OO programmeren PHP

• Hallo iedereen,

Vele van jullie zullen ongetwijfeld al een goede basis hebben van OO programmeren in PHP.
    Graag zou ik wille weten hoe jullie hieraan zijn begonnen? Eventuele duidelijke tutorials? Het liefst zou ik ook al meteen met databasehandelingen werken voor de klassen.

Ik heb al een basiskennis van het OO redeneren, heb in mijn opleiding java en hierin wordt dit maximaal toegepast.

Alvast bedankt om jullie aanloop naar OO te delen!

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Je kan al beginnen met dit: OOP Beginnershandleiding (PHP5) - Overig - PHP tutorials - PHPhulp
    Ze gaan zo een beetje door alle basis dat je zou moeten weten.
    Verder heb ikzelf het boek PHP Applicatieontwikkeling van Peter Klassenaar, maar dat is niet echt OO gericht, enkel een hoofdstuk.

Je kan anders hier eens rondkijken en zien of je iets goed vindt; bol.com | php object oriented | Boeken
    Uit een goed boek kan je soms veel meer leren dan wat je in standaard guides vindt op het internet :)

Succes ermee!

• Allereerst bedankt voor de reactie, echter ken ik de eerste tutorial die je stuurde al.
    Ik zou meer iets gerichter willen bijvoorbeeld een project dat echt wordt uitgewerkt en in verbinding staat met een database.

Ben nog altijd meer van het principe dat je het meeste bereikt via de methode: Al doende leert men.

• Wat mij ontzettend heeft geholpen in het begin is het van tevoren uitwerken van je project. Begin met een makkelijke casus. Je weet als het goed is dat elk zelfstandig naamwoord in principe een object is. Zet al die objecten onder elkaar op papier en ga na wat de relaties tussen die objecten zijn. Daarna ga je beginnen met die objecten uit te werken. Houd daarbij in je achterhoofd dat je ze allemaal misschien wel op verschillende manieren wilt gebruiken zonder de class zelf te willen veranderen. Je wilt dus geen meldingen binnen je objecten geven, maar een aparte 'melding' class.

Ik zou zeggen: give it a shot! Probeer iets in elkaar te zetten en post het hier ;) Komen wij wel met tips, etc.

• Nee, begin met de basics. Frameworks zijn er om het je makkelijker te maken, maar je moet eerst de basis onder de knie krijgen. ;)

Nou ik er over nadenk, is het misschien wel handig om bijvoorbeeld MVC erbij te doen. Dat dwingt je meteen om ook al meer OOP te denken.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!