Je kan simpel gehackt worden!

• Zag net op het VTM NIEUWS en Telefacts dat er 10.000'en mensen gehackt kunnen worden door een simpele internet gebruiker. Je webcam, je hardeschijf enzoverder.

Dinsdag 5 maart - 1 klik met de computermuis en u kan zonder enig probleem meekijken op de harde schijf van iemand anders, meegluren in de huiskamer, of observeren hoe een bedrijf werkt via hun bewakingscamera’s. Het is hacken en het is strafbaar. Maar het is echt verontrustend eenvoudig, dat stelt Telefacts vast.

De eigenaar van een hondenkapsalon in de provincie Antwerpen kijkt raar op als we hem confronteren met de informatie die we hebben gevonden. “ Inderdaad, dat zijn de paswoorden van mijn vrouw en dat zijn foto’s van mijn dochter”, zegt de man. “Hoe bent u daaraan gekomen?” De man in kwestie heeft een zogenaamde NAS-schijf aan zijn pc hangen. Een externe netwerkschijf die verbonden is met het internet en die je dus van waar je ook bent, kunt raadplegen. Dit soort schijven kan je heel eenvoudig beveiligen en dan is de kans bijzonder klein dat iemand erop kan.

Maar we leven in een ‘plug&play’-samenleving. Als we een apparaat aansluiten, willen we er meteen mee aan de slag. En al die apparaten moeten liefst zoveel en eenvoudig mogelijk met elkaar communiceren.

“Maar men weet eigenlijk niet hoe gemakkelijk het is om in een computer of randapparaat binnen te dringen”, zegt Philippe Van Linthout, onderzoeksrechter en cybercrime-expert bij Justitie. “Mensen zijn meestal blij dat ze weten hoe het werkt, zonder de handleiding van al die apparaten te lezen. Men realiseert zich niet dat als dat toestel makkelijk toegankelijk is voor u, het ook makkelijk toegankelijk is voor iemand anders. Ikzelf plak zelfs altijd mijn webcam af met een eenvoudige ‘post-it’ als ik ‘m niet gebruik. Je weet nooit wie meegluurt”, voegt Van Linthout eraan toe.

Een ambulancedienst van een privébedrijf in Wallonië valt uit de lucht als we hen vertellen dat hun harde schijf niet is beveiligd. Patiëntengegevens, loonfiches … alles ligt voor het grijpen. “Ik betaal nochtans aan het bedrijf om mijn gegevens te beschermen … Ik ga ze meteen bellen”, zegt de bedrijfsleider.

Wereldwijd zijn er tienduizenden randapparaten die onbeveiligd zijn. Camera’s, webcams, scanner-copy-toestellen en harde schijven. Bepaalde websites groeperen die apparaten, stellen lijsten samen van IP-adressen en wie van slechte wil is kan er zo aan. Je hoeft zelfs geen professionele hacker te zijn. “ Ik durf je garanderen, mijn vader is een matige computergebruiker maar als ik het hem zou uitleggen hoe het moet, dan is hij er binnen de 5 minuten mee weg”, stelt IT’er en beveiligingsexpert Nico Cool.

Telefacts bewijst hoe simpel het is: we confronteren een bedrijf met beelden van hun bewakingscamera’s en stellen vast dat het scanner-kopieertoestel van een Brusselse ambassade helemaal niet is beveiligd.

Bron: http://vtm.be/telefacts/u-wordt-bekeken

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Het is voor hackers heel eenvoudig om het lampje van je webcam niet aan te laten gaan - en de webcam wel!!!
    Dit is een misvatting die veel mensen maken.
    Het lampje is even goed hardware, dat kan worden aangestuurd, los van de webcam.

Persoonlijk plak ik ALTIJD plakband over mijn webcam.
    Zelfs op de computer waar ik nu zit.

Zeker nu met alle java/pdf bugs, is het super eenvoudig om iemand te hacken.
    Je stuurt gewoon een mailtje naar de persoon, bv: "Vanaf nu sturen we je loonfiche via mail"
    En gegarandeerd openen ze de onveilige attachment. :(

• Ja, maar wat ik nu wilde melden is dat iedere internetgebruiker, including your grandma, een webcam of harde schijf of iets dergelijke kan 'hacken'. Door middel van het type van het product in te voeren en dan location, krijg je ip's. Zo werden inbraken geregeld in winkels aangezien de camera's géén wachtwoord hadden.

Ik wil er even op wijzen de handleiding van uw webcam, harde schijf enzoverder grondig te lezen. Daar kan je zien hoe je je goed met een wachtwoord beveiligd.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!