Hoe begonnen met scripten?

• Citaat van larsisgoed9

Dus waarschijnlijk heb ik toch gedeeltelijk gelijk ;)

Je hebt niet gedeeltelijk gelijk. In jouw citaat vermeld je dat het makkelijk te leren is. In de context die je overbrengt, geef je makkelijk de betekenis dat de taal over het algemeen makkelijk is, en dat is het zeker niet. Zelfs Darsstar aka 'the PHP god van CP' is nog geen 'perfecte' PHP programmeur.

Indien je bedoelde dat PHP behoort tot de talen die eenvoudiger te begrijpen zijn in de basis, dan ben ik het met je eens. Vergeet niet dat er nog eenvoudiger talen bestaan (GML van Mark Overmars' Game Maker is een eitje)

Totdat Stefan en Koen terug zijn van vakantie ben ik weer actief. Daarna ben ik weer weg ;)

• Na een paar keer een contact formulier te hebben overgetypt en de tags etc. die erin voorkomen te hebben geleerd wat hun functies zijn heb ik mijn eerste contact formulier klaar :)

Nu is er nog 1 probleempje en daar gaat het script eigenlijk om xD hij stuurt geen mail.

Als ik bij
    action="" invul mailto:[email protected] (met normaal email natuurlijk) opent miijn pc outlook. Maar natuurlijk wil ik gewoon dat er met een druk op de knop een mail word verstuurd maar die ontvang ik niet :P

Nu was mijn vraag of jullie de fout zien en of dit gewoon een stomme fout is. Ik wil nog geen oplossing hebben want ik wil eerst even zelf kijken of ik het op kan lossen.

• Citaat

Nu was mijn vraag of jullie de fout zien en of dit gewoon een stomme fout is. Ik wil nog geen oplossing hebben want ik wil eerst even zelf kijken of ik het op kan lossen.

Ik denk dat ik een idee heb van het probleem. Ik gebruik de functie mail echter amper. (Ik download daar meestal een complete class voor)
    Ik zie inderdaad ook een stomme fout: je kunt als beginner geen stomme fouten maken. Als je nog nooit geprogrammeerd hebt en je maakt zomaar iets dat werkt, dan is dat heel knap, hoe 'slecht' de code in de ogen van een ander ook mag zijn. Het is dus een zeer stomme fout om te denken dat je stomme fouten kunt maken!

http://php.net/manual/en/function.mail.php

Totdat Stefan en Koen terug zijn van vakantie ben ik weer actief. Daarna ben ik weer weg ;)

• oke bedankt voor de reactie :) zal de link even kijken

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 26.07.10 20:30:50:
    yeeeeey hij werkt :P zat geen fout in de mails kwamen wat later binnen :P

• Jasper

als je mail gebruikt. komt in hotmail altijd later binnen.
    dit omdat hotmail niet geautoriseerd email bericht extra scant of het geen spam is. gebruik daarom voor grote website altijd een smtp class.

* autoriseerd = of je toesteming hebt om deze email adres te gebruiken. met mail kan je elke denk bare email invullen.

• Citaat

gebruik daarom voor grote website altijd een smtp class.

Klopt! En vaak heeft je internet service provider zelf SMTP servers. Als je bijvoorbeeld bij Ziggo zit, heb je smtp.ziggo.nl:25, en kpn heeft smtp.kpn.nl:25. Er zijn waarschijnlijk meer providers die dat hebben.

• Bij telfort heb ik gewoon smtp.telfort.nl.
    Zonder gebruikersnaam / wachtwoord ;)

@ Jasper,
    Deze versie is XHTML valid:

• Rick bedankt voor de tip! zal het in de toekomst bij dit soort dingen gaan toepassen :)

@lars Zou je me dat bovenste stuk kunnen uitleggen of is dat gewoon een standaard tekst? want ik zie het wel is boven meerdere scripts staan.

• Dat is de W3(C) tekst.
    Dit is nodig om het valid te maken, eigenlijk legt het de (X)HTML versie uit, en dit:
    charset=utf-8"
    Legt de karakterset uit.

Als je dat er niet in hebt staan krijg je errors van W3(C).

Dan heb ik nog 1 tip:
    Schrijf dingen NOOIT in hoofdletters.
    Met dingen bedoel ik:
    "<font color="red">" dus, font gewoon klein en color ook klein.
    Anders kan je ook fouten van W3(C) krijgen.

Voor de gene die niet weten wat W3(C) is:
    Dat is de uitgever van HTML en CSS, en die houden dus net zoals PHP de functies bij.
    Als het W3(C) valid is, werkt het meestal in alle browsers.

Veel succes met scripten,

Lars

• @larsisgoed9
    <font color="red">, vindt W3 ook niet lief :)
    Probeer maar eens, levert je een error op.
    Wel correct is: <span style="color: red">Tekst</span>

• Spinazie,
    Nee oke, was meer als voorbeeld :p
    Maar het mocht toch wel in XHTML 1.0 Transitional? Of in een andere versie?
    Je kan wel <div class="color1">Hier de tekst</div> en dan in de CSS de kleur zetten ;)

Lars

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 27.07.10 11:16:59:
    Volgens mij mocht het wel bij XHTML 1.0 Transitional:

Citaat

XHTML 1.0 Transitional is the XML equivalent of HTML 4.01 Transitional, and includes the presentational elements (such as center, font and strike) excluded from the strict version.

(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/XHTML)

Die gebruik ik, dus dan mag het wel volgens mij ;)

Lars

• Aha. Nooit naar dat soort artikeltjes gekeken. Ik gebruik zelf xhtml1-strict.dtd en kreeg dus errors bij het gebruiken van de <font> tag.

Dat er verschillende soorten xHTML bestonden wist ik, ik wist niet welke gevolgen dat zou hebben ;)

Ik denk dat het tijd is voor een ontopic lijn trouwens...

• Serieus, stop eens met dat gezeik over alles valid te maken, het is echt niet zo belangrijk hoor.

De enige mensen die er naar kijken zijn andere webdevelopers, 90% van je latere klanten gaat er niet eens naar kijken.

En die validator is gewoon een richtlijn, om te kijken of jij je aan de standaarden houd.
    Wetende dat de meeste browsers zich daar al niet aan houden...

Don\'t like me?
    Have a seat with the rest of the bitches waiting for me to give a fuck.

• @ Wouter,
    1) We gingen weer ontopic;
    2)

Citaat

The World Wide Web Consortium (W3C) is an international community that develops standards to ensure the long-term growth of the Web. Read about the W3C mission.

Oftewel W3C is een community die (X)HTML / CSS standaarden voorschrijft voor browsers.
    Dus als alle browser zich eraan houden (kut IE) en het dan valid is zou het in elke browser goed moeten zijn.

Lars

• Citaat

De enige mensen die er naar kijken zijn andere webdevelopers, 90% van je latere klanten gaat er niet eens naar kijken.

Kijken je klanten niet naar sidemenu's die overal en nergens te vinden zijn dan? Kijken je klanten niet naar een logo dat ineens rechts onderin komt te staan, in plaats van links bovenin? Jawel hoor.

Ik zeg niet dat je je markup PRECIES zo moet maken zoals W3 dat zegt, maar als je te veel onzin er in gaat proppen, wordt het een zootje. Bovendien wordt je website beter geïndexeerd door Google als je de juiste tags gebruikt. <strong> bijvoorbeeld, wordt als 'belangrijker' gezien dan <b>. Tekst die tussen <h1> tags staat, ziet Google als de titel, of het onderwerp van je website, wat weer handig kan zijn als mensen op de tekst zoeken die in die tag staat.

Als er nog meer offtopic reacties komen, dan maak ik hier even een apart topic van :D

• Spinazie, het is niet omdat iets niet valid is dat het niet gaat werken.

Ik zeg ook niet dat je er geen rekening mee moet houden, maar zoals jullie bezig waren op 1 klein ding is een beetje belachelijk aan het worden.

En als je dan toch valid wilt gaan, waarom gebruikt larisgoed9 dit:

PHP
    <div class="color1">Hier de tekst</div>

Gebruik dan ook de juiste tags waar het hoort, een div tag voor een stukje tekst in kleur te zetten ...

<strong> is gewoon de vervanger van <b>, en als je niet weet dat je h1 tags moet gebruiken ben je ook niet goed bezig.
    Maar zo'n dingen zijn gewoon basis, dat word verwacht van iedere webdevoloper.

Voor iedereen, ik raad jullie echt eens aan dit te lezen: http://davidwalsh.name/get-over-it

Don\'t like me?
    Have a seat with the rest of the bitches waiting for me to give a fuck.

• Ik gebruik soms H1 en soms Font + 3 tags.
    Dit omdat H1/H2 altijd een enter erachter heeft, en dat vind ik soms kut als ik er precies onder nog een stukje tekst wil hebben.

Maar dan is het altijd nog valid.

Tevens typ ik gewoon in <b></b>, dit is veel malen korter typen, en is volgens de XHTML 1.0 regels gewoon valid.

Dus niks aan het handje.

Lars

• Ik heb net het boek: php 5 in 10 minuten geleend maar van Rinus van hagen? is dat ongeveer hetzelfde?

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!