Vandaag zag ik tijdens het testen van een website voor een klant de hele tijd requests langskomen gaande naar
safebrowsing-cache.google.com
Na wat verder zoeken bleek mijn standaard Firefox voor elke url die ik bezoek, eerst te vragen aan google of deze website wel "veilig" is.
Als er spyware op zou zitten, geeft google dit terug en blokkeert Firefox de website.
Ik vind dit persoonlijk zeer verontrustend.
Google houdt al jaren bij welke sites ik bezoek via Firefox. Dit geeft ze enorm veel kennis over mij, meer dan ik me comfortabel bij voel...
Ok, ik ben zogezegd veilig, maar beschermt mijn antivirus en firewall mij niet, waarom moet Google dit allemaal doen?
En sinds wanneer kent Google iets van beveiliging? Voor zover ik weet zijn ze bezig met desktop tools en zoekmachines.
Ik heb gekozen om dit nu toch maar uit te zetten in Firefox, want het vertraagde bovendien het laden van websites:
Ik heb browser.safebrowsing.enable gedisabled en browser.safebrowsing.malware.enable
Je kan ze uitzetten door dit in te typen in je urlvenster van je browser: "about:config"
Zou Mozilla geld hiervoor krijgen van Google?
Spyware in Firefox?
Ik heb immers geen plug-ins van Google op die VM staan en bovendien staat er in verschillende fora dat dit standaard geleverd werd vanaf versie 3.5.x
Zeer verdacht...