Voor programmeurs is er nu nog werk maar pas op! Er komen heel veel studenten informatica aan die de markt op gaan dus op een gegeven moment zit de markt vol en zullen banen schaars worden.
Wil je baan zekerheid studeer dan iets waar nu weinig studenten naartoe gaan, je kans op een baan is in de toekomst dan relatief groot gezien er minder studenten de markt opkomen maar er wel mensen weggaan. Als voorbeeld pak ik even mijn studie: docent Duits aan de hogeschool Utrecht daar kom ik in een klas met 8 mensen en dat is het complete aantal over de hele hogeschool te Utrecht in mijn jaar. Mede door het feit dat er nu al een tekort is en dat tekort dus niet snel genoeg wordt aangevuld heb ik straks veel kans een baan te zoeken. Zo kun je het het beste aanpakken: kijk in welke branche er veel vacatures liggen, ga dan kijken voor een opleiding hiervoor en of je dit wat vind en hoeveel studenten dit ook gaan doen.
Ik had bijvoorbeeld ook docent Economie, M&O of Wiskunde kunnen gaan studeren want daar heb ik hogere cijfers voor dan voor Duits maar mede door de slechte banenmarkt op die vakken en doordat me dat niet zo leuk lijkt te doceren doe ik dat niet.
Veel succes in ieder geval want het is en het blijft een moeilijke keuze.