kvk plichtig ?

  • Hallo,


    Ik heb een vraag wat totaal niet over websites oid. gaat. Maar ik vind het wel van bealng om te weten.


    Ik heb een drive-in show. Hiermee draai in niet heel vaak, rond de 20 keer per jaar maximaal.
    Nu is mijn vraag of ik dan KvK-plichtig ben.
    Ik ben nog geen 18, en het is 1 mans zaak.


    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om problemen te voorkomen.


    Alvast Bedankt !

  • Volgensmij heb je kvk nodig als je diensten of zaken levert. Bij jou dus vermaak. Maar je kunt het beste naar een kvk vestiging gaan.

  • Criteria voor een onderneming Uitleg
    U levert goederen of diensten. Goederen: u verkoopt bijvoorbeeld fietsen.


    Diensten: u bent bijvoorbeeld klusjesman, journalist of boekhouder.
    U vraagt hier een vergoeding voor. Het gaat dus niet om vrijwilligerswerk.
    U neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer. Als u een enkele keer een fiets opknapt en verkoopt aan familie of vrienden, dan bent u geen ondernemer.


    U heeft meer dan 1 opdrachtgever. Als u het hele jaar voor maar 1 opdrachtgever werkt dan lijkt het er meer op dat u in loondienst bent.


    U kunt uw werkzaamheden naar eigen inzicht uitvoeren. Als ondernemer bepaalt u hoe en wanneer u uw werk doet. Ook als u zich laat inhuren door een opdrachtgever.


    Extra richtlijnen
    Soms geven de criteria niet genoeg duidelijkheid. Dan telt ook de tijd die u in uw bedrijf steekt mee. Gemiddeld moet dat meer dan 15 uur per week zijn.
    Als een stille maatschap niet aan al deze criteria voldoet, maar de omzet meerdere jaren hoger dan ?10.000 was, dan kunt u een beroep doen op het zogenaamde 'substance'-begrip. De Kamer van Koophandel beoordeelt dan opnieuw of er toch sprake is van een onderneming.


    Dit is een kleine uitleg uit de kvk site!


    Hierbij de link:


    http://www.kvk.nl/over-de-kvk/…eria-van-een-onderneming/

  • Ben je verplicht om een KVK aan te schaffen..


    Als 't goed is niet.. echter dienen je ouders deze 'extra' inkomsten wel op te geven aan de belasting en kan het zijn dat ze hierdoor minder kinderbijslag krijgen.


    Vanaf de dag dat je 18 wordt dien je dit zelf aan de belasting op te geven als zijnde inkomen (zoals je dat ook gebeurt bij een bijbaantje, maar dan doet je werkgever dit)


    Echter ben je niet verplicht om een kvk te hebben zolang je dit netjes opgeeft aan de belasting wat je ermee verdient.


    Echter kun je geen Facturen uitschrijven, hoogstens de mensen een overzicht sturen van de kosten etc..
    En je kunt geen btw terugvragen van de belasting over de aanschaf van nieuwe spullen.


    ik ben geen pro in dit soort dingen, dit zijn de dingen die ik in de loop der jaren heb opgevangen.


    Bottemline..


    Je bent hoogstwaarschijnlijk niet verplicht om KVK/BTW-nummer aan te vragen, en je zou het gewoon als 'zwart werk' kunnen doen,
    Hoe groot is de kans dat je hiermee gepakt wordt,
    Wil je echter ook in discotheken/kroegen gaan draaien, zal het al snel zijn dat de uitbater vraagt naar een factuur met BTW etc.. in zo'n geval zul je dus een kvk/btw nummer moeten hebben.


    Het is dus wel verstandig om dit aan te schaffen
    + 20x per jaar dragen a 200 a 300 euro per avond. - 50 euro kvk/btw per jaar
    Lijkt me toch best een redelijk bedrag om problemen te vermeiden en dus gewoon aan te schaffen.

    Met vriendelijke groet,
    Mathijs Lormans


    Designer / Sustainability expert: Lormans Design
    Design, Engineering and Development
    Bouwkundig ontwerp, tekenwerk, advies en projectmanagement!
    3D modeling en 3D printing

  • Je bent niet btw of kvk nummer verplicht.
    Zolang jij het als prive bijverdienste doet en GEEN btw vraagt.
    Maar als jij het vaker gaat doen zul je wel een kvk nummer moeten hebben.

    Met vriendelijke groet,
    Bas van den Hoogen


    Flabix Webdiensten
    {Contact gegevens niet toegestaan}

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!