Sorteren op kwartaal

  • Hallo,


    ik ben bezig met een tabel ana het maken waar alle gegevens inkomen via PHP in de MySQL database. Dat werkt perfect
    De datum wordt in een datetime opgeslagen (bv: 2014-01-22 16:16:30)


    Daarna haal ik alles uit de database met een while loop. Nu is dat geen enkel probleem. maar als de lijst te lang wordt zal dit langer laden.


    Nu is mijn vraag:
    Hoe kun je die while loop alles indelen per kwartaal?
    Kwartaal 1: januari t/m maart
    Kwartaal 2: april t/m juni
    Kwartaal 3: juli t/m september
    Kwartaal 4: oktober t/m december
    zodat je onderaan kunt kiezen naar welk kwartaal je wilt terugkeren (dat hij dus eerst het laatste kwartaal toont)


    Mvg,


    T.Aaron

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Hallo,


    ik gebruik momenteel:


    Hoe zou ik dat het beste aanpassen? Welke code moet ik plaatsen onder mijn lijst? ( zoals paginanummeringen, maar dan met 1ste kwartaal 2014, 2de kwartaal 2014,...)







    PHP
    SELECT YEAR(datumveld ) AS Jaar, QUARTER( datumveld ) AS Kwartaal, COUNT( id ) AS Aantal
    FROM tabel
    GROUP BY YEAR( datumveld ) , QUARTER( datumveld )


    Zo iets?


    Alvast bedankt voor de reactie, ik zal alvast enkele dingen proberen. Iemand die mij eventueel zou kunnen verder helpen?


  • met deze code heb je je kwartalen al opgesplits, nu verwerk je dit in je SQL.


    EDIT:
    SQL Server DATEPART() Function Waarop je de maand selecteert en dan sorteer zoals


    Code
  • Heeft iemand misschien nog een oplossing voor T.Aaron?


    :P Had hem gevraagd om een SQL dump van zijn tabelstructuur met dummydata, zodat ik hem een voorbeeld op maat kon geven maar tot op heden niet niet gekregen.


    Lastig voorbeelden geven als je niet de exacte verwachte output hebt, met structuur waar hij mee werkt.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!