Beste ICT scripters,
Ik heb mijn bedrijfsadministratie (opdrachtgevers, projecten, uren, kilometers, printkosten etc) in een Mysql database staan.
Nu ben ik druk bezig om hier de GUI bij te schrijven.
Mijn projecten krijgen in de database een id mee en een project nummer (bepaal ik zelf)
de id is uniek en vanaf daar edit dan ook de projecten.
Echter als ik een nieuw project toevoeg wil ik dat deze automatische het volgende project nummer bepaald.
mijn project nummers zijn als volgt opgebouwd.
14-001 jaar-projectnummer
14-002
etc
etc.
nu kan ik met substr de 14- er vanaf halen, maar hoe zorg ik er nu voor dat php, kijkt naar het laatste project nummer en het volgende nummer dan bepaald?
Dit wil ik namelijk om te voorkomen dat ik zelf het projectnummer moet invullen en zo dubbele nummers krijg. (stukje ontzorging van mijzelf)
Iemand een idee, of op welke functie etc ik moet google / kijken op php.net?
Ikzelf zit te denken aan het laatste project nummer ophalen vanuit de database,
en met substr de eerste 3 tekens er vanaf. & php vervolgens +1 laten doen, maar is dit zo simpel als ik denk & hoe krijg ik de aanvulling tot 3 cijfers?
Ik heb één oplossing gevonden:
Ik heb een oplossing gevonden:
$stmtlastnummer = $admdb->prepare("SELECT `nummer` FROM `projecten` ORDER BY `id` DESC LIMIT 1");
$stmtlastnummer->execute();
$lastnummerrow = $stmtlastnummer->fetch(PDO::FETCH_ASSOC);
$lastnummer_nummer = substr($lastnummerrow['nummer'], 3, 3);
printf("%03d",$lastnummer_nummer+1)
Toon Meer
De printf toont mij nu het laatste nummer +1 (met 3 cijfers) door er zelf weer het jaartal voor te zetten (of d.m.v. datetime) heb ik het kloppend.!
Alvast bedankt.