Centos 5.11 update naar Centos 6

  • Hallo,


    Ik heb een VPS draaien met Centos 5.11 (x86)
    Graag zou ik alles op een Centos 6 willen draaien (x86)
    Ik heb al op verschillende websites gelezen dat het best is om met een nieuwe Centos 6 installatie te beginnen en daarop alle bestanden en instellingen over te plaatsen.


    Nu is mijn vraag:
    Hoe back-up ik alles en zet ik alles over? Zodat alle websites enz zo rap mogelijk over gezet worden en er zo weinig mogelijk mensen het merken.


    er moet dus een backup worden gemaakt van:
    - DirectAdmin
    - MySQL databases
    - Website bestanden
    - Instellingen
    -...



    Of is er toch een veilige manier om alles van Centos 5.11 naar 6 te kunnen updaten?


    Natuurlijk zal ik alles willen testen vooraleer ik het zou doen.


    Met Vriendelijke Groet,


    Aaron Tytgat

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Het beste zou zijn gewoon een volledige backup van je VPS Server te maken, mocht er wat mis gaan heb je altijd een volledige backup die je kan terug zetten en zo met een schone installatie van Centos6.5 kan beginnen.


    Maar weet je hoe ik het best een backup maak van alle sites en dergelijke? niet het volledige systeem
    en deze dan zonder problemen zou kunnen overzetten?

  • Hallo,


    Mijn voorkeur is even een 2de vps kopen en daarop clean alles opnieuw installeren.
    Dan alle sites overzetten via directadmin (backup exporteren en dan terug importeren) en klaar.
    Noot: je moet dan wel het ip kunnen veranderen tijdelijk van je directadmin installatie voor de licentie.


    Als het toch op dezelfde vps gaat:
    1) Maak een snapshot van je vps voor de update
    2) Maak in directadmin een backup van al je sites naar een externe locatie
    3) Als je wijzigingen hebt gemaakt in je configs, maak je hier ook een backup van. Bv backup de map /etc
    4) Als je extra tools hebt geinstalleerd, zoals firewall, ... backup schrijf op welke, zodat je dit nadien terug kan installeren. De configs hiervan zie stap 3.
    5) Installeer een cleane versie van Centos 6
    6) Installeer Directadmin, met custombuild 2 de laatste versies van alles. (Ik adviseer ook nginx, maar dan riskeer je meer dat de sites wijzigingen nodig hebben, bv de .htaccess bestanden)
    7) Importeer de backups terug
    8) Test alle sites grondig en hou de php error logs in de gaten!


    Klaar :)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!