Waar? script

• Beste,

Ik weet niet zo goed een titel te bedenken. Maar ik ben dus op zoek naar een script / tutorial die mij verteld hoe ik net zoals hier op de "ledenlijst" ervoor kan zorgen dat ook bij mij er komt te staan welke gebruiker, welke pagina bezoekt.

Als iemand eventueel search tref woorden heeft, hoor ik dat ook graag! Want ik weet eerlijk gezegd niet op welke tref woorden ik moet zoeken.

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Bij je update online query waarmee je de gebruiker refresht in de database, kan je toch een "pagina" veld meegeven en daarin de link droppen.. Die outputten volgens jou standaard met explode, substr ..

..

1) Eigenaar & CEO // iSenses
    2) Eigenaar & CEO // HoodGangster
    3) Co-Owner & Captian @WMCity V3.

• en om even dan nog redelijk geavanceerd doen kan je het ook nog doen met een trigger wanneer er dan bijv een select wordt gedaan voor een bepaalde tabel dat hij dan automatisch een update query draait voor een bepaald iets.

Zo kan je het in je database laten en kan je het nergens vergeten :)

• en om even dan nog redelijk geavanceerd doen kan je het ook nog doen met een trigger wanneer er dan bijv een select wordt gedaan voor een bepaalde tabel dat hij dan automatisch een update query draait voor een bepaald iets.

Zo kan je het in je database laten en kan je het nergens vergeten :)

Toch even om hierop terug te komen, heb je misschien een voorbeeldje van dit?

• Je hebt altijd een query om bijvoorbeeld de data van een gebruiker op te halen (Aantal posts etc, die query doe je vrijwel bij elke pagina opnieuw of het nu een gebruiker is of gast je controleert dat altijd).
    Dus zeg dat we voor 2 tabellen hebben "lastseen" en "users".

Omdat data op te halen van die user doe je bijvoorbeeld:

PHP
    mysql_query('SELECT userid, username, user_posts FROM users WHERE id = "' . $_SESSION['uid'] . '" AND salt = "' . $_SESSION['usalt'] . '" LIMIT 1')

Deze query wordt uitgevoerd op je MySQL database, echter kan je in je MySQL database defineren wanneer er een select wordt uitgevoerd op die tabel (De users tabel) dat er dan een trigger geactiveerd wordt om ergens anders ook wat voor elkaar te krijgen. (Zeg in de lastsseen tabel).

Nu kan je het command "CREATE TRIGGER AFTER SELECT ON users" om een trigger te creeren waar in je een "UPDATE lastseen SET location="' . @location . '" WHERE uid = "' . @uid . '"' waar de @ variabels zijn die met je query mee stuurt. Daarnaast kan je er ook nog voor kiezen om er gewoon lekker een stored procedure van te maken om alles in 1x mee te nemen :-). (Stored procedure kan meerdere query's dan 1 bevatten en kan je van uit je php direct variabels mee sturen (Zeg je uid en locatie).

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/create-trigger.html voor de triggers, let op user rechten binnen je MySQL database moeten op SUPER niveau zitten om dat mogelijk te maken.
    http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/create-procedure.html voor de stored procedures, het is even wat werk om uit te zoeken hoe het best werkt.

Wanneer je een goede balans kan vinden met wat er in je database moet gebeuren en wat er moeten gebeuren in je PHP ben je al een heel eind. Want in princiepe is PHP om alles dynamisch te maken en je database (MySQL, MsSQL) om je data up to date te houden als je met php alleen kan zeggen hier heb je de parameters waar je het mee moet doen, los het maar op en zorg maar dat mijn data up to date is kan je veel load van je website af houden en meer in je database doen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!