Citaat van larsisgoed9
Axl_H,
PHP is de makkelijkste en slordigste taal.
Het is ook het makkelijkst te gebruiken (m.u.v. OOP etc.)
Lars
Wie ben jij om daarover te oordelen? Je kunt wel zeggen "Ik vind PHP de makkelijkste en slordigste taal", maar dan concludeer ik dat je er nog niet erg veel vanaf weet 
PHP is zo makkelijk en slordig als de programmeur het zelf maakt. Leg bijvoorbeeld Banditi en Kohana maar eens naast elkaar (script gerelateerd, niet op basis van concept)
Ik denk dat iedereen wel weet dat Kohana er heel wat beter uit ziet dan de Banditi clone!
Wat dit met de vraag van de TS te maken heeft?
Aangezien de programmeur het zo slordig en makkelijk kan maken als hij/zij dat zelf wil, raad ik aan op niveau 0.00000001 te beginnen. Pak een scriptje en schrijf het gewoon lekker over. Door het jezelf te zien doen, zul je begrijpen waar bepaalde functies en language constructs voor dienen. Vervolgens kun je eens met jezelf brainstormen om te kijken wat er beter kan aan usability en stabiliteit. Stel bijvoorbeeld dat er 2 functies staan die in 1 functie afgehandeld kan worden. Maak het script wat netter, maak gebruik van indenting met tabs, onderzoek eens wat arrays doen, enzovoort.
Je zult zien dat wanneer je er voor 100% voor gaat, het steeds makkelijker begint te worden, en je steeds een stapje hoger kunt proberen!
Ook is het geen schande hulp te vragen aan anderen, als je zelf ook maar moeite doet! Het komt je niet aanwaaien, daar leer je niets van. Zoek eens wat mede-beginners op en help elkaar uit de shit 
Veel succes!