klein stukje mysql naar mysqli

• Kan iemand mij helpen om dit:

PHP
    $myusername = $_SESSION['myusername'];
    	$sql="SELECT * FROM user WHERE username='$myusername'";
    	$result=mysqli_query($sql);
    	$data = mysqli_fetch_array ($result);
    	$moneyLeft = $data['money'];

om te zetten naar mysqli kan geen goed voorbeeld vinden en als ik dit weet kan ik de rest ook oplossen :)

alvast bedankt!

• Kan iemand mij helpen om dit:

PHP
    $myusername = $_SESSION['myusername'];
    	$sql="SELECT * FROM user WHERE username='$myusername'";
    	$result=mysqli_query($sql);
    	$data = mysqli_fetch_array ($result);
    	$moneyLeft = $data['money'];

om te zetten naar mysqli kan geen goed voorbeeld vinden en als ik dit weet kan ik de rest ook oplossen :)

alvast bedankt!

First of all, mysqli_query heeft 2 parameters nodig, een database connectie + sql query. Dus het wordt ongeveer dit:

PHP
    // $conn = database connectie, $sql = query
    mysqli_query($conn, $sql)

De rest gaat wel goed, maar ik weet niet hoe jou database connectie eruit ziet.

PHP, JAVA, C#, JAVASCRIPT, HTML(5), CSS(3) developer.
    Vragen?! Stuur me gerust een prive bericht :) !

• Hoi,

Leuk dat je wilt overstappen naar mysqli!

Echter raad ik je niet aan om het prodecureel te doen.

Neem eens een kijkje naar object georienteerde queries, hier een voorbeeld:

http://php.net/manual/en/mysqli.query.php#example-1856

Het voordeel hiervan is dat je object georienteerd denkt en manipulaties doet per object. Niet dat je dit overal moet inlezen of het over het zelfde stuk/object gaat.

Ook kan je de mysqli class uitbreiden met je eigen functies

Overigens vraag ik me af waarom je voor mysqli hebt gekozen? Waarom niet pdo of waarom niet een framework?

Ik raad eerder pdo of een framework aan omdat het flexibeler is om te wisselen met andere soorten databases.

Ik raad iedereen aan om verder te denken in de toekomst. Want zoals je al hebt gemerkt zijn mysql_* functies afgekeurd. Door verder te denken voorkom je code die na een tijd onoverzichtelijk wordt omdat je keer op keer overstapt naar andere functies,tools etc. Flexibiliteit is de antwoord!

Met vriendelijke groet,
    Ismail
    enthousiaste game developer

Bewerkt één keer, laatst door ismail123 ().

• Hartelijk dank voor deze informatie!
    ik ga hier zeker naar kijken.
    Ga maar eens verdiepen in pdo hopen dan ik daar wijs uit kan worden :P

• Ik raad eerder pdo of een framework aan omdat het flexibeler is om te wisselen met andere soorten databases.

Ugh.

Waarom wordt dit (nog steeds) aangehaald als reden om PDO te gebruiken? Het is flexibiliteit die je zelden gebruikt.

Okay, je moet het zo zien:
    1. Je bent niet van plan om in de huidige opzet ooit nog een andere database te gebruiken dan MySQL --> gebruikt MySQLi. MySQLi is geschreven voor MySQL dus deze schoen past gewoon het beste.

2. Je bent er nog niet helemaal uit of het uiteindelijk MySQL gaat worden en je wilt deze keuze nog een beetje open houden. Je zou dan kunnen overwegen om PDO te gebruiken. PDO is niet geschreven voor een specifieke database, hier zijn de verschillende drivers voor. Zoals PDO_MYSQL.

Nog zo'n fabeltje: PDO is makkelijker "want je hoeft minder statements te leren voor het gebruik". Dit klopt om twee redenen niet:

1. De leercurve zit hem in het aanleren (en correct gebruik) van de specifieke driver die je gebruikt (in combinatie met PDO zelf), en niet in het handjevol methoden die je gebruikt.

2. PDO biedt geen data abstraction aan, dit zou een laag zijn die je zelf bovenop PDO zou moet zetten. Dit houdt in dat de syntax van je queries (de vorm van je SELECT-statements enzo) hoogstwaarschijnlijk database-specifiek zijn en daarmee is het dus technisch gezien onmogelijk om "vrij te schakelen tussen databases" wat dus het hele voordeel waar keer op keer aan gerefereerd wordt teniet doet.

Daarbij: noch MySQLi noch PDO is een wondermiddel waarmee alles in 1x Goed en Veilig wordt. Je zult je nog steeds moeten verdiepen in een veilig gebruik. Denk aan het selecteren van de juiste character encoding en het escapen van de DATA delen binnen je SQL.

Mocht je interesse hebben, op mijn homepage staat een artikel over MySQLi.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!