Veiligheidsdiensten hebben toegang tot onze gegevens

• De Britse krant de Guardian heeft documenten in het bezit over het aftapprogramma van de FBI en NSA (het gerucht gaat dat Groot-Brittannië hier ook gebruik van maakte). Genaamd 'PRISM'.
    Het zou gaan om de servers van bedrijven als Apple, Microsoft, Yahoo,
    Google, Facebook, Skype en Youtube. Dropbox zou binnenkort worden
    toegevoegd. De bewuste bedrijven ontkennen de Amerikaanse overheid toegang te bieden tot hun servers.

Een overzicht met de reacties van alle bedrijven:

Facebook:
    "Het beschermen van de privacy van onze gebruikers en hun data is een
    topprioriteit voor Facebook. We geven geen enkele overheidsorganisatie
    directe toegang tot Facebook-servers. Wanneer Facebook om data of
    informatie over specifieke individuën wordt gevraagd, onderzoeken we
    zo'n verzoek nauwkeurig op wettelijkheid en leveren we alleen informatie
    als dat wettelijk verplicht is."

Microsoft:
    "We leveren alleen klantgegevens als we een wettelijk bevel of
    dagvaarding krijgen, en nooit op een vrijwillige basis. Bovendien
    voldoen we alleen aan verzoeken over specifieke accounts of
    identificatiemiddelen. Als de overheid een breder vrijwillig programma
    voor de nationale veiligheid heeft om klantgegevens te verzamelen, dan
    werken we daar niet aan mee."

Google:
    "Google geeft heel veel om de veiligheid van de data van gebruikers.
    We geven alleen gebruikersgegevens aan de overheid als dat wettelijk is,
    en we kijken nauwkeurig naar alle verzoeken. Af en toe stellen mensen
    dat we een 'back door' hebben gecreëerd voor de overheid, maar Google
    heeft geen 'back door' waarmee de overheid bij gebruikersgegevens kan
    komen."

Apple:
    "We hebben nooit van PRISM gehoord. We geven geen enkele overheidsorganisatie directe toegang tot onze servers."

Yahoo:
    "Yahoo neemt de privacy van gebruikers heel serieus. We geven de
    overheid geen directe toegang tot onze servers, systemen of netwerk."

Dropbox:
    "We hebben berichten gezien dat Dropbox mogelijk wordt gevraagd om
    mee te werken aan een overheidsprogramma met de naam PRISM. We maken
    geen onderdeel uit van zo'n programma en blijven toegewijd aan het
    beschermen van de privacy van gebruikers."

Dit is eigenlijk wel zorgwekkend vind ik. Wat ook raar is dat bijna alle bedrijven hier oven zeggen dat ze nooit van PRISM hebben gehoord. Terwijl Dropbox het wel openlijk toegeeft dat ze ervoor gevraagd zijn.

• Hierbij citeer ik Mark Zuckerberg vanuit zijn Facebook pagina:

I want to respond personally to the outrageous press reports about PRISM:

Facebook is not and has never been part of any program to give the US or any other government direct access to our servers. We have never received a blanket request or court order from any government agency asking for information or metadata in bulk, like the one Verizon reportedly received. And if we did, we would fight it aggressively. We hadn't even heard of PRISM before yesterday.

When governments ask Facebook for data, we review each request carefully to make sure they always follow the correct processes and all applicable laws, and then only provide the information if is required by law. We will continue fighting aggressively to keep your information safe and secure.

We strongly encourage all governments to be much more transparent about all programs aimed at keeping the public safe. It's the only way to protect everyone's civil liberties and create the safe and free society we all want over the long term.

• Waarschijnlijk weer allemaal erg opgeblazen door de pers.
    Ik geef er niet te veel aandacht aan :p

Ik ook niet echt maar het gaat onderhand te ver.
    Steeds weer die zelfde dingen. Denk aan het bijgeloof van de Maya's : De Maya kalender stopt op ... Einde van de wereld,
    Zie hier. We zijn er nog.

• Als het ooit zou gebeuren dat er privacy gegevens worden overgedragen aan de goverment dan zal anonymous hier ook weer op inspelen ik zeg nu al 3 jaar lang dat 2013-14 internet/media oorlog gaat worden denk ook aan terroristen die steeds meer ervaring opdoen met oorlog voeren op internet denk dat ze daarom prism in het leven hebben geroepen misschien ook interessant voor sommige klik hier

• Ik vind zelf dat dit gewoon moet kunnen. De techniek gaat vooruit en ik denk dat wij gewoon mee moeten gaan. Want wat vind je nou belangrijker? Je privacy of je veiligheid?

Waar ik het dan niet mee eens ben is het massaal opslaan van bijvoorbeeld telefoongesprekken. De overheid staat nou niet bekend om het veilig opslaan van gegevens.

• Victor
    Omdat een veiligheids dienst niks met mijn gegevens te maken heeft als ik niks gedaan heb.
    Ze gaan alle gegevens opslaan van iedereen, dit gaat mij te ver aangezien het ze geen fuck aangaat wie ik ben en wat ik doe.

Er is al genoeg informatie over mij te vinden, waarom drammen ze door tot nog meer informatie en waar gaan ze dit voor gebruiken?

- http://webwereld.nl/beveiligin…n-met-spionagedienst-nsa-
    - http://www.nu.nl/tech/3496842/…-internetspionage-vs.html
    - http://www.nu.nl/internet/3496…al-bespieden-burgers.html
    - http://www.nu.nl/tech/3496250/…t-afluisteren-legaal.html

Het gaat maar door ze stoppen gewoon niet, internet wordt weer overgenomen en daar heb ik een schijthekel aan, je zit op internet voor je plezier!

• Om even je eerste link te nemen. Het maakt mij niet uit als ze mijn gegevens gebruiken als ze die mensen maar pakken! Je zit inderdaad op internet voor je plezier (Of werk natuurlijk!) en dat werkt niet als er allemaal criminelen op het internet zitten.

• @Fils,

Het staat je ook vrij om het internet niet te gebruiken ;). De Rijksoverheid heeft het recht en de plicht de ingezetenen te beschermen en in de gaten te houden (misdaden te voorkomen). Logisch dus dat ze gegevens willen opslaan. Wat betreft e-mails en telefoongesprekken opslaan dat gaat wel te ver en dat zal de Rijksoverheid ook niet zomaar zonder aanleiding doen, telefoongesprekken worden wel opgeslagen door je provider en die kan ze bij gerechtelijk bevel doorspelen aan de Rijksoverheid maar hier gebeurd normaal gesproken verder niets mee.

Ik ben wel van mening dat de VS mijn gegevens niet hoeft te hebben en ook niet mag hebben, de Nederlandse overheid mag die wat mij betreft wel hebben als zij dit nodig vinden om de veiligheid optimaal te kunnen waarborgen.

• L.Groot
    Fout! Internet is nogal altijd vrij en toegankelijk voor iedereen, geen overheid die er wat aan kan doen, tenzij je echt te ver gaat natuurlijk (Wikileaks).
    Ik zie niet in wat ze met mijn gegevens moeten in hun onveilige database, zolang ik niks gedaan heb hebben ze dit ook niet nodig.

Wordt ik verdacht? Prima, maar zolang ik nergens iets mee te maken heb hebben hun van mijn gegevens af te blijven.

En dan in het bijzonder de VS, die denken dat de hele wereld van de VS is, ergste is nog dat Intel waarschijnlijk de NSA gaat helpen Chips in de processor te zetten waardoor ze automatisch toegang tot alles hebben, leuke gedachte toch?
    Ben benieuwt hoeveel van jullie nu nog Chips van Intel gaan kopen, zullen er bar weinig zijn aangezien niemand dit wilt.

• Criminelen op internet moeten ook worden aangepakt als criminelen want op het nieuws hoor je ook steeds meer over marktplaats oplichtingen en dingen die ze bestellen en bij een andere huis laten bezorgen dat soort dingen willen ze nu tegen gaan en wat iedereen vergeet alles wat je doet op internet blijft ook op internet hier een goed voorbeeld Klik hier zolang jij geen interessante dingen op internet zet zal de goverment er ook niks mee doen dus denk voortaan 2 keer na voordat je iets op internet zet

• @Fils,
    Of het is juist andersom. De overheid zorgt voor jou en hoort je te beschermen, zij hebben uiteindelijk de grootste macht. Kan je veel tegenin hebben maar zij hebben de macht jou op te pakken, te berechten, te volgen, van de vrijheid te beroven etc.

Je mening en visie mag je natuurlijk hebben, de waarheid is dat de overheid in principe alles kan doen en dat niemand daar iets tegenin te brengen heeft. De waarheid kan soms erg hard zijn.

• L.Groot
    Dat is jou mening maar deze accepteer ik gewoon niet, ieder zijn/haar ding maar ik blijf erop tegen dat ze informatie verzamelen.
    Van mij mogen ze doen en laten wat ze willen maar er bestaat nog altijd iets van privacy die door de overheden nu zwaar overschreden worden.
    Ik ben gehecht aan me privacy in me privé leven wat ik bijvoorbeeld thuis aan het doen ben, niet iedereen hoeft te weten wat ik thuis zoek en bezoek.

Mooi voorbeeld: http://www.duckduckgo.com

Mooie alternatief voor Google, hun slaan geen gegevens van de zoeker op, dus je privacy blijft gewaarborgd.
    Zo zijn er nog veel meer dingen waaronder TOR netwerk, deze geeft jou een ander adres en geen mens die weet wie er nou precies achter zit.

• @Fils helaas is Tor niet zo anoniem als je denkt. Het valt ALTIJD te achter halen. Helaas ben ik de link kwijt waarin het wordt uitgelegd maar zodra ik het weer heb gevonden laat ik het weten.

Sorry hoor dat ik het zeg maar alles wat er op internet word gedaan word opgeslagen.

Ook steun ik de mening van Fils.
    En zoals Hamza al zegt. Dat torrent niet zo annoniem is. Het staat allemaal in het script.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!