Hulp nodig met checkbox!

• Hallo ik had een vraagje, ik ben bezig met een project waarbij ik gebruikers moet kunnen wijzigen, daarbij werk ik met 2 tekstvakken, 2 checkboxen, een button opslaan, een button edit en een button om een rij gebruikers te verwijderen. Mijn vraag is dat wanneer ik op het knop edit klik de gegevens in de tekstvak komen ook met de 2 checkboxen gebeurt. Waarbij de checkbox automatisch word geslecteerd waarbij ik het vervolgens kan veranderen.
    Dit zijn de codes die ik gebruik bij mijn gebruikers pagina:

En dit zijn de codes die ik gebruik om gebruikers te kunnen wijzigen. Bijvoorbeeld door middel van de checkboxen te selecteren en de namen te wijzigen:

Alvast bedankt voor jullie hulp

• Het lijkt mij het handigst dat je als je naar de edit-pagina navigeert, je een verwijzing naar het user-id meegeeft, bijvoorbeeld edituser.php?id=64

Op de edituser.php pagina (die natuurlijk alleen toegankelijk is voor een admin) controleer je of $_GET['id'] een numerieke waarde bevat en als dat het geval is haal je de bijbehorende user data op.

Een losse checkbox heeft meestal gewoon de waarde "1", wat deze betekent wordt gevangen door de naam ("admin", "gebruiker"). Impliceert het een trouwens niet het ander? Een admin is altijd ook een gebruiker?

Anyhoo, ik neem aan dat je in de database een kolommetje is_admin, is_gebruiker o.i.d. hebt waar je een 0 of een 1 in opslaat? Om deze checkbox opnieuw aan te vinken doe je een hele simpele check (letterlijk en figuurlijk :)):

PHP
    <input type="checkbox" name="admin" value="1"<?php echo ($userRecord['is_admin_kolom'] ? ' checked="checked"' : '') ?>" />

Als je op den duur een wat complexer rechtenmanagement hebt moet je misschien overstappen op een andere aanpak/database inrichting.

• Dankuwel het heeft gewerkt ! Maar doordat de id-nummering verkeerd is kan de unieke gebruiker zijn eigen adressen niet laten wijzigen. Hoe zou ik dat opnieuw kunnen verbinden met

• Maar doordat de id-nummering verkeerd is kan de unieke gebruiker zijn eigen adressen niet laten wijzigen.

Uhm, ik neem aan dat je op een of andere manier bijhoudt dat iemand is ingelogd? Bij voorkeur via een sessie. Hier kun je ook het user-id van de ingelogde gebruiker in opslaan. In plaats van dat je het user id uit $_GET haalt haal je deze nu uit $_SESSION.

• Uhm, ik neem aan dat je op een of andere manier bijhoudt dat iemand is ingelogd? Bij voorkeur via een sessie. Hier kun je ook het user-id van de ingelogde gebruiker in opslaan. In plaats van dat je het user id uit $_GET haalt haal je deze nu uit $_SESSION.

Hmm oke, dankjewel

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!