Facebook.nl kwijt

  • De Nederlandse eigenaar heeft Facebook.nl 'te kwader trouw geregistreerd' en moet het domein afstaan aan Facebook Inc.


    De arbitragecommissie van de WIPO, de VN-organisatie die gaat over merkenrechten, heeft de Nederlandse eigenaar van Facebook.nl zijn domein ontnomen. "Verweerder is er niet in geslaagd om zijn recht of legitiem belang aan te tonen bij het voeren van de domeinnaam," luidt het oordeel.


    Kwader trouw
    Sterker nog, de WIPO concludeert dat Facebook.nl 'te kwader trouw is gebruikt om internetgebruikers naar andere websites door te geleiden en daarmee commercieel voordeel te behalen'.


    Die conclusie is gebaseerd op twee zaken. Ten eerste linkte Facebook.nl ten tijde dat het domeinconflict ontstond door naar Forum.dmfnet.nl of naar Stepstone.nl. Ten tweede is de claim van de eigenaar dat hij het domein in juni 2005 heeft geregistreerd niet waar, constateert WIPO. Uit gegevens van SIDN blijkt namelijk dat hij Facebook.nl pas in september 2007 heeft verworven.


    Conclusie: "Op basis van het bovenstaande en in overeenstemming met de artikelen 1 en 13 van de Regeling beveelt de Geschillenbeslechter de wijziging van de domeinnaamhouder van de domeinnaam Facebook.nl zodat Eiseres in plaats van Verweerder domeinnaamhouder wordt." Volgens de procedure zal SIDN het domein over 10 dagen overhevelen naar de nieuwe eigenaar, Facebook Inc.


    Ongefundeerd
    "Onbegrijpelijk. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen. Ik weet niet wat ik ermee aan moet," is de eerste reactie van Mike Kolart, de nu ex-eigenaar van Facebook.nl op de uitspraak. "Het staat vol met ongefundeerde punten en feiten." Zo bestrijdt hij de gegevens van SIDN over de domeinregistratie. "Ik heb facturen die bewijzen dat ik in 2005 al het domein had."


    Kolart zit in zak en as. In plaats van een bod van meer dan 10.000 euro voor het domein te accepteren, is hij nu 'duizenden euro's' aan advocatenkosten én zijn domein kwijt.


    "Dit kan toch niet zomaar? Je hebt een hoop geld, je koopt een leuk bestaand merk op, en kan vervolgens allemaal domeinen gaan claimen. Zo komt het op mij over. Daardoor raak je zó iets kwijt wat je hebt opgebouwd."


    Kolart zal waarschijnlijk geen beroep tegen het besluit instellen. Hij wil wel, maar huivert voor meer kosten. Als hij die zaak verliest, zijn namelijk ook de advocaten van Facebook Inc. voor zijn rekening.


    Bron: webwereld


    Eigen mening:
    Zo zie je maar wat je kan doen met veel geld.
    Op de uitgever van het domein staat duidelijk en publiek aangetoond: Datum registratie 19-07-2005
    Hij heeft dit domein al van in 2005 - en nog voor de naam facebook bekend was dus.
    Er kan dus ook geen sprake zijn van ter kwader trouw. Op facebook.nl stond al jaren een gewoon forum, geen top site, maar zeker ook geen slechte.


    De kleintjes doen altijd onder voor de groten - toch?

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Dit is maar 1 van de vele gevallen. Het gebeurt soms ook dat bedrijven een domein willen die helemaal niet op hun bedrijfsnaam lijkt en die dan toch te pakken krijgen in een rechtszaak.


    Oneerlijke wereld, wie zo'n topdomein kan registreren moet er maar voor beloont worden ook, niet gestraft.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!