IPV4 ip-adressen vandaag op?

• AMSTERDAM - Het laatste aantal traditionele internetadressen wordt op dinsdag vergeven. Nadat deze laatste zogenaamde IPv4-adressen worden geregistreerd, moet worden overgeschakeld op het IPv6-systeem. Dit levert veel logistieke rompslomp op.

Hoewel internetgebruikers webadressen voornamelijk als combinaties van letters - zoals http://www.telegraaf.nl - kennen, verwijzen deze eigenlijk door naar cijfercombinaties. Het probleem met de huidige versie van deze IP-adressen is dat er maar 4,3 miljard combinaties mogelijk zijn en dat deze op dinsdag dus vrijwel allemaal zijn vergeven. Dat meldt de Stichting IPv6 Nederland.

De Internet Assigned Numbers Authority (IANA) deelt de vijf laatste blokken van elk ruim 16 miljoen adressen uit aan de vijf Regionale Internet Registratie (RIR) instanties. Deze RIR's hebben de taak de adressen verder onder internetproviders te verspreiden. Het is de bedoeling om ze slechts mondjesmaat te verstrekken om zodoende tijd te winnen tot het nieuwe systeem is doorgevoerd. De verwachting is echter dat er in 2012 geen nieuwe IPv4-adressen meer beschikbaar zijn.

IPv6 maakt gebruik van langere adressen, waardoor er meer van beschikbaar zijn. Het probleem is dat de twee systemen niet direct met elkaar kunnen communiceren en het overgrote deel van de bestaande hardware zoals modems en routers IPv6 ook niet snapt. Dat wil zeggen dat sites die straks enkel vanaf een IPv6-adres werken, niet op elke computer toegankelijk zijn.

Consumenten hoeven de komende tijd echter nog niet te vrezen: vrijwel alle grote sites en diensten als Google en Facebook zullen na de overgang op IPv6 ook nog een IPv4-adres behouden, waardoor ze toegankelijk blijven.

Desalniettemin spoort de Stichting IPv6 bedrijven en instanties aan om zo snel mogelijk over te stappen op het nieuwe systeem.

Bron: telegraaf.nl

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Achja, veel las heb je er niet aan (ik weet niet als iemand al een ipv6 adres heeft, ik wel) maar die koppel je toch aan een domein of subdomein voor op de server root te komen (tenminste ik wel).
    Robin

• Citaat van Robin

Achja, veel las heb je er niet aan (ik weet niet als iemand al een ipv6 adres heeft, ik wel) maar die koppel je toch aan een domein of subdomein voor op de server root te komen (tenminste ik wel).
    Robin

Nou zoals ik het artikel lees.. kun je er wel veel last van hebben..
    Namelijk op het moment dat je een oudere router zou hebben die nog geen IPv6 aan kan..

Maar volgensmij had Windows XP al een mogelijkheid om een IPv6 ip aan te maken/te hebben.
    En volgensmij zijn de meeste mensen rond die tijd overgestapt op draadloos.. (hiervoor was dit nog niet echt het geval)
    zal dit met de consumenten elektronica qua routers etc.. ook wel goed lopen. (gok ik zo)

En een langer ip.. is inderdaad ietswat onhandiger.. als je een aantal cijfers extra invullen nu echt onhandig vindt. (okay je zult 10 sec een aantal nummers meer moeten onthouden...)

En websites die je via het HTTP://IP/gebruikersnaam moet bereiken.. komt toch al bijna niemand op..
    Omdat dit te lastig is onthouden/niet professioneel is..
    dus of daar dan ook nog eens een aantal cijfers bijkomen.. maakt dat dus ook totaal niet uit.

Met vriendelijke groet,
    Mathijs Lormans

Designer / Sustainability expert: Lormans Design
    Design, Engineering and Development
    Bouwkundig ontwerp, tekenwerk, advies en projectmanagement!
    3D modeling en 3D printing

• Citaat van Tieske

En een langer ip.. is inderdaad ietswat onhandiger.. als je een aantal cijfers extra invullen nu echt onhandig vindt. (okay je zult 10 sec een aantal nummers meer moeten onthouden...)

IP: 255.255.255.255
    IPv6: 2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334

Zal wel iets meer dan 10 sec zijn:)
    Gelukkig bestaat de copy paste.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!