Bedankt voor het snelle antwoord!
Nog wel even wat vraagjes..
Wat bedoel je met de browser opslaan in de tabel? Hoe gaat dat in z'n werk?
Als ik afga op IP adressen.. en twee mensen hebben hetzelfde ip adres. Wat dan? Of als ik een dynamisch ip heb?
De browser bedoel ik puur de browser informatie die je via USER_AGENT doorkrijgt.
Op IP adressen maakt niet uit aangezien een IP adres altijd door een bedrijf/familie wordt gedeeld.
Een cookie wordt immers in de browser op de persoon zijn PC opgeslagen.
Stel ik heb een PC met een browser chrome. Laten we nemen dat mijn IP 95.95.95.95 is.
Er zal dan een rij in de database komen met de volgende gegevens:
userid, ip, browser, toegevoegddatum, totdatum, code
Laten we zeggen dat de code ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ is. Deze code wordt in een cookie opgeslagen.
Via deze code roep je ook weer de rij aan in de database.
Dan vergelijk je IP, browser en code met elkaar of deze overeenkomen en of de totdatum nog niet verstreken is. Wanneer dit wel het geval is of er komt iets niet overeen -> Verwijder cookie, verwijder rij uit database, log user uit.
Maar wat nou als een IP meerdere gebruikers heeft. Heel simpel.
Een cookie staat in een browser geplaatst. Oftewel de cookie zal alleen werken op de desbetreffende pc en browser. Wanneer dit wordt gekopieerd dan moet de browser ook nog overeenkomen waar die heen gekopieerd wordt.
Dat je vanuit hetzelfde netwerk eventueel nog cookies kunt kopieren van een ander is meer een beveiliging die ligt bij de gebruiker zelf.
Jij kunt er immers niet voor zorgen dat die mensen elke PC in een eigen subnet zetten (wat op scholen wel vaak het geval is en daardoor veiliger is)