Kamer van Koophandel verdwijnt

• DEN HAAG - Door een plan van D66, VVD en Groenlinks lijkt het doek te vallen voor de Kamer van Koophandel.

De drie partijen willen af van de verplichte afdracht die het ondernemersvehikel nu ontvangt, waarmee de belangrijkste inkomstenbron wegvalt. De partijen denken dat ondernemers meer baat hebben bij een andere belangenbehartiger.
    Rompslomp

"De verplichte rekeningen voor de Kamer van Koophandel kosten het bedrijfsleven nu jaarlijks 200 miljoen euro, terwijl het gros van de ondernemers de meerwaarde er niet van in ziet", zegt D66-Kamerlid Verhoeven. "Het betekent alleen maar extra kosten en rompslomp voor het mkb, zzp'ers en sinds dit jaar ook voor iedereen die lid is van een vve."
    Regeringspartij VVD steunt het voorstel en wil dat er één loket komt waar ondernemers voor vragen, cursussen en lobbyactiviteiten terechtkunnen. "De reeks loketten die er nu zijn, kosten veel geld, zorgen voor veel irritatie en zijn niet effectief", stelt VVD-Kamerlid Schaart. Ze vraagt morgen bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Economische Zaken aan minister Verhagen of een centrale organisatie de taken van de Kamer van Koophandel, Syntens en het Agentschap NL kan overnemen.
    Vooral kleine ondernemers gaan gebukt onder regels en verplichtingen. "Een modezaak met zeven man personeel is elk jaar ruim 660 euro kwijt aan verplichte contributie voor Kamer van Koophandel én bedrijfs- en productschappen", berekent Verhoeven.

Bron: Telegraaf

Wat vinden jullie hiervan?

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Het afschaffen is makkelijker gezged an gedaan. Maar als door al velen aangegeven, de toegevoegde waarde is beperkt, ook moet is via de KvK aan de SER bijdragen terwijl ik ook van de SER een nota ontving. Maar zo zijn er meer instanties die opgeheven kunnen worden, ik heb met 4 overheids instanties te doen waarvan naast de KvK de rest allemaal dezelfde controle uitoefent. Te gek voor woorden. Goed idee dus het afschaffen. gewoon 1 centraal bindpunt om informatie op te vragen is voldoende. Daarbij is advies inwinnen naar mijn idee beter op consultency basis en niet met geld verspillende diensten van de KVK

ps. Vast geen idee van de PVV geweest, lijkt zo wel een PAARS kabinet (lol)

• Ik denk dat dat is waar we in België naartoe evolueren:
    1 kvk, elke onderneming 1 duidelijk nummer.

Verder ken ik maar 2 grote instanties bij ons waar een bedrijf rekening mee moet houden en dat is:
    - Kvk eenmalig voor aanmaken bedrijf en neerleggen papieren
    - Nationale bank (NBB) voor het neerleggen van de jaarrekening, 1x per jaar

En de kosten zijn dacht ik ook iets lager bij ons.
    Zeker 350 euro, maar is beter dan de 660 in NL.

• Citaat van K.Rens

En de kosten zijn dacht ik ook iets lager bij ons.
    Zeker 350 euro, maar is beter dan de 660 in NL.

Vond die reactie een beetje raar, vandaar dat ik het even op KvK.nl heb laten berekenen, waaruit gebleken is dat 660 euro waarschijnlijk complete kletskoek is. De waarheid:

De plannen van die partijen interesseren me eigenlijk vrij weinig. Ik hoop ooit zelf wel een bedrijfje te kunnen runnen, maar ik kan me niet voorstellen dat hier zo veel door gaat veranderen.

• Citaat

dat is enkel de inschrijving zonder evt. medewerkers

Onzin. Werknemers betaal je al loon. Bovendien was er een optie bij met 'ZZP', oftewel zelfstandig zonder personeel. Waarschijnlijk kost dat wel minder, maar ik heb bewust voor VOF gekozen aangezien dat vaak voorkomt.

• heey mensen,
    ik zie hier wat over kvk,
    maar ik begrijp het niet helenmaal,
    ik ben 15 jaar ben net begonnen met werken, maar wat gaat er nu allenmaal gebeuren, moet wel een beetje erbij blijven voordat ik uit men plaat schiet tegen men baas dat er wat verkeerd is :P

alvast bedankt

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!