Beste CriminalsPoint leden,
Ik wil graag een discussie starten. Weliswaar eentje die feitelijk al lang is gevoerd, maar tenslotte niet op CP!
Eerst even de definities:
OOP: Object Geörienteerd programmeren. Je denkt in objecten, in plaats van lineair: Alles wat achter mekaar moet gebeuren programmeer je gewoon achter mekaar.
Lineair: Programmeren zoals we het allemaal ooit hebben geleerd. Je schijft alles achter elkaar wat achter elkaar moet gebeuren. Vervolgens breng je structuur aan met if- en else-lusjes.
Ik zal beginnen met de voordelen van OOP:
- De code is makkelijker te hergebruiken: Classes kun je objectief houden, waardoor ze makkelijker in andere projecten passen.
- De code is overzichtelijker: Je kunt veel overzichtelijker programmeren.
- De code is makkelijker te snappen: Je hoeft niet te weten wat er binnen methoden gebeurd, als je maar weet wat de invoer en uitvoer is.
Maar OOP kent ook nadelen:
- Om hetzelfde te bereiken als in lineaire code, heb je vaak meer regels code nodig.
- Het is moeilijk om OOP (goed) toe te passen.
Graag hoor ik van jullie naar deze objectieve inleiding wat jullie zwaarder vinden wegen: De voor- of nadelen van OOP. Natuurlijk onderbouw je je mening zo goed mogelijk.
Ps. Iedereens mening geld, maar is en blijft een mening. Een mening is geen feit, maar houd enkel in wat iemand er van vind. Respecteer elkaars mening, en weersla ze met tegenargumenten, niet met scheldwoorden.
Hopelijk wordt dit een goede en nette discussie.