Windows 8 word de grootste faal weer met hun metro interface. Meeste mensen hebben nu al zelfs moeite met Windows 7 (50+). Windows 8 vind ik meer iets voor tablets aangezien de scroll functie van de metro interface.
Nou heb ik de developer preview en de consumer preview gehad en nou was er wel wat verschil tussen de developer en consumer preview. Zo hadden ze wat images vervangen.
Ik ben helaas absoluut niet te spreken over metro interface. Het kan zijn omdat we het niet gewend zijn, maar zeg nou zelf. Waarom zou je een goed werkend iets vervangen met een 'stijlvollere', maar slechtere interface. Daarnaast heeft het metro interface helemaal geen extra functie in het goed werken van applicaties of overzichtelijk maken van applicaties, aangezien de icoontjes verschillende groottes hebben en dan ook nog eens door elkaar staan.
Een pluspunt van windows 8 vind ik wel het overzicht van alle computer gegevens en het processenbeheer, maar dit zal voor de normale consument geen reet uitmaken.
De geintegreerde facebook en msn login is ookal weer zo'n fout die ze maken, aangezien een aantal dagen geleden is gebleken dat dit niet veilig is. Zo valt de token makkelijk te onderscheppen en kan dus makkelijk met jouw account ingelogd worden.
Ik wacht wel op de volgende Windows.
De multi-tasking is daarnaast ook nog eens waardeloos. Zonder toetsenbord is het onmogelijk om uberhaupt wat te doen. Je kunt maar op een manier door de apps heen scrollen en dat maar een kant op. Als je iets wilt kopieeren is het met meerdere apps open bijna onmogelijk. Dus als je 15 apps open hebt moet je dus eerst langs 15 apps gaan om bij je beginnende app te komen.
Daarnaast kun je niet eens apps afsluiten. Daarvoor moet je de taskmanager openen, die alleen in de Desktop zit.
Helaas is in Windows 8 het start menu ook niet meer terug te vinden. Dit heet nu het Start Screen en dat is weer in de metro-style. Terwijl windows 16 jaar lang een start menu heeft gehad. Je moet nu met je muis helemaal links op het vlaggetje drukken en dan helemaal je muis naar rechts, naar de andere kant van het scherm, bewegen om uiteindelijk daar op de power button te drukken. Dat wordt echt een feest met een resolutie van 5760x1080.
De zoekbar die je overigens normaal standaard had in het start menu is ook foetsie, nergens meer te bekennen.