Hoofdletter gebruik

• Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Door een hele drukke periode van school / stage en werk heb ik heel lang geen script meer geschreven of bewerkt en heb ik CP tijdelijk aan de kant geschoven..

Maar ik ben weer rustig aan begonnen, en dan loop ik vast op een fout...

PHP
    $dagen = Array('zondag', 'maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag');

Deze array bevat geen hoofdletters, maar bij de controle controleert hij wel op hoofdletters.

Weet iemand een functie dit tegen gaat? Of hoe ik dit eenvoudig kan oplossen?

PHP
    $dagen = Array('zondag', 'maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag');

PHP
    } elseif ($_POST['dag'] != $dagen[date('w')]) {
            echo '<span style="color:red; font-weight: bold">De ingevulde dagnaam klopt niet!</span>';

Alvast bedankt.

R.Mijnten

• Je kan dit eenvoudig doen door

PHP
    <?php
    $string="zeg maar wat..";
    $nieuwe_string = ucfirst($string);
    echo $nieuwe_string;
    ?>

dus:

PHP
    } elseif stripslashes(ucfirst($_POST['dag'] != $dagen[date('w')])) {
            echo '<span style="color:red; font-weight: bold">De ingevulde dagnaam klopt niet!</span>';

Dan zal hij automatisch de 1e letter naar een hoofdletter maken als ik me niet vergis.

• devlover

Het is nog altijd strtolower.

R-Mijnten

Doe het zo:

PHP
    } elseif (strtolower($_POST['dag']) != strtolower($dagen[date('w')])) { 

EDIT:
    Je kan de strtolower bij $dagen[date('w')] eigenlijk ook weglaten. Ze staan in de array toch zonder hoofdletters.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!