Info over eigen server?

• Hallo cp!

Zou iemand me informatie kunnen geven uitleg/handleiding wat dan ook over het beheren van een server, hoe het eruit ziet, welke je me zou aanraden (voor een eigen webhosting 'prive') en daarnaast gewoon voor file dump en private server erop hosten ofsow..) zodat ik alles zelf kan beheren , alles van mij is, geen ruimte limiet waarna ik gesuspended wordt enzo???

ik heb nog nooit een server gehad maar ik heb wel interrese, zou ik gewoon een thuisserver kunnen kopen, aansluiten en dan? is het net zoon soort installatie ofsow als m'n pc? hoe kan ik dan bevoorbeeld domeinen voor mezelf regelen?

ik wil graag zoveeeeel mogelijk informatie over servers :D die jullie me kunnen geven om ooit te kunnen starten met een eigen servertje, waar ik m'n prive dingetjes op kan laten draaien (24/7) natuurlijk

aub geen reacties zoals, te jong, te weinig ervaring, ga googlen.. ik vraag het aan jullie en als je me wilt helpen doe dat dan zonder enige gezeur waar ik niks aan heb.(xD) Als je mij iets zou willen vragen, kan dat via 'pm' ookal zie ik geen reden waarom er vragen voor mij zijn haha:p

Met Vriendelijke Groet.

[offtopic]p.s. ik heb er nog nooit mee gewerkt, nog nooit gezien enkel over gehoord en ik heb er interrese in, alleen het probleem is dat ik niet weet hoe alles in zn werk gaat, wat het allemaal kan, wat het doet, hoe het moet etc. ook geen interrese in uitleg over kvk en zoiets dergelijks sinds ik dat all weet als je een eigen webhosting begint xD[/offtopic]

O o
    /¯/__________________________/¯¯
    | <๖ۣۜJunior Front-end Webdeveloper/>
    \_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯\__
    /||\
    /¯\
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic.

• Allereerst raad ik je aan dit eens door te lezen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Server

Ik heb zelf een VPS gehuurd waarop ik centos / direct admin op draai. Deze gebruik ik voor mijn websites, er staan een stuk of 5 domeinnamen naar verwezen.

Allereerst moet je je afvragen, wat wil ik ermee ?

Wanneer je andwoord hierop is dat je alleen een web/ftp server wil, is een VPS voldoende, ik wil hierbij zeker helpen.

stuur een pm met je email dan praten we op msn verder als je hulp/uitleg wil.

PHP | SQL | JavaScript | jQuery | Ajax | Linux | CentOS | Windows | Mac OSX | C# | ASP.NET MVC3| HTML | CSS

• Ik post vanavond welhttp://null een reply. Heb weinig zin in lange texten typen op de mobiel.

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 28.10.11 19:15:10:
    Je kan zowel thuis een server draaien als er een in het datacentrum plaatsen (colocatie), een hele server huren (dedicated) of een virtueel stukje server (vps).

Thuis is niet aan te raden, vooral omdat de kosten voor het stroomverbruik jaarlijks al meer bedragen dan de kosten voor een VPS.

Een VPS is de meest logische optie voor een beginner. Hiermee kun je makkelijk herinstalleren / rebooten als er een probleem is wat je niet meer kunt oplossen.

Indien je de server uitsluitend zelf wil gebruiken kan je simpelweg een LAMP omgeving installeren (Linux, Apache, MySQL en PHP).

Wil je iets meer kan je kiezen voor een controlepaneel als DirectAdmin, cPanel, enzovoort.

Let wel op:

- Maak externe backups
    - Zet een firewall aan (iptables / csf / etc)
    - Misschien nog een rootkit checker
    - Blokkeer directe root toegang (veel mogelijkheden voor)

Indien je gratis hosting o.i.d. gaat aanbieden kan het verstandig zijn ook nog bepaalde applicaties als suPHP / mod_ruid te draaien en/of mod_security. Eventueel zou je zelfs nog kunnen overwegen d.m.v. CloudLinux bepaalde gebruikers een x aantal CPU en RAM toe te wijzen.

Ik beheer zelf een groot aantal servers voor bedrijven, dus als je hulp nodig hebt hoor ik het wel.

• Nee ik ken nog geen Secure Shell commands :P maar zou ik wel willen xD zijn die commands zoiets als cmd maar dan veel meer opties fsow? :P en ja ik zou als ik er 1 neem, graag een thuisserver kopen, wat zijn dan zegmaar de stappen die ik zou moeten doen? linux installeren? en daarop welke programmas allemaal? waarmee ik een eigen webhosting/directadmin voor mezelf en miss vrienden kan draaien.. en hoe laat ik dan domeinen naar de file & database opslag enzo verwijzen....? waarom wil ik gwn een thuisserver? omdat het dan ook echt gwn in mijn bezit is.. en ik er toezicht over kan houden, maar kan ik hier dan ook zowel een website op runnen en een private server (game..) wat voornamelijk op een dedi server wordt gedaan mja..

krijg of zijn er miss ook handleidingen voor het gebruiken/beheren van die servers voor o.a webhosting enzoo? bedankt voor de all-gegeven informatie (L) hoe meer hoe beter (xD) en hoeduur denk je dat hetgene dat ik wil zou zijn? want een vriend van me had er 1 van 10.000 maar zoveel heb ik niet haha..ik neem aan dat er ook wel servers zijn in de normale pc prijs gemiddelde.. zegmaar :p

O o
    /||\
    /¯\
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic.

• De kosten zijn als volgt:
    - De server zelf (hangt erg van je wensen af maar een beetje redelijke beginner server (waar je weer lang mee kan doen) zal rond de ?400-?600 liggen denk ik.
    - Stroomkosten, ik denk wel een euro of ?100-?300 op jaarbasis.
    - Internet snelheid (en gegarandeerde uptime) thuis zijn veel meer storingen door providers, daarnaast zijn de upload speeds erg gelimiteerd (je upload is eigenlijk de snelheid waarop anderen de websites bekijken) en is er sneller een stroomstoring. Voor een redelijk goed en snel zakelijk abonnement ben je denk ik wel zo'n 75-150 ex. btw per maand kwijt (wil je je websites een beetje snel draaiende hebben).
    - Reservering voor kapotte hardware: hardeschijf kapot is heel jammer maar moet wel meteen vervangen worden. Draai daarom altijd je servers in RAID voor weinig verlies van data.
    - Software. Linux is gratis, maar DirectAdmin zit op $29 p/mnd, $108 per kwartaal, $200 per jaar of $299 lifetime.
    Zie: http://www.directadmin.com/pricing.html.

Alle prijzen (m.u.v. DirectAdmin) zijn in Euro's en inclusief BTW tenzij anders aangegeven.

Daarnaast is een VPS bij bijvoorbeeld vpsslim slechts ?50,- incl. DirectAdmin, 1GB RAM, 100GB hdd, 1TB bandwidth en btw per kwartaal.

Succes met je aankoop.

• Als ik jou was zou ik gewoon een server huren bij een hoster.

1: Problemen zullen vaak snel opgelost worden (en zeker nu je een beginner bent, zullen er dingen zijn waar je niet veel van af weet)
    2: De prijzen zijn niet al te hoog
    3: Je verbinding zal heel wat trager zijn als je via je eigen PC host.
    4: Je zal suspended worden wanneer je je maandelijkse limiet (wordt bepaald door de provider) hebt opgebruikt.

En anders koop je een server en kan je daar dan op draaien, maar daar zie ik het nut niet echt in, tenzijn je websitees zodanig groot zijn dat ze echt veel gebruiken.

Zie nog maar even op: http://www.servers.nl/

• ja legendd ik zie het probleem daar ook bij zitten, ik vind het erg irritant als ik een tijdje niet kijk naar mijn verbruik van dingen en dat ik dan zomaar wordt gesuspended, of dat ik dan 1 domme regel misbruik wat dan ook echt totaal bullshit is xD .. daarom wil ik gewoon me eigen regels op me eigen server. maarja voor mezelf zie ik dan wel een probleem aan komen met de internet snelheid, die is niet al te goed bij ons. (voor my wel, maar voor een heleboel mensen die me server willen bezoeken etc.. nie) maarja ik zeg ook niet dat ik een server nu all ga kopen. ookal zou ik het best wel willen haha ;)

O o
    /||\
    /¯\

• Citaat van h4x0r666

ja legendd ik zie het probleem daar ook bij zitten, ik vind het erg irritant als ik een tijdje niet kijk naar mijn verbruik van dingen en dat ik dan zomaar wordt gesuspended, of dat ik dan 1 domme regel misbruik wat dan ook echt totaal bullshit is xD .. daarom wil ik gewoon me eigen regels op me eigen server. maarja voor mezelf zie ik dan wel een probleem aan komen met de internet snelheid, die is niet al te goed bij ons. (voor my wel, maar voor een heleboel mensen die me server willen bezoeken etc.. nie) maarja ik zeg ook niet dat ik een server nu all ga kopen. ookal zou ik het best wel willen haha ;)

ik zou dan beginnen met een VPS server.. kost relatief weinig en ook meestal weinig beperkingen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!