Windows 95 -> windows XP

  • hallo iedereen,


    Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb maar ik ben tegen een probleempje aangelopen. Mijn kleine neefje heeft een computer gekregen om kleine spelletjes op te spelen, op deze computer staat windows 95. maar het probleem is dat windows "gereset" moet worden zodat alles eraf is en deze pc wat sneller is. Helaas is hier geen windows 95 cd bij ik heb nog wel windows xp cd-roms liggen. is het mogelijk om op deze pc windows xp te zetten? of is er een andere mogelijkheid om alles van deze oude pc te krijgen?


    bij voorbaad bedankt.


    en ik wens iedereen ook nog een gelukkig nieuwjaar.


    MVG. Lars

  • Starohosting,


    bedankt voor de snelle reactie. ik zal kijken of ik deze cd kan vinden/krijgen. maar windows heeft zelf geen optie om bestanden enz. alles te verwijderen zoals documenten die in verre mappen staan en wat me kleine neefje niks mee van doen heeft? (zoals vertrouwelijke informatie van de oude eigenaar)

    Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 01.01.12 19:33:09:
    toen ik net even aan het zoeken was op internet kwam ik deze site tegen: http://www.schoonepc.nl/optim/98lite.html is dit eventueel ook iets om te installeren op deze computer?

  • ik heb inmiddels ook een cd van 98 verkregen maar ik kan hem niet installeren maar ik krijg de volgende melding:


    Your computer already has an operating system installed. which cannot be upgraded by this version of setup. you need to obtain the windows 98 upgrade. Message SU0168


    ik heb contact gehad met starohosting en die zei dat ik via boot menu via cd kon opstarten maar deze optie kan ik nog niet vinden. ik heb de volgende opties in mijn scherm staan als ik bij boot menu ben:


    Normal
    Logged (\bootlog.txt)
    safe mode
    safe mode with network support
    step-by-step confirmation
    command prompt only
    safe mode command prompt only
    previous version of ms-dos


    via step-by-step confirmation kom ik er ook niet echt uit. ik hoop dat iemand tips heeft?

  • Je zal eerst de harde schijf moeten formatteren, voordat je windows 98 kan installeren.
    Als je de keuze krijgt, kies dan best voor FAT32 indeling, ben niet zeker dat windows 98 al NTFS ondersteunt.


    Misschien kun je dit via de windows xp cd best doen, eerst formatteren, maar niet windows verder installeren.
    Je zal vlak voor de installatie een scherm krijgen met een overzicht van je harde schijven, hier kun je dan kiezen om een partitie te formatteren.


    Edit:
    Let wel, je hebt 2 versies van windows 98 cd's:
    - schone installatie cd's (OEM)
    - update versies


    In dit geval denk ik dat je de bovenste hebt, maar is zo moeilijk te zeggen.

  • ik heb de windows xp cd-rom erin zitten maar hij start gewoon windows op normaal als ik deze cd-rom in andere computers deed starte hij gelijk de cd op zodat je gelijk in het begin scherm kwam en via die manier kun formatteren maar bij deze oude pc doet die dat niet, het lijkt wel of hij de disc drive negeert met opstarten via windows xp kon je ervoor zorgen dat die hem wel pakte ma ik krijg dat nog niet voor elkaar bij deze oude pc.

  • Het beste ga je naar een computer handelaar bij jou in de buurt en koop je voor euro100 een windows XP tweedehands computertje met een monitor omdat een windows 98 computer echt gewoon te oud is voor dit soort dingen.


    Ik denk dat je waarschijnlijk geen budget hiervoor zal hebben (of je oom / neefje niet) maar het is denk ik toch het beste + het zal een stukje sneller werken denk ik. Ik weet niet hoeveel RAM geheugen je nu er in hebt zitten en welke processor snelheid?

  • dit leek mij inderdaad ook het beste omdat deze pc de lichtste spelletjes niet kon trekken. nu heb ik een oude maxdata pc te voor schijn getoverd bij hun op zolder maar hier staan 2 versies van windows op windows ME en windows XP dus nu loop ik weer tegen een probleem aan als ik de boot disk van XP erin doe zegt die welke windows installatie wilt u starten betekend dit dat ik bijde versies moet formatteren?

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!