Eigen bedrijf starten

  • Beste community,


    Ik ben erachter gekomen dat een aantal van jullie een eigen bedrijfje hebben. Dit wil ik zelf ook graag doen, en ben me hierin aan het verdiepen.
    Op de site van KVK en de belasting staat zoveel informatie, dat ik er langzaam in begin te verzuipen.


    Ik heb begrepen dat de kosten om een bedrijf te registreren bij het KVK, sinds 2013 niks meer kost, maar via de belastingen (Linkje) gaat.


    Maar over belastingen gesproken snap ik er niks meer van.


    De diensten die ik graag wil gaan aanbieden zijn o.a. programmeren en bijv. onderhoud van werkstations. Dit is volgens mij gewoon hoogtarief, dus 21% belasting.


    Stel ik maak een factuur aan voor €100,- (excl. btw) voor het repareren van een werkstation.
    Hier komt dan 21% btw overheen, wat totaal €121 gaat kosten.
    Die €21 zal ik dan apart moeten zetten en afdragen aan de belasting (dit gebeurt per maand?).


    Dan houd ik die €100,- over, welke ik graag zelf wil gaan besteden. Hier komt dan nog inkomstenbelasting overheen. Stel ik heb dit jaar dan €5000,- verdient. Hier komt dan 33,45% belasting overheen? (Volgens deze site)
    Dit zou inhouden dat ik €1672,50 aan het einde van het jaar aan inkomstenbelasting zou moeten betalen? Gaat dit dan per jaar of per maand?


    Ik hoop dat iemand me wat meer tekst en uitleg kan geven.


    Alvast bedankt voor de moeite!

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Dus stel die €121 incl BTW komt binnen.


    Dan zou ik €21 euro apart moeten zetten en afgeven aan de belasting aan het einde van het kwartaal.
    En 33,45% van €100 = €33,45 apart moeten zetten om als IB aan het einde van het jaar af te geven.


    Dat zou inhouden dat ik van de €121,- zoon €66,55 direct zou kunnen uitbesteden.

  • Nee dat werkt zo niet ;).
    Kijk inkomstenbelasting betaal je over het geld wat er bij jou binnenkomt. Dus als je het geld op de rekening van je bedrijf laat staan betaal je gewoon 0%.
    Als je het geld van de bedrijfsrekening af privé opneemt dan betaal je over dat deel die 33,75%.


    Dus als je een opdracht op 1 augustus van zeg €121 incl. BTW krijgt dan gaat daar 21 euro van naar de Belastingdienst en 100 blijft op de bankrekening van het bedrijf staan.
    Op 1 september neem je €50 van die bedrijf bankrekening op en verder niets meer dit jaar dan betaal je dus met de aangifte over 2013 33,75% over €50,-.


    Heb je een bv of een nv dan is de verdeling weer anders maar zo is de verdeling hoe ik het geleerd heb met Management & Organisatie in het geval van een organisatie met natuurlijke en dus geen rechtspersonen (eenmanszaak en vof).


    Inkomstenbelasting is dus gewoon jouw eigen privé inkomsten. Dat betaal je ook automatisch (of je werkgever) over normale inkomsten. Vennootschapsbelasting is de belasting die jij bedoeld en dat is 15% over de winst van de rechtspersoon over een boekjaar. Dus alle inkomsten-uitgaven. Maar niet van toepassing op eenmanszaken en vof's.

  • Super, bedankt voor de info! Alles wordt een stuk helderder.


    Wat ik me wel af vroeg, hoe weet de belastingdienst dat als ik bijv. een opdracht van €121 krijg?
    Is het nu zo dat ik alles moet doorgeven wat ik binnen krijg? Of moet ik tijdens de aangifte al mijn 'transacties' aangeven, en dat dit eventueel gecontroleerd kan worden?

  • Alle transacties zijn in te zien, als je ermee gaat knoeien ben je figuurlijke 'de lul'.
    Zorg dus dat je administratie altijd op orde is.


    Zorg ook zoals Fils zegt je administratie op orde houden.
    Denk ook aan de BTW heffing op iedere factuur en aan het invullen van de belasting.


    Één keer niet invullen is meestal herinnering en dan meen ik 80 euro boete.

  • Gewoon zorgen dat je administratie op orde is... Verder hoef je geen BTW af te dragen wanneer je minder dan 1345 euro per jaar aan BTW betaald dan spreek je namelijk over een kleine ondernemingsregeling. Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden wanneer je boven dit bedrag uitkomt aan het eind van het jaar je een naheffing KAN krijgen. Daarom is het vooral belangrijk dat jij ook aangeeft wat je VERWACHT te verdienen wanneer je je inschrijft bij de KvK.


    http://www.belastingdienst.nl/…leineondernemersregeling/

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!