Hallo iedereen,
Graag zou ik weten of iemand ervaring heeft met een eigen bedrijf op te starten in België.
Wat zijn de belangrijke punten waarmee je rekening moet houden?
Alvast bedankt
Hallo iedereen,
Graag zou ik weten of iemand ervaring heeft met een eigen bedrijf op te starten in België.
Wat zijn de belangrijke punten waarmee je rekening moet houden?
Alvast bedankt
beste,
Heb je u bedrijfsbeheer getuigenschrift al?
dit is verplicht in belgie.
groetjes,
Mitchell
Wat hier boven staat klopt.
Verder heb ik er wel ervaring mee. Dusdanig dat het me voor bedrijven die niet aan 'n locatie zijn gebonden, niet heel interessant is...
hallo,
Kijk ook of er een markt is voor je "idee".
praat er met een paar mensen/vrienden over dat je echt vertrouwd (dat ze niet met het idee gaan lopen).
=> hiermee moet je wel opletten want misschien denken ze van neen maar zeggen het is een goed idee om dat ze schrikken hebben voor je tegen reactie (dit ga je vooral hebben bij vrienden)
en vergeet zeker geen btw nummer aan te vragen
groetjes,
Mitchell
Xerius.be daar kunnen ze alle informatie geven. Is een schakel tussen de Kamer Van Koophandel ;). Als je nogngeen bedrijfsbeheer hebt, heb ik een cursus van hun dienik je wel wil opsturen :).
1 Tip, ga langs bij een kantoor die alles doen van boekhouding tot de opstart.
Geen Accerta ofzo, die zeggen je niks over de kleine dingen.
ik ben vorige week geweest naar zo'n bedrijf, ik heb alles heel gedetailleerd uitgelegd gekregen.
Eerder zo de kleine details die Accerta of andere bedrijven niet zeggen. Super handig.
Oprichtingsakte: neem zoveel mogelijk activiteiten op die je wilt doen.
Zet er bv ook zeker immo bij, voor het geval je ooit een huis wilt kopen voor je bedrijf of een appartement wilt verhuren!
Verder heb ik ook een fout gemaakt:
laat je boekjaar niet starten op 1/1/201x
Dan kun je niets meer "corrigeren".
Je boekhouder kan je hier meer over vertellen.
En bij vragen, kun je ze gerust hier stellen.
De oprichtingsakte heb ik zelf geschreven, ik kan je de template bezorgen.
Nadien gewoon naar een start bureau gaan, welke administratie doet voor jou.
Ik heb voor een gewone commanditaire vennootshap gekozen, met een stille vennoot.
Dit omdat dit goedkoop is (geen notaris kosten).
De oprichting heeft me iets meer dan 500 euro gekost.
Verder adviseer ik je te laten bijstaan door een goede boekhouder waar het mee klikt. Hij mag niet te verkoop-achtig overkomen.
Verder werk je best op uurtarief ipv vast bedrag. Bij vast bedrag doen ze een goede som bij op je rekening om zo maximaal ingedekt te zijn.
Volgende diploma’s worden aanvaard als bewijs:
Akten afgeleverd na 30/09/2000: Diploma hoger onderwijs
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer
Gelijkwaardig verklaard buitenlands diploma/getuigschrift of precedent
Bestaand vestigingsgetuigschrift
Examen middenjury
Getuigschrift versnelde cursus bedrijfsbeheer gespreid over minstens 3maanden
Akten afgeleverd voor 30/09/2000 Diploma hoger secundair onderwijs (algemeen, technisch of kunst)
Diploma hoger secundair beroepsonderwijs afdeling handel, boekhouden, verkoop of kantoor
Attest eerste jaar ondernemersopleiding
Cursus bedrijfsbeheer (avondschool, middenstandsopleiding)
Aanvullend getuigschrift over de kennis van het bedrijfsbeheer:
TSO: indien behaald in 5de of 6de leerjaar
BSO: indien behaald in 6de of 7de leerjaar
Onderstaande ervaring, opgedaan gedurende de laatste 15 jaar, volstaat eveneens als bewijs: 3 (in hoofdberoep) of 5 (in bijberoep) jaar ervaring als zelfstandig ondernemingshoofd in een vennootschap (mits inschrijving in het HR of bij land – en tuinbouw zonder inschrijving in HR)
5 jaar ervaring als zelfstandig helper
Ervaring als bediende inleidinggevende functie gedurende 5 jaar
3 of 5 jaar ervaring als dagelijks bestuurder in een vennootschap
Toon MeerOprichtingsakte: neem zoveel mogelijk activiteiten op die je wilt doen.
Zet er bv ook zeker immo bij, voor het geval je ooit een huis wilt kopen voor je bedrijf of een appartement wilt verhuren!
Verder heb ik ook een fout gemaakt:
laat je boekjaar niet starten op 1/1/201x
Dan kun je niets meer "corrigeren".
Je boekhouder kan je hier meer over vertellen.
En bij vragen, kun je ze gerust hier stellen.
De oprichtingsakte heb ik zelf geschreven, ik kan je de template bezorgen.
Nadien gewoon naar een start bureau gaan, welke administratie doet voor jou.
Ik heb voor een gewone commanditaire vennootshap gekozen, met een stille vennoot.
Dit omdat dit goedkoop is (geen notaris kosten).
De oprichting heeft me iets meer dan 500 euro gekost.
Verder adviseer ik je te laten bijstaan door een goede boekhouder waar het mee klikt. Hij mag niet te verkoop-achtig overkomen.
Verder werk je best op uurtarief ipv vast bedrag. Bij vast bedrag doen ze een goede som bij op je rekening om zo maximaal ingedekt te zijn.
Voor jou is dit misschien wel handig commanditaire vennootshap.
"Het faillissement van de Comm.V heeft ook het faillissement van de vennoten tot gevolg."
Dus ook geen beperkte aansprakelijkheid.
Ik denk voor de meeste hier waaronder ik zelf ook is een eenmanszaak in het begin handiger.
Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!