Dat wordt niet snel aangenomen. Anders zou het wel heel makkelijk worden, dan zegt iedereen "maar dat is redelijk". Nou, bewijs het maar.


    Artikel 1 lid 1 van boek 5 burgelijk wetboek zegt het volgende:


    Citaat van 5:1 lid 1 BW3+

    Eigendom is het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben.

    Zie voor het gemakshalve het hebben van zo'n domeinnaam als 'eigendom' (het is geen zaak, vandaar). Het ontnemen van zo'n recht is een zwaar iets binnen het Nederlands recht. Dat gebeurt niet zomaar. Dat moeten wel zeer speciale omstandigheden zijn of er iets een 'normaal' iets binnen het recht gaande zoals de overdracht van het eigendom of originaire verkrijging.


    Als je deze twee tegenover elkaar zet dan zie je extra hoe zwaar zo'n R&B toets is. Het moet wel een zeer zwaarwegend belang zijn of een hoger recht wil je eigendom omver helpen.


    Het 'eerder' gebruiken van de naam zal onvoldoende zijn. Het is niet leuk. Het is vervelend. Maar is het onredelijk? Zo werkt de markt, zoals is aangegeven. Of er moet sprake zijn zoals ik zei van misbruik van recht. Want in dat geval wordt het 'onredelijk'. Maar ook dan is het maar de vraag, want misschien volstaat een vergoeding.


    Een naam kan je veranderen. Vervelend. Lastig, maar zo werkt de markt nogmaals. Of je moet zoals ik zei echt zo sterk in je schoenen staan dat je zelf een merk hebt geschapen. Misschien kom ik daar binnenkort wel op terug aangezien ik nu een inleidingsvak volg over IT-recht en het dacht ik behandeld werd.


    Er is nog veel meer, maar ik zit nog niet goed genoeg in de stof hiervoor. Kom er misschien later op terug.


    Wat ik nog wel even uit de sheets haal is het volgende:


    Citaat van Rijsuniversiteit Groningen

    Slaafse nabootsing› Onrechtmatig profiteren of nabootsen (zonderdat er een IE-inbreuk is) dat nodelozeverwarring wekt bij het publiek.› Heeft de nabootser nagelaten alles te doen watredelijk is om gevaar voor verwarring tevoorkomen? Of had hij op bepaalde puntenkunnen afwijken› Heeft het nagebootste product een eigen plaatsin de markt (ook wel: onderscheidendvermogen)?

    Het is al opgelost, maar hier nog even mijn (juridische) bevindingen voor als iemand anders een vergelijkbare zaak krijgt. Maar alvorens ik begin, man oh man, let op het gebruik van het woordje 'hun'.

    Ik heb nog weinig burgerlijk procesrecht gehad, maar een zaak als deze gaat naar de afdeling 'kanton'. Daar mag je jezelf vertegenwoordigen en heb je dus geen advocaat nodig en dus geen kosten (tenzij je verliest, dan kan de rechter bepalen dat je de ander zijn kosten dient te betalen).


    Zover ik weet kun je alleen een domeinnaam claimen als je het als merknaam heb geregistreerd bij het BBIE (merknaam registratie bureau van de benelux). Ook moet dit eerder gebeurt zijn dan de registratie van het domeinnaam. Is dit niet het geval, kan naar mijn weten de domeinnaam niet worden afgepakt.


    Zij zeggen echter dat ze een advocaat gaan aannemen. Deze gaat jouw een brief sturen waarin hij het domeinnaam claimt etc.. Dit kun je ondanks die brief uiteraard gewoon weigeren, wel is het dan aan te raden om vast een rechtsbijstand verzekering af te sluiten, want uiteindelijk gaat het naar de rechter toe

    Hier zijn twee dingen.


    Allereerst, het klopt wat betreft de merknaam. Als ze het eerder hebben geregistreerd in BBIE of de Europese variant (en nog meer maar dien doen er niet echt toe) dan kunnen ze deze inderdaad claimen. MAAR, het kan ook in andere gevallen. Wanneer iets een merk op zichzelf is geworden zonder te registreren. Of iets waar ik zomenteen nog op kom. Fijne details ken ik (nog) niet.


    Het andere iets is, veel verzekeringen sluiten uit dat als je weet dat iets gaat gebeuren, en je sluit om die reden een verzekering, dat ze dat niet vergoeden. Let daar op


    Ze mogen met zoveel advocaten aankomen maar uiteindelijk heb jij voor de domein betaald dus jij bent de eigenaar van de domein en ze kunnen het niet zo van je afpakken

    Dat kan dus wel, zoals eerder aangehaald en WMDiensten ook bevestigend beantwoord.


    Maar TS, let wel op het volgende!


    Allereerst, auteursrecht. Teksten overnemen mag niet. Ik weet niet of je dat gedaan hebt maar zo ja, dan hadden ze een vergoedingen kunnen eisen.


    Ten tweede, wat ook een reden zou kunnen zijn om het domein af te pakken is misbruik van recht. Dit betekent dat je je recht gebruikt enkel om een ander te 'pesten'. Als je het enkel doet om hen kwaad te doen (lees: het beter doen valt daar niet onder!) dan zou de rechter kunnen zeggen dat je ze moet vergoeden OF dat je het domein moet overdragen.

    Hoi iedereen,


    Volgens mij vereist deze topic enige opheldering en betere uitleg.


    Allereerst aan de TS:
    Zover ik zie hoef je $list->id of $id niet te beveiligen. Ik gok dat het een ledensysteem betreft mbt criminals. ID's zijn daar gegenereerd door de mysql database en wordt uit de DB gehaald. Dit betekent dat de gebruiker de ID variabele (in beginsel) niet kan beïnvloeden. Oftewel, er is geen beveiliging nodig. Wil je het écht controleren, valideer dan of de variabele ook daadwerkelijk numeriek is.


    Over de mysql/deprecated discussie:
    Er zijn slechts enkele redenen waarom je niet naar de nieuwe versie zou willen gaan. Óf er is op het moment geen geld voor de onderhoud of een nieuwe versie is in ontwikkeling of gaat geheid komen. Of net zoals bij de banken, de data of het systeem is zo kritiek dat men onder geen omstandigheid een fout kan veroorloven om ook maar een minimale fout te maken. Anders dan dat kan ik geen reden verzinnen.


    In principe is het verhaal 'het kost veel' onzin. Niet de aanschaf maar de onderhoud van (de wat grotere) systemen zijn het duurst. Hoe meer je uitstelt, hoe duurder het onderhoud wordt. Hoe meer je uitstelt, hoe slechter de performance wordt (over het algemeen) t.o.v. nieuwe versies. Hoe meer je uitstelt, hoe minder bugfixes/security fixes je geniet. Kortom, het is altijd verstandig om naar een (stabiele bewezen) versie over te stappen.


    Coderen in een oude standaard is het met het oog op dat hierboven altijd een slecht idee. Mysql is al deprecated.


    Sterker nog, ik ben zojuist overgestapt naar PHP 7.0. Deze kan ongeveer 2x zoveel requests aan / 2x zo snel t.ov. PHP 5.6. In deze versie is de 'oude' mysql functie geheel verwijderd en ben je verplicht mysqli of PDO te gebruiken.