Hulp nodig met idee

• Vrij standaard bestaan codes uit hoofdletters en getallen, het is echt wel verstandig om dan de 0 en de O niet te gebruiken, aangezien die irritante verwarring op kunnen leveren. Dat zou je ook hebben met de l en de I als je ook kleine letters gebruikt. Ook de l en de 1 kunnen erg veel op elkaar lijken.

De vorige kwestie ging inderdaad over database normalisatie en denormalisatie. Al wil ik het echter geen denormalisatie meer noemen, want het was wel heel erg extreem. Nooit meerdere waardes in één databaseveld opslaan! Nergens goed voor...

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • killingdevil zou eerder gwn geen hoofdletters nemen erbij dan merk je dat verschil wel :) van een 0 en o vind ik toch :)

superior denk eerder dat ik het zou mixen

waarom slecht praten over buitelanders hun taal en hun afkomst.
    waarom praat nooit niemand slecht over de script talen dat is ook een andere taal.

• @Killingdevil
    Die O en 0 weet ik, erger ik me ook nog wel eens aan bij captcha codes.
    Als ik de postcode methode ga gebruiken wil ik de letters en cijfers wel uit elkaar houden zodat dit geen verwarring oplevert.

Meerdere waardes opslaan doe ik inderdaad niet, ik maak voor elke methode een nieuwe record.
    Dit is ook makkelijker aangezien ik nog wat gegevens over de beller opslaat.

- ID
    - Gebruikers ID
    - Datum aanvraag
    - Gegeven coden
    - Status code (1 = actief, 2 = verkoop veiling)
    - Methode (IVR, SMS, iDEAL)

Ik zit alleen nog beetje te twijfelen hoelang de code zou moeten zijn.

Ik denk zelf 4 cijfers en 2 letters, alleen als 20 mensen 20 codes bellen kan ik dan geen kans krijgen dat er een duplicatie van codes komt?

Of is dit door middel van de code generator op te lossen, dat als bijvoorbeeld de code al bestaat hij gelijk een nieuwe aanmaakt tot hij een unieke heeft en die kan mee versturen ?

• Dit is misschien even "off the record" maar om het probleem op te lossen waar Stefan over praat kun je een link maken om de code direct te activeren.

Ik zou persoonlijk voor langere codes gaan die niet snel te onthouden zijn ivm mensen die meekijken op het scherm. Ik weet niet of je het zo maakt dat alleen diegene die de codes koopt ze ook alleen maar kan gebruiken maar goed.

• Niels
    Daar dacht ik dus ook aan, ik wil de codes zo maken dat ze niet te onthouden zijn.
    Ze moeten alleen niet te moeilijk worden, dus dacht zelf 6 cijfers en 3 letters.

Verder krijgt elke code een link om hem te activeren, je hoeft dus niet alles continu te kopiëren en plakken.

De codes kunnen alleen geactiveerd worden als het gebruikers ID overeenkomt met de speler die hem activeert.

Stel ik bestel een code, jij weet welke code het is en activeert hem.

Dan gaat dit niet omdat ik hem besteld heb en dus ook zelf moet invoeren.
    Bij een verkoop zal de code overgedragen worden aan de koper, dan wordt het gebruikers ID veranderd in de koper.

• Je moet altijd checken of de code niet al bestaat. Ook al bestaat er maar één record en genereer je een code die 100 tekens lang is, altijd bestaat de kans op duplicatie.

Maar als het ID van de gebruiker bekent is, en alleen hij de code mag activeren, waar is de code dan nog goed voor?

• @Killingdevil
    Ik controleer ze wel, voordat ze erin gaan controleert hij eerst of de code niet al bestaat.

Code kan je op verschillende manieren gebruiken, neem het volgende voorbeeld.

- Donatie dagen
    - Extra speelgeld
    - Betere bescherming
    - Snellere vliegtijden
    - Meer profiel tekens
    - Outbox bij privé berichten
    - Verkopen op de veiling

Dit zijn slechts voorbeelden, ik ben van plan om er nog meer mee te doen.
    Waarom een code maken die 100 tekens is, het zijn gewoon soort activatie codes.

Zat te twijfelen of ik 4 cijfers en 2 letters doe, ik denk alleen dat 7 cijfers en 3 letters beter is.
    Dan krijg je een unieke code die 10 tekens is en niet door iemand zomaar is te onthouden.

• ow:o
    nu dat ik het zo lees snap ik wat je bedoelt dan zou ik zegge maak het gwn zo in het begin 2g1h1 ofzo en telkens die niet meer aan een unieke kan komen dat die er een letter meer bij zet of cijfer dacht dat je ze na activatie wou verwijderen

waarom praat nooit niemand slecht over de script talen dat is ook een andere taal.

• svenneke
    Zodra de code is gebruikt zal hij worden verwijderd, hij blijft niet in de record staan als hij al gebruikt is.

Codes zien er nu als volgt uit:

5674223TDE

Dit zijn de codes die nu aangemaakt worden om alles door te sturen naar de database.

• als ze toch verwijderd zullen worden zou ik eerder voor een 6code gaan is mijn mening ziet er netter uit maar veiliger of onveiliger weet ik niet echt zo en onthouden weet niet dat ze het de zelfde dag activeren kunnen ze er toch niets meer mee doen dusja

• De code blijft gewoon geldig zolang jij ze niet gebruikt hebt.
    Maar ik heb een iDEAL optie waarbij je 20 donatiecodes kan bestellen, als bijvoorbeeld 20 mensen dit doen heb je al 20 x 20 = 400 records.

Betekend ook 400 verschillende codes, ben bang dat als hij korter wordt hier problemen mee gaat krijgen...

• ach weet niet zo :o als je alles zowat ga optellen kan die in 6code wel denk ik ongeveer miltje aan codes maken :)

• Je maakt nu codes van 7 letters en 3 cijfers. Dat betekent dat je nu 8.031.810.176.000 verschillende codes kunt genereren. Dus daar kun je de hele wereldbevolking 1000 codes mee geven. Tekort komen hoef je je niet druk om te maken, 4 letters zou ook wel genoeg zijn geweest.

• @Killingdevil
    Hmmm zo kan je het inderdaad ook bekijken, en aangezien ik alles laat activeren op gebruikers ID is dit geen slecht idee.

Heb de knoop doorgehakt, ik ga hem als volgt maken: 4 cijfers & 2 letters.

Bedankt allemaal voor het meedenken :)

• ach je ziet het zelf:) zou dan toch eerder voor de 6 gaan is mijn keus omdat die er beetje netter uitziet:p

• Ja maar ik wil geen mix ervan maken, dat staat namelijk niet netjes.

Als voorbeeld:

- 1234RE 4 cijfers 2 letters
    - 4k5k6k 3 cijfers 3 letters

Ik wil de letters graag upper case houden omdat dit gelijk staat met de hoogte van de cijfers.

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 22.08.10 21:54:16:
    Dit is hem uiteindelijk geworden:

Hij is iets anders dan verwacht maar levert wel unieke donatie codes op :)

Bedankt allemaal :slotje:

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!