Ik vroeg mij af welke frameworks jullie gebruiken en wil graag weten waarom jullie dit gebruiken.
Ik heb gehoord dat codeigniter goed is maar andere vinden het weer prut..
Wat vinden jullie? En waarom?
Ik vroeg mij af welke frameworks jullie gebruiken en wil graag weten waarom jullie dit gebruiken.
Ik heb gehoord dat codeigniter goed is maar andere vinden het weer prut..
Wat vinden jullie? En waarom?
Ik ken alleen CodeIgniter, Kohana en CakePHP. Heb alleen nog maar in Kohana gewerkt, dus dat is de framework die ik gebruik
Ik gebruik Kohana, oorspronkelijk een fork van CodeIgniter (CI) die voornamelijk bugs fixte en wat dingen anders aanpakte.
Ondertussen is Kohana niet meer een drop and drag vervanging voor CI.
CI en Kohana 2.x zijn niet meer compatibel en Kohana 3.x serie verschilt heel erg met de 2.x serie (al gaan 2.4.x het verschil iets kleiner maken).
Voor Kohana heb je minimaal PHP 5.2.3 nodig (een of andere belangrijke bugfix) en maakt dus gebruik van PHP 5 features terwijl CI PHP 4 ondersteund wat heel het framework naar mijn mening minder flexibel maakt, denk aan de magic methods __get(), __set(), __call(), cloning, dat objecten automatisch als reference worden meegegeven.
Ook autoloading vind ik erg fijn.
Ik wil niet voor elke class die ik wil gebruiken eerst een load->model() method (of weet ik veel wat, tijdje geleden dat ik de documentatie gelezen heb) aanroepen.
En wat houd ik toch van de cascading file structure die Kohana gebruikt.
Wel zul jij het waarschijnlijk makkelijker vinden om met CI te beginnen dan met welk ander framework dan ook.
De documentatie is behoorlijk goed, er zijn genoeg tuts en screencasts.
Kohana is meer bedoeld voor mensen die het niet erg vinden om de source code te lezen of het redden met de niet zo geweldige documentatie.
De source code van van CI en Kohana zijn beide erg rijk aan (zinvolle) comments, een goede eigenschap van CI die bij Kohana is blijven hangen.
Ik heb ook wat andere frameworks bekeken, maar de manier waarop zij dingen aanpakken sprak me niet aan.
Maar is het niet zo dat je met het loaden van de models voorkomt dat je onzinnige dingen doet loaden?
Zo houd je het dus een beetje lichter of zie ik dit verkeerd?
Kohana registreert een autoloader...
Een functie die PHP aanroept als de class die je probeert te gebruiken nog niet bestaat...
Die zorgt er dan voor dat het juiste bestand geinclude wordt, als het bestaat, en geeft anders een foutmelding.
Tada! Zo zie je maar dat PHP 5 fijner werkt dan PHP 4...
CitaatTada! Zo zie je maar dat PHP 5 fijner werkt dan PHP 4...
We leven ook niet meer in de prehistorie hé... Bijna PHP6
Maar CI kan geen gebruik maken dan de autoloader omdat CI dan niet met PHP 4 zou werken...
En het zal waarschijnlijk nog wel 4 jaar duren voor een groot deel van de hosts PHP 6 draait...
Citaat van DarsstarMaar CI kan geen gebruik maken dan de autoloader omdat CI dan niet met PHP 4 zou werken...
En het zal waarschijnlijk nog wel 4 jaar duren voor een groot deel van de hosts PHP 6 draait...
Niemand zegt ook dat je CI moet gebruiken En thuis hosten of zelf een servertje fixen is ook veel beter dan je te ergeren aan hosting providers. Tenminste, dat is mijn ervaring tot nu toe.
Denk dat ik als ik een hosting bedrijf zou beheren ik ervoor zorgde dat de nieuwste updates er zo snel mogelijk op kwamen...
Darsstar edit: hosters moeten aan klanten denken die zo stom kunnen zijn nog een PHP 4 app te draaien die dan kapot zou gaan
Dus jullie adviseren Kohana aan?
Mja, ik ken de rest niet echt, maar zoals ik bepaalde mensen hoor lijkt het inderdaad het winnende framework te zijn. En zelf vind ik Kohana ook super handig.
Zal misschien ook een kwestie van smaak zijn...
Darsstar jou typo had ik allang geleden vergeven..
Lees ff de reply van Spinazie (bah), het leek er verdacht veel op dat Spinazie een CI fan was.
Ik hoor erg veel positieve reacties op het Zend Framework. het is erg uitgebreid, maar vele ervaren programmeurs zweren erbij (ikzelf mag eraan gaan geloven in 4 weken).
Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!