Sh*t! PC kapot! [BIOS]

• Haj allemaal!

ik heb net op desktop windows 8 64 bit geinstalleerd. terwijl het een 32 bits computer is (jup, verkeerde cd'tje gepakt). Nu wil de computer niet meer opstarten en kan ik hem ook niet in de bios krijgen..

help please

Ik heb al mensen horen zeggen dat ik de pc opnieuw op moest starten zonder harde schijf enzo. maar ik ben hier geen fan van! Is er écht geen andere oplossing om softwarematig dit probleem op te lossen?

• +1 voor de post hierboven, bovendien heeft je bios niets met windows 8 7 of wat dan ook te maken.

Als je bios naar de klote is kun je hem nog altijd resetten, in de binnenkant van de pc, op het moederbord zit deze knop.

Of haal even het batterijtje eruit die erin zit.

• Lijkt me beetje onwaarschijnlijk dat je PC "hardware" kapot gaat door een verkeerd OS erop te installeren. Ik neem aan dat het ergste wat gebeuren kan, is dat het OS gewoon niet wilt booten omdat het 64 bit systeem niet word ondersteund door de 32 bit hardware. In dit geval zou je gewoon het juiste CD'tje kunnen plaatsen en zorgen dat je via de CD boot.

Het opstarten zonder HDD erin kan geen kwaad. Het beste wat je dan kan doen is de SATA / IDE stekker uit de hardeschrijf te halen. Wil dit ook niet, dan zou ik de bios resetten d.m.v. het batterijtje eruit te halen en een tijdje wachten (zoals Dennii dat al aangaf).

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de OS je bios verpaupert.

• Zover ik weet kan je bios alleen slopen doormiddel het flashen ervan (onderbreken etc).
    Lijkt me ook sterk dat je daadwerkelijk 64 bits op een 32 bits hebt kunnen installeren, aangezien bij elke OS een controle ervoor inzit.

Bios resetten wil niet altijd lukken met de batterij te verwijderen, bij sommige moederborden moet het doormiddel van een jumper op het moederbord (of verplaatsen of verwijderen).
    Raadpleeg hiervoor de handleiding van je moederbord.

• Ik wil niet vervelend zijn, maar x64 (64 bit) werkt ook gewoon op een x86 (32 bit) pc, wat overgens niet eens bestaat.

Het grootste verschil tussen x86 en x64 is dat x86 tot (als ik het goed heb) 3 GB ram pakt. Heb je meer dan 3 GB ram, moet je x64 gebruiken om gebruik te maken van je volledige ram.

Lijkt me heel sterk dat dit je bios verkloot.

• Nee dat zal niet werken.
    De installatie van een OS (64bits) zal voordat de installatie start het tegenhouden indien de computer geen 64bits CPU heeft.

Wat je zegt over het geheugen klopt, 32bits gaat (als ik mij niet vergis) maar tot 3.2GB en 64Bits (als ik mij niet vergis) tot 128GB (als is dat momenteel op een normaal moederbord niet mogelijk).

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!