[CI] Algmene class om query aan te roepen

• Hi,

Ik ben met CodeIgniter begonnen, nu wil heb ik een rechterkant die op elke pagina terug moet komen.
    Nu heb ik weinig zin om die code continu opnieuw aan te maken binnen de public function index().

Is er een manier om een standaard class aan te maken die ik op elke controller kan zetten en vervolgens naar de view schrijven?

Voorbeeld code

PHP
    $sql_va = $this->db->select(array('CID','Catname'))->from('categories')->where("Type = 'va'")->order_by("CID ASC")->get();
    $sql_va = $sql_va->result_array();

$data['sql_va'] = $sql_va;

Bovenstaande code moet ik continu opnieuw in een controller aanmaken, erg onhandig dus ik zoek een simpele manier hiervoor.

Iemand ervaring of tips ?

• Hallo,

Je hebt drie mogelijkheden;

1. Een helper schrijven
    2. Een library schrijven (voorkeur is 1. aangezien het om een kleine functie gaat)
    3. Een Controller maken welke alle andere controllers van jou gaan over erfen. Waardoor deze automnatisch de functie meenemen.

Ik raad 3. aan, architectuurtechnisch.

Edit: 1. bedoelde ik! Niet 3.!

Mvg,
    Tim

• Composition over Inheritance

Ik zou voor deze toepassing geen overerving willen toepassen, omdat overerving hiervoor niet bedoeld is. Wellicht zijn de traits uit PHP, die ik nog nooit gebruikt heb, wel een goede optie?

Daarnaast denk ik toch dat CodeIgniter hier wel iets voor zou moeten hebben.

• Gewoon op deze manier alleen zijn beide klasse apparte bestanden (Let niet op benamingen heb te lang niet met CI gewerkt om dit nog goed te weten

Edit
    MY_Controller moet overigens in de core map van de application niet het framework zelf...

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!