Welke processor is beter

  • Hallo allemaal,


    Mijn laptop is een maandje geleden gevallen en werkt niet meer naar behoren. Dus tijd voor een nieuwe.


    Enkel twijfel ik tussen 2 processoren.


    Processor:
    Omschrijving Intel® Core™ i5 480M (2,66 GHz)
    Kloksnelheid 2x 2666 MHz
    Videokaart:
    Grafische chip ATI Mobility Radeon HD 6370
    Geheugen 1024 MB aanwezig


    of:


    Processor:
    Omschrijving Intel® Core™ i7 740QM (1,73 GHz)
    Kloksnelheid 4x 1733 MHz
    Videokaart:
    Grafische chip ATI Mobility Radeon HD 6370
    Geheugen 512 MB aanwezig


    Met deze gegevens welke is dan beter en waarom. Ik moet er visual studio 2010 op kunnen draaien, vmware 7.1 en muziek,msn server, photoshop.


    dat moet er vooral soepel op draaien, en natuurlijk ook vaak tegelijkertijd.


    Welke is dan beter, graag ook een onderbouwing waarom.

  • Ik heb zelf een i5 en die draait geweldig, dus daarom zal ik voor de i5 gaan. Denk ook dat deze beter is voor wat je wild doen en dat hij minder fouten bevat.

  • Ik zou voor de I5 gaan. Echter is de I7 in zijn totaliteit beter. Ik zelf heb ook een I7. Maar dat is dus eigenlijk een miskoop. Allereerst verbruikt een I7 meer stroom en dat is bij een laptop belangrijk. Verder is er bijna geen programma die meer dan 2 cores gebruikt. Dus dan kunnen de 2 cores van de I5 meer kracht leveren dan 2 cores van een I7.


    Ikzelf vind dus dat wat je meer betaalt voor een I7 het niet waard. Vind de kwaliteit/prijs verhouding niet goed.

  • Vind het altijd jammer dat er zoveel mensen zijn die iets zeggen maar dat niet onderbouwen...


    Ik heb er geen benchmark op los gelaten, maar denk dat de i7 beter is als de genoemde i5.


    Weliswaar heeft de i5 een hogere kloksnelheid heeft, maar de genoemde i7 (en ik dacht al i7's) heeft een zogenaamde turbo boost waardoor de kloksnelheid tijdelijk kan oplopen tot 2.93 Ghz.


    En 4 cores en 8 threads, dat wil je toch gewoon? :p


  • I5 heeft ook een boost.


    Verder hangt het er vanaf... die multi threads en multi cores kunnen handig zijn. Moet enkel de software het wel gebruiken. Wat op het moment in de meeste gevallen nog niet zo is. Maar mogelijk wel in de toekomst...


    Verder doen sommige i5 processors het beter dan de i7. Zie hier:
    http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

  • Jep, het gaat hier inderdaad om laptop processors. AMD heb ik in mijn huidige desktop zitten, maar de I cores van intel zijn tog tegenwoordig net wat krachtiger dan de AMD cores.


    Vandaar dat ik specifiek naar intel I vroeg.


    Ik ga denk ik voor de I5 omdat deze voldoende kracht heeft voor de programma's die ik wil gaan draaien. Ik kan nu wel een duurdere aanschaffen met 4 cores en 8 threads maar dat is over een paar jaar tog weer verouderd;)


    Tog bedankt iedereen voor hun suggestie's.


    Met vriendelijke groet,


    Luc

  • Citaat van max1991

    stelletje knuppels.
    i7 is altijd beter dan een i5, in ELK opzicht.


    dat hoeft niet altijd zo tezijn het gaat er om wat je er mee doet


    waarom de I7 kopen als je alleen text verwerken doet

  • Citaat van max1991

    stelletje knuppels.
    i7 is altijd beter dan een i5, in ELK opzicht.


    Dit is ONGELOFELIJK fout.


    Allereerst zegt een benchmark andere dingen. Ten tweede zijn al die cores nog niet eens nuttig aangezien ze nog niet gebruikt worden in bijna alle gevallen.


    Een single core kan zelfs krachtiger zijn dan een i7.

  • Luc als ik jou was zou ik gaan onderzoeken zelke programmas je gaat gebruiken en hoevaak jij je laptop gaat gebruiken mocht voor school zijn en of media doeleinden dan zou ik voor de i7 gaan mocht het voor andere doeleinden zijn behalve media etc dan zou ik voor de i5 gaan. Neem extra verzekering ;) behalve de diefstal verzekering die slaat nergens op..

    Met vriendelijke groet,
    Mohamed Bourjel


    Mediazstudios / Audiovisuele & Grafische vormgeving
    Goodhosted / De no-nonsense webhosting provider
    kvk:53265025

  • Citaat van mediazstudios

    Luc als ik jou was zou ik gaan onderzoeken zelke programmas je gaat gebruiken en hoevaak jij je laptop gaat gebruiken mocht voor school zijn en of media doeleinden dan zou ik voor de i7 gaan mocht het voor andere doeleinden zijn behalve media etc dan zou ik voor de i5 gaan. Neem extra verzekering ;) behalve de diefstal verzekering die slaat nergens op..


    Voor de prijs van een extra verzekering(van 2 jaar met garantie) heb je alweer een halve laptop. Dus zou dit niet doen.


    Een laptop moet je ook maar 2/3 jaar mee willen laten gaan.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!