Opgelicht bij bedrijf

• Beste leden,

Ik moest voor een bedrijf een website maken en dit heb ik gedaan.
    Enkel weigert deze klant te betalen.
    Op het eerste gesprek hadden we alles doorbesproken wat er in moest en dergelijke.
    En had hij het over een vergoeding voor de website.
    Maar nu weigert hij en wilt hij niets betalen.
    De persoon waarmee ik iets heb afgesproken heeft een eigen bv in rotterdam.
    En het ergste is nog dat de layout gemaakt is door iemand hier op cp.
    En waarmee ik een deal had en die zal vast nu ook boos zijn.
    Maar goed wat kan ik hier aan doen.
    Er is geen overeenkomst getekend maar wel mondeling gesproken.:(

Edit door R.Mijnten
    Pas even je topic titel aan, deze is niet echt fatsoenlijk.

Citaat

Maak gebruik van een goede topic titel, topics met titels als "help", "fout", ... worden zonder waarschuwing gesloten of verwijderd.

Ik hou het dus nog aardig(a)

• Als de klant nergens voor getekend heeft is het lastig te bewijzen dat er een betaling had moeten plaatsvinden en hoeveel die zou zijn.

Denk dat je dus eigenlijks niets kan doen.
    In elk geval geen zaken meer doen met die klant,
    Tenzij er dan een contract word gebruikt.

• Dat weet ik niet precies. Maar weet wel van een colega dat dit wordt gezien als een overeenkomst

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 11.05.10 11:54:02:
    Vorm van een overeenkomst

Een overeenkomst kan over het algemeen zowel mondeling als schriftelijk worden gesloten. Dit betekent dat ook mondelinge afspraken rechtsgeldig en in rechte afdwingbaar zijn. Een mondelinge afspraak zal echter in veel gevallen moeilijker te bewijzen zijn.

Het sluiten van een overeenkomst kan om bewijsproblemen bij eventuele geschillen te voorkomen worden vastgelegd in een door partijen opgesteld en ondertekend schriftelijk stuk, dat in de volksmond veelal contract wordt genoemd. Het bewijs van het bestaan van een overeenkomst mag evenwel niet worden verward met die eventuele schriftelijke vastlegging: het bestaan kan ook worden afgeleid uit de praktischeuitvoering die partijen daaraan hebben gegeven (bijv. leveringen en betalingen over en weer).

Schriftelijke overeenkomsten kunnen worden vastgelegd in een authentieke akte of een onderhandse akte. Een authentieke akte is een stuk dat is opgesteld door een notaris. Een onderhandse akte is een schriftelijk stuk dat niet is opgesteld door een notaris, maar wel is ondertekend. [1] Een authentieke akte geldt als dwingend bewijs - wat overigens alleen betekent dat het niet genegeerd kan worden, en niet dat geen tegenbewijs is toegelaten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Overeenkomst_%28Nederland%29

• Denk niet dat een stand-alone iemand een BV heeft. Je moet daarvoor namelijk diep in je buidel tasten. Naast een oprichtingsakte heb je ook nog een inleg nodig van pak 'm beet ?18000.

Vraag hem eens waarom hij niet wilt betalen? Geef hem een tijd om het bedrag (om welk bedrag gaat het?) te voldoen. Mocht dat niet helpen, of mocht hij alles negeren, maak 'm dan overal waar maar kan zwart. Niet in de zin van "Hij betaalde niet bla bla bla", maar een goed onderbouwde en zakelijk bericht.

• Gangstawar
    Zolang jij die .psd nog hebt is dit voldoende bewijs.
    Indien hij hem gebruikt schend hij kopierechten die bij jou horen.

Als hij dus niet wilt betalen mag hij ook de layout niet gebruiken.

Je kan ook via de e-mail "vriendelijk!" vragen waarom de klant niet wilt betalen.
    Indien hij hierop reageert is dit direct bewijs, ook heb je een overzicht wat er mogelijk fout is gegaan met de klant.

Er word 1.000x gezegd werk met een contract, ben je er nu achter waarom dit gezegd wordt?

• Niks, in het vervolg gewoon afspraken maken en duidelijk zijn.
    En zeer belangrijk, WERK MET CONTRACT!

Wil je voor een klein bedrag een rechtszaak aanspannen die je waarschijnlijk voor 80% zal verliezen ?

• Gangstawar

Ik zou eventjes bellen en eerst vriendelijk en daarna een beetje dreigend worden. Als je dan nog steeds niks krijgt. Zeg je dat je anders even langskomt. Daarna ga je erlangs en vraag je waarom ze niet willen betalen, want dat is natuurlijk belachelijk.

Je hebt dan daarna al gedreigd met aangifte, dit zou ik dan ook doen bij de politie gewoon. Want uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om het geld maar om die mensen zelf aantepakken. Als BV zullen zij slecht in hun schoenen staan wanneer er aangifte word gedaan aangezien je alle gegevens hebt. En je kunt tevens op internet op zoveel mogelijke juridische sites plaatsen dat ze niet te vertrouwen zijn.

Dan weer terug naar je geld, ga gewoon een keer langs kijk die vent diep in zijn ogen en vraag waarom je het geld niet krijgt. Maar ik had begrepen uit je begin posts dat er geen vast bedrag was neergezet?

Dan nog verder over de `BV´, waarom zou een bedrijf geen 18.000 euro overhebben? Zeker een middelgrote restaurant is wel handig als die een BV beginnen. En 18.000 euro is niet zo heel veel als je weet dat het meer waard gaat worden. Mijn vader moes destijds 750.000 gulden ingelegt om zijn plaats in het bedrijf te kopen. Om maar aan te geven dat 18.000 niet zo veel is want je bedrijf groeit waarschijnlijk snel.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!