informaticus / programmeur

• Voor programmeurs is er nu nog werk maar pas op! Er komen heel veel studenten informatica aan die de markt op gaan dus op een gegeven moment zit de markt vol en zullen banen schaars worden.
    Wil je baan zekerheid studeer dan iets waar nu weinig studenten naartoe gaan, je kans op een baan is in de toekomst dan relatief groot gezien er minder studenten de markt opkomen maar er wel mensen weggaan. Als voorbeeld pak ik even mijn studie: docent Duits aan de hogeschool Utrecht daar kom ik in een klas met 8 mensen en dat is het complete aantal over de hele hogeschool te Utrecht in mijn jaar. Mede door het feit dat er nu al een tekort is en dat tekort dus niet snel genoeg wordt aangevuld heb ik straks veel kans een baan te zoeken. Zo kun je het het beste aanpakken: kijk in welke branche er veel vacatures liggen, ga dan kijken voor een opleiding hiervoor en of je dit wat vind en hoeveel studenten dit ook gaan doen.

Ik had bijvoorbeeld ook docent Economie, M&O of Wiskunde kunnen gaan studeren want daar heb ik hogere cijfers voor dan voor Duits maar mede door de slechte banenmarkt op die vakken en doordat me dat niet zo leuk lijkt te doceren doe ik dat niet.

Veel succes in ieder geval want het is en het blijft een moeilijke keuze.

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • op je vraag van of wiskunde belangrijk is: Op universitair niveau, is bijna de helft van je vakken wiskundig. Ik denk tbh at daar ook de scheiding universiteit/hoge school ligt. Mocht je echter goed in wiskunde zijn, zou ik zeker overwegen op een universiteit informatica te volgen, het aantal studenten in mijn klas is echt laag, en de vraag naar hoog opgeleiden is groot :)

Ik wens je veel success met je keuze en voor vragen mag je me altijd PMen!

• Mocht je voor de opleiding informatica kiezen hoef je niet te vrezen dat je geen ban zult krijgen. Het aantal gevraagde ontwikkelaars is groeiende, en die groei houdt voorlopig nog wel aan. Steeds meer processen worden geautomatiseerd, en dat vraagt om nieuwe ontwikkelaars.

Citaat

programmeren bestaat al bijna 50 jaar, ik zie nu niet meteen waarom dat plots zou veranderen :)

De softwareontwikkeling verandert juist gigantisch snel. Je zou ook moeten zeggen, pas 50 jaar, en niet al 50 jaar. In vergelijking met andere beroepen is 50 jaar erg kort. De programmeertalen van 50 jaar geleden zijn inmiddels al lang niet meer gangbaar. Maar naast de programmeertalen, veranderd de hele omgeving gigantisch snel. Zo wordt er langzamerhand steeds meer gebruik gemaakt van Agile-ontwikkelmethoden, en die zijn pas opkomende in de laatste 5 of 10 jaar. Maar iets wat de meeste forumlezers hier meer aanspreekt is wellicht de ontwikkeling van de webtechnieken. Zo zijn echte Javascript frameworks zoals AngularJS pas een jaar (?) in opkomst.

En dat is ook juist wat ik in de softwareontwikkeling zo aantrekkelijk vind: Je blijft leren, je raakt nooit uitgeleerd. Ook al ontwikkel je altijd met dezelfde programmeertaal, dan nog kom je steeds nieuwe dingen tegen.

Maar toch, je keuze voor je opleiding moet je berusten op je interesse, en niet zozeer op de kans of je een (goede) baan kunt krijgen. Daarbij geloof ik niet dat iemand die geen echte interesse in zijn vak heeft, het ooit ver zal schoppen.

• De huidige programmeer-paradigma's zijn haast niks veranderd ten opzichte van 50 jaar geleden, we gebruiken nog steeds if/else, loops etc. We hebben cool klinkende concepten zoals OO uitgevonden, maar dit gebruikt nog steeds oude ideëen. Inderdaad is informatica een jonge wetenschap, maar op zich vergeten mensen vaak dat dit ook allemaal al 50 jaar geleden bestond en dus al een tijdje aanwezig is. De turing machine bestond al voordat er computers bestonden..

Tegenwoordig ligt de focus teveel op het programmeer process verbeteren door zaken zoals agile programming, extreme programming etc uit te vinden, wat natuurlijk ook belangrijk is! Een cooler iets is het shiften naar Model driven development/engineering. Maar dat heeft helaas nog niet zoveel success gehad.

matistop333 Informatica is alom tegenwoordig en zal ook niet meer verdwijnen, dus daar zou ik al zeker niet van wakker liggen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!