Hulp bij sql nodig

  • Hallo iedereen.


    Mijn dochter kwam met de vraag of ik een spelletje voor haar en haar vriendinnen wilde maken. toen ik vroeg wat voor een kwam ze met het antwoord: ganzenbord. Nu heb ik een opzet gemaakt en moet de database aanmaken. Maar hierin loop ik vast. Zal hier de bedoeling neerzetten.


    je meld je aan met een spelersnaam en deze staat dan vermeld op de pagina met het spelbord. je dobbelt met dobbelstenen en dan ga je dat aantal ogen het aantal vakjes vooruit. Elke speler (4 stuks) hebben een eigen kleur pion.
    maar dat is in theorie makkelijk.


    Het volgende heb ik gemaakt: HIER IS HET VOORBEELD
    (De ponnen en namen zijn er hardcoded in gezet als voorbeeld)


    In de database moet denk ik het volgende gebeuren.


    SPELERS:
    1 tabel spelers: id, naam, email, wachtwoord.


    SPEELVAKKEN:
    1 tabel vak: id, nummer, spelersnaam.


    Dit is wat ik in gedachten had. Maar het zou misschien ook heel anders kunnen.
    Iemand met een idee? Loop al 2 dagen te pijnzen hierover :S

  • Is het de bedoeling dat dit spel via een netwerk gespeeld wordt (en dus in feite een gedistribueerd systeem is) of zit iedereen achter dezelfde computer?


    Dit bepaalt namelijk nogal in verregaande mate de architectuur van je spel. Als iedereen achter dezelfde computer zit dan hoef je ook geen login te hebben voor gebruikers, je zit toch bij elkaar.


    Ook zou ik wat meer gaan denken hoe je het spel speelt. Even er vanuitgaande dat je allemaal knus achter dezelfde computer zit lijkt mij de eerste stap het starten van een nieuw spel. Dit omvat het vaststellen van het aantal deelnemers, eventueel de namen en een kleurtje die zij kunnen kiezen.


    Daarna is het een "loop" van spelersbeurten waarbij er gedobbeld wordt. Je zou dit spel volautomatisch kunnen laten lopen, maar dan is er niet zoveel leuks aan. Mogelijk kun je een sort van interactie met muis / toetsenbord hebben zodat je op die manier de dobbelsteen schudt en gooit ofzo?


    En dan is daar de "eindiging" van het spel. Wanneer houdt deze op? Wanneer de eerste persoon het doel bereikt. Ook moet je even kijken wat er gebeurt als je niet uitkomt met het gegooide aantal ogen (ik weet al niet meer wat voor mogelijkheden je dan allemaal had, mocht je ook terug dan?). Of moeten alle spelers "binnen" zijn om het spel te laten beeindigen.


    Dan zou je nog kunnen denken aan het voortijdig afbreken van het spel, of het opslaan van de toestand zodat je op een ander moment kunt verder spelen.


    Als de basis er is zou je kunnen gaan nadenken over hoe je het spel verder aankleedt. Hadden de vakjes van ganzenbord niet ook speciale velden? Dat je in 1x af bent, X vakken vooruit gaat, of Y achteruit, of een beurt overslaan, dat soort dingen?


    En dan kun je nog verschillende speelborden ontwerpen waar je uit kunt kiezen als je het spel start, of dat je een compleet random bord laat genereren.


    Ik denk dat de truuk is dat je in eerste instantie nadenkt over wat je wilt kunnen doen, en dan pas kijkt naar het hoe. Hoe je je database en code op zet volgt namelijk vrij logisch uit wat je wilt kunnen doen.


    Draai het dus om als je begrijpt wat ik bedoel.

  • Hoi FangorN,


    Je hebt een aantal goede punten. ook waar ik nog helemaal niet aan gedacht had.


    De kleine meid heeft wel aangegeven deze online te willen gaan doen. offline kunnen ze natuurlijk altijd het echte spel pakken maar op verschillende locaties gaat dat niet :)


    Ik zal de rest even goed uitwerken om daarna erop terug te kunnen komen. Heb nu wat dingen om goed te bestuderen.

  • Wil het weer gaan oppakken, om het nu werkend te krijgen.


    Online vanaf verschillende locaties.


    Wie kan mij erbij helpen?
    Als het maar enkel werkt met inloggen en dan kunnen spelen is het voldoende.


    Er is nog geen database gemaakt, dus wie een idee heeft en weet hoe het "kan" dan hoor ik het graag.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!