jQuer herken waarde

  • Goedemiddag,


    Omdat het een gesloten project is en ik geen voorbeeld kan en mag laten zien (contract), probeer ik zo duidelijk als mogelijk te zijn.
    Het vragen naar een online voorbeeld is dus uitgesloten, in het contract staat een boete opgesteld als ik dit doe, dus vragen is geen antwoord krijgen.



    De vraag:
    De klant upload een afbeelding via een ontwikkelde plugin, hierbij heeft de afbeelding een vaste naam die vrijwel uniek is.


    Voorbeeld: {categorie}_{afbeelding}.ext



    Wat willen we bereiken?
    Wanneer de klant de afbeelding instelt wordt gekeken naar de naam en categorie, hierbij hoeft de klant dus niks meer op te geven maar alleen te controleren.
    Als iets niet klopt moeten ze dit kunnen wijzigen, maar dit moet geen probleem zijn.
    Via de link haal ik de gegevens van de afbeelding op, deze wordt met standaard opmaak opgegeven (is vooraf besproken).


    Nu wil ik met jQuery de categorie instellen, het probleem is alleen dat deze een naam heeft en de option value een id.
    Ik heb kort gezocht en zag dat je ook een name kon geven aan de option, maar weet niet zo goed of dit ook gelezen kan worden.
    Het idee is dat jQuery met een gegeven waarde kan kijken of hij overeenkomt met de lijst namen.


    Voorbeeld: Categorie_Afbeelding.jpeg


    De select lijst moet dan de "Categorie" als selected zetten, dit kan overigens elke naam zijn dit is alleen een voorbeeld.
    Onderstaande stukje had ik gevonden om hiermee te proberen een gelijkwaardige waarde te krijgen.


    JavaScript
    $('select[name="category"] option[name="Categorie"]').attr('selected', 'selected');



    Hoe hebben wij de categorie:
    De categorieën worden zelf aangemaakt via een back-end systeem, hierbij hebben ze zelf controle over de lijst.
    Er wordt hierop een lijst gemaakt met alle categorieën, dus is een select (dropdown) met alle categorieën.
    De dropdown (select) wordt op onderstaande manier gedaan zodat hier een lijst voor gemaakt wordt.


    select
    => {catID} => {catValue}


    We maken dus een volledige lijst met als option value de categorie ID, en daarin de naam zodat hij voor de klant leesbaar is.




    Iemand enig idee of dit op deze manier mogelijk is, en hoe ik dit eventueel anders zou kunnen aanpakken ?
    Een makkelijker voorbeeld zou via PHP zijn aangezien ik zelf geen held ben in jQuery ontwikkeling, weet wel enkele basis dingen hiervan.


    Nog andere vragen buiten een live voorbeeld? Stel ze gerust probeer duidelijk te antwoorden.



    Alvast bedankt!



    EDIT:
    Heb het inmiddels al voor elkaar gekregen, zal onderstaande proberen uit te leggen:


    JavaScript
    $(document).ready(function() {                                                    
        var get_category = $('input[name="get_category"]').val();                                                
        
        if ( get_category != ""){ 
            $("select#category option").each(function() { this.selected = (this.text == get_category); });
        } else {
            alert("Could not find category on image name, please select one on the category list.");
        }                                                
    });


    PHP
    $get = explode("_", $_GET['image_name']);
    $cat = $get[0]; //First value on GET


    HTML
    <input type="hidden" name="get_category" value="<?=$cat?>">

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!