Attentie ABN AMRO klanten

• Beste,

Er gaan de laatste tijd e-mails rond die zogenaamd verstuurd zijn door de ABN AMRO bank.

Dit is onwaar en juist gericht jouw gegevens te stelen!

Waaraan je kunt herkennen dat dit een phishing mail is:
    - De afzender heet "Abm-Amro" en de e-mail komt van "info@abm-amro.nl".
    - De link waar je op moet klikken linkt door naar http://alum-i.com. Een bank zou dit alleen op de eigen website doen (http://abnamro.nl).
    - De e-mail is niet in 100% correct Nederlands geschreven, bevat geen ABN-AMRO template en bevat Engelse woorden.
    - De site wordt gemeld als phishing site door Chrome en Firefox.
    - Het gebruikt geen SSL-certificaat, banken zijn verplicht dit te doen (te herkennen aan een groen balkje waarin de bedrijfsnaam (ABN AMRO N.V.) te lezen is).
    - ABN-AMRO laat klanten nooit inloggen om gegevens te wijzigen e.d.
    - ABN-AMRO vraagt nooit en te nimmer naar uw PIN-code, ook niet voor gegevens (aldus het privacybeleid van ABN AMRO N.V.).

De e-mail ziet er zo uit:

Trek aan de bel wanneer je hoort dat iemand deze e-mail heeft ontvangen en toch de actie uitvoert.

Hopende jullie bij dezen goed te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Lars

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Als ABN AMRO klant weet je dat ABN nooit je pin vraagt omdat dat via de e-dentifier gaat... Dus eigen schuld als je genaaid wordt.

• Just a piece of shit, heb dit ooit ook ontvangen maar als Belg heb je daar niet veel aan :P.

Ik denk dat je kan verschieten wie zich laat vangen aan zoiets, het zijn vooral oudere of mensen die slecht met een computer kunnen werken dat daar intrappen, deze doelgroep heeft niet altijd veel centen maar kun je wel kaalplukken.

Ik heb me er ooit in verdiept (nee niet zelf uitgevoerd!) en kan je vertellen dat de gemiddelde computergebruiker gewoonweg nog niet eens weet dat phishing mails bestaan, veel mensen kijken niet naar de link -> certificaat -> etc.

Dat deze mails nog steeds in de loop zijn betekend gewoon dat het nog iets opbrengt, phishers gebruiken steeds meer lokmiddelen als bijna dezelfde url gebruiken.

Het enige wat ik aanraad aan mensen is een anti-phishing programma te installeren beste op je computer zelf of desnoods in je browser (al kan je dat wel omzeilen).

Als ik alle spam die ik tegenwoordig aankrijg moet posten op CP dan ben ik jaren bezig.
    Allengeluk heeft GMAIL een goede spamfilter.

• Citaat van mentimjojo

@BrokenTrack niet mee eens, het is toch slim andere te waarschuwen.

Had dan al een jaar eerder moeten gebeuren. Met ING 2 jaar eerder.

Zo kan ik ook wel ff mijn post counter vullen en elke bedrijging ff hier neerdroppen, hoe oud die ook is ;)

Fijn dat er gewaarschuwd wordt, maar kijken naar de "release date" is misschien wel slim ;)

• @BrokenTrack,

Mijn postcount maakt me niets uit hoor, die is overigens al hoog genoeg en die ene post maakt me wat dat betreft ook niet echt meer uit.

Ik heb dit topic aangemaakt om mensen in te lichten, er zijn nog steeds mensen die hierdoor geld kwijt raken. Als jij er het nut niet van inziet: prima, reageer dan niet en doe net of je het topic niet ziet. Andere mensen die het dusdanig wel interesseert kunnen dan wel blijven reageren.

Daarnaast heb ik dit bericht net (gisteren) ontvangen en ik heb deze e-mail verder nog nooit gezien.

• Zal ik die van ING ook maar plaatsen? En andere jaren oude dreigementen?

Edit door L.Groot: Zoals ik al eerder zei: dit bericht ontvang ik niet, bedreigingen van jaren oud hoef je dus niet te plaatsen. ING van max. een paar weken oud mag je wat mij betreft best plaatsen. Deze mail is sowieso naar meerdere mensen verstuurt, en niet alleen naar mij.

• Citaat

- ABN-AMRO laat klanten nooit inloggen om gegevens te wijzigen e.d.
    - ABN-AMRO vraagt nooit en te nimmer naar uw PIN-code, ook niet voor gegevens (aldus het privacybeleid van ABN AMRO N.V.).

Algemeen begrip en zijn zelfs reclames over, dus best stom als je er toch intrapt.

• Bij de doelgroep jongeren komt veel minder oplichting voor d..m.v spam, vind het topic wat overbodig niet iedereen gebruikt deze bank verder maak je door de url te geven nog reclame voor die phishing site.

Een sticky van dit topic maken zie ik het nut ook niet van in.

Als je dit nu in een forum van 50+ers had geplaatst ok, maar op CP zal iedereen toch wel weten dat een bank nooit om gegevens gaat vragen via email en veel banken kennen je emailadres zelfs niet.

• Dein zelfs daar hoort zoeen topic niet.

ABN AMRO vraagt nooit je pincode (op 't internet), zelfs niet op hun eigen site... Het werkt allemaal met een aparte edentifier waarin je je pin moet invullen.

==
    ING zou wel kunnen, daar vul je een wachtwoord in

• De grammatica en schrijfwijze geeft ook duidelijk aan dat het door één persoon is opgesteld, en roept bij mij al direct vragen op.

Verder is deze mail zeker wel al jaren in omloop (denk dat ik deze ooit in 2006 ontvangen heb).

• Dit is al bekend sinds het internet bankieren ontstaan is... Ze phishen je gegevens en maken het geld over naar 'geldezels' die het dan weer pinnen. Natuurlijk willen ze veel eten, dus verhogen ze de limieten van de 'geldezels' zodat ze veel kunnen pinnen, aangezien Nederland de fraudelente transacties erg snel worden geblocked. ABN AMRO is tegenwoordig het aantrekkelijkst, aangezien dat de enige bank in NL is waar zo 10.000 euro p/d gepind kan worden mits je de limiet verhoogt. Vroeger was ING erg in de smaak, maar die hebben zich sinds een jaar? goed beveiligd.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!