CHMOD niet toegestaan na goede rechten

• Hallo,

ik probeer om via een online code editor een script te laten opslaan die ik dan aanpas. Hiervoor probeer ik ook, als het bestand niet de juiste rechten heeft, de bestandsrechten aan te passen via de functie chmod.

Nu was paar maanden geleden het probleem(Topic) dat dit niet mogelijk was met mijn hosting. Nu echter met mijn VPS, lukt dit nog steeds niet. Ik heb geen DA dus die link van Lars daar zal ook niet veel hulp bieden.

De gehele folders en bestanden waar het over gaat hebben de eigenaar 'reza' en ook nieuw gemaakte bestanden door 'reza' kunnen niet aangepast worden(iets wat op mijn vorige hosting wel kon).

De foutmelding die ik krijg: Warning: chmod(): Operation not permitted in /home/*****.nl/www/panel/includes/handlers/save-file.handler.php on line 25

De lijn:

PHP: save-file.handler.php
    chmod($fileAdres, 0775);

Het variabel $fileAdres draagt de goede path mee, aangezien dit alles zonder de chmod functie gewoon werkt.
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, bijvoorbaat dank!

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Heeft het php bestand zelf wel de goede rechten om dit te mogen uitvoeren?

Bedankt voor het reageren. Ik denk van wel, elk bestand heeft 0755. Met 777 bestandsrechten voor elk bestand veranderd het resultaat niet.

Naar welke rechten zou ik het anders moeten veranderen?
    EDIT: Foto van de rechten en eigenaar van het bestand

Met vriendelijke groet,
    Reza.

Bewerkt één keer, laatst door Reza ().

• Bedankt voor uw reactie. Het aanpassen van een bestand lukt succesvol, als ik de nieuwe waardes opgeef ik mijn editor slaat hij alles goed op. Alleen voert hij de chmod regel nog steeds niet uit, daarom dat ik denk dat de map etc allemaal de goede rechten hebben.

Alles wordt dus succesvol uitgevoerd, alleen als ik een bestand probeer te chmodden naar 777 of iets anders gaat dat niet. Ik wil namelijk dat hij eerst het bestand chmod en dan pas opslaat.

• Bedankt voor het reageren. Ik denk van wel, elk bestand heeft 0755. Met 777 bestandsrechten voor elk bestand veranderd het resultaat niet.

Naar welke rechten zou ik het anders moeten veranderen?
    EDIT: Foto van de rechten en eigenaar van het bestand

Al wat google werk verricht?

http://php.net/manual/en/funct…ect1-function.chmod-notes

http://stackoverflow.com/quest…in-php-upon-file-creation

Probeer een simpele php scriptje te programmeren in een apparte bestand die jouw testcase moet vormen en voer het via de php commando uit

Bash
    php mijnchmodscriptje.php
  • Wie is de owner die de http pagina serveert? Meestal is dit www-data met group www-data

probeer de php bestand te chownen naar www-data:www-data

Aan beide kanten, de script die het uitvoert en de doelbestand

• Bedankt voor je reactie Ismail.
    Inmiddels was ik er zelf ook achter gekomen dat het niet ging om dat 'Reza' de eigenaar van de bestanden was, maar dat het ging om dat www-data de eigenaar moest zijn omdat deze het proces PHP runde.

Bedankt voor jullie reacties ^^

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!