'Grote 3d-printer kan huis bouwen in 24 uur'

  • Een nieuwe en zeer grote 3d-printer kan binnen 24 uur een heel huis bouwen. Dit zou naast sneller ook nog eens goedkoper zijn.



    Het concept van de 3d-printer is ontwikkeld door professor Behrokh Khoshnevis van de universiteit van Zuid-Californië.
    Het grote apparaat heeft een speciale spuitmond die aan een portaalkraan is vastgemaakt. De spuitmond kan beton 3d-printen waarmee op basis van een computermodel een huis kan worden gebouwd.


    "In principe schalen we met het apparaat 3d-printen gewoon op tot de omvang van een gebouw", aldus Khoshnevis.
    De 3d-geprinte huizen zijn interessant voor mensen met een laag inkomen, de commerciële woningbouw en noodsituaties waarbij er snel huisvesting nodig is.


    Bron: Nu.nl



    Ik volg de 3D-printer al een tijd, eerst was het nog voor kleine objecten, maar nu kun je er al een huis mee bouwen.
    Ik vind het steeds beter worden, zeker iets wat we in de toekomst vaker komen te zien.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Het enige jammer aan deze 3D printer is dat hij gebruik maakt van Beton,
    Als we aan naar het nieuwe bouwen, dan moeten we dit ook op een duurzame/volhoudbare manier doen.


    Dat betekend dan dus met ecologische en biologische verantwoorde en niet eindige stoffen zoals beton.

    Met vriendelijke groet,
    Mathijs Lormans


    Designer / Sustainability expert: Lormans Design
    Design, Engineering and Development
    Bouwkundig ontwerp, tekenwerk, advies en projectmanagement!
    3D modeling en 3D printing

  • Tieske, in de toekomst zal er waarschijnlijk wel iets voor zijn denk ik, wellicht nieuwe materiaal.


    De betere materialen zijn er al, enkel (voor zover ik weet) nog niet geschikt om te 3D printen.
    Maar het is mogelijk om al een huis te maken van zo'n 80 a 85% hernieuwbare / herroepbare materialen.


    Ik zit er namelijk met mijn bedrijf Lormans Design midden in deze ontwikkelingen

    Met vriendelijke groet,
    Mathijs Lormans


    Designer / Sustainability expert: Lormans Design
    Design, Engineering and Development
    Bouwkundig ontwerp, tekenwerk, advies en projectmanagement!
    3D modeling en 3D printing

  • Een leuke uitvinding dat wel.
    Maar als ik dan kijk naar alle banen die hierdoor gaan vervallen.
    Dan heeft straks niemand geld om een huis te laten bouwen.
    Voordelen maar ook veel nadelen.


    Vroeger, weet zo even niet de jaartallen, maar toen was iedereen boer. Iedereen leefde individueel en waren alleen maar dorpjes.
    Doordat alles zich ontwikkelde en ook de manier om bepaalde dingen te verbouwen hadden ze minder mankracht nodig op de akkers, dus werden door die uitvindingen ook veel mensen werkloos.
    Toen kwamen er alleen juist weer banen bij, mensen begonnen schoenen te maken etc.


    Ik denk dat het wel meevalt, vooral als dit soort dingen goedkoop kunnen, kunnen we dit bij rampgevallen doen waardoor iedereen snel en goedkoop weer een huis heeft.

  • Reza,


    Maar vraag 2 is: is de kwaliteit van zo'n gebouwd huis wel goed? En bijvoorbeeld bestand tegen aardschokken, wateroverlast e.d. Ik denk dat dit nog wel 30 zo niet 50 jaar gaat duren voor zoiets überhaupt wettelijk aan alle eisen voldoet...


    Dit voldoet natuurlijk niet aan de eisen, alleen heb ik het over rampgebieden waar (tijdelijke) huizen neergezet kunnen worden. Ik denk dat zo ook minder ziektes komen, vooral als je kijkt naar de huidige 'huisjes' nadat er ergens een heftige aardbeving is geweest.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!