Incassobureau voor 12 euro?!

  • EDIT: Heb zojuist een nummer gevonden, blijkt een particulier te zijn, een minderjarige.
    Heb het verhaal aan hem verteld en heb mijn gegevens door moeten mailen, hij zou het onderzoeken.
    Ben benieuwd.


    Zoals je zegt minder jarig.
    Dus is geen zuiveren koffie in mijn ogen.


    Misschien zin om melding te maken van oplichting en niet bevoegd zijn. Dit in het geval van een minder jarige.
    Het bedrijf kan je in dat geval niks maken omdat je zelf een incasso fout maken.


    Bij ons omdat ik zelf boekhouder ben gaat alles naar Incasso Unie.

  • M.Martens
    Oplichting, niet bevoegd???


    Een bedrijf kan je al starten onder toezicht van je ouders/verzorgers als je nog geen 18 bent, dus wat jij zegt is onzin.
    Dat de persoon het niet netjes kan afhandelen is het probleem van de persoon zelf, ik zou hierbij gewoon contact opnemen met zijn ouders.
    Die zijn in dit geval toch de eindverantwoording dus als jij het verhaal aan hun uitlegt gaat dit beter dan loze dreigementen direct op ze afsturen.


    Handel het eerst als nette personen met elkaar af, wanneer dit niet werkt kan je altijd om raad vragen bij een jurist.
    Ik durf te wedden dat zodra jij contact heb gehad met die ouders, dit heel vriendelijk en direct opgelost kan worden zonder gezeur of rechtszaken.



  • Ik heb contact gehad per email met het 'bedrijf'. Hij zegt dat het account nog op de server bestaat, ik heb echter niets gehoord over een klantenpaneel.
    Dus waarschijnlijk is dit gewoon een fout in het systeem lijkt me? Want ik heb het wel degelijk opgezegd.

  • Laten we even terug komen op de feiten.


    - TS heeft een rekening van een bedrijf van wat er sinds 1-1-2013 niet meer bij de Kamer van Koophandel is.
    Dit duit in mijn ogen op een spookfactuur met een incasso poging.


    - Incasso bureau die geen poot uitsteekt. Ook al is het bedrijf in deze zaak niet meer bevoegd om een factuur op te maken. Het nakijken licht in handen van het incasso bureau.


    Door de fouten heb ik tegen TS via Skype gezegd dat hij beter Rechtsbijstand kan inschakelen. (Dit had zijn M. ook al gezegd.)


    Hoe denken jullie nu over het bedrijf?

  • Als ik op de website van het desbetreffende bedrijf kijkt, staat er netjes een kvk nummer en btw nummer op vermeld, en als ik op die kvknummer gaat zoeken krijg ik CloudLab Internet Services. Dus het bedrijf bestaat gewoon als je het aan mijn vraagt,


    Dus hoezo zou het gaan om spookfacturen. Heb jij bewijzen van opzegging? Stuur die met een begeleidend naar het incasso bureau, of laat het je ouders oplossen.


    2, Je zegt zelf dat je 15 jaar bent, dan dien jij voordat jij iets aanvraagt toestemming te vragen aan je ouders? heb je dit gedaan of niet? zo nee heel simpel laat je ouders de vordering betwisten want je ouders dienen toestemming te geven aan het bedrijf dat jij daar iets mag bestellen.


    Dit weet ik uit ervaring gezien ik hierdoor enkele 100en euro's misgelopen door kinderen die zich opgaven als meerderjarig maar minderjarig bleken te zijn, en dus besloot mijn incasso bureau de vordering gewoon stop te zetten, op verzoek van de ouders omdat er geen toestemming was gegeven door de ouders.


  • Even op dat laatste stukje, indien dit door je ouders wordt stop gezet, mag het bedrijf(volgens mij dan) administratie kosten verrekenen.

  • Even op dat laatste stukje, indien dit door je ouders wordt stop gezet, mag het bedrijf(volgens mij dan) administratie kosten verrekenen.


    Ze kunnen hoogstens het juridisch aanpakken.
    Administratie kosten mogen ze gedeeltelijk verrekenen en dat mag 45% procent van het bedrag zijn.

  • Ze kunnen hoogstens het juridisch aanpakken.
    Administratie kosten mogen ze gedeeltelijk verrekenen en dat mag 45% procent van het bedrag zijn.


    Als je het nu over de ouders hebt, heb je het fout.
    Indien je minderjarig bent, en je hebt geen toestemming van je ouder, mogen je ouders dit terug draaien.
    Ze hoeven dit dus ook niet juridisch aan te pakken;)

  • Als je het nu over de ouders hebt, heb je het fout.
    Indien je minderjarig bent, en je hebt geen toestemming van je ouder, mogen je ouders dit terug draaien.
    Ze hoeven dit dus ook niet juridisch aan te pakken;)


    Hier heb ik het bedrijf over.
    Zij mogen administratie kosten rekenen voor de extra kosten. Dat is voor hen de schade vergoeding.

  • Aankoop terugdraaien


    Een minderjarige is handelingsonbekwaam. Dit betekent dat uw kind onder de 18 jaar in principe geen overeenkomsten mag aangaan zonder uw toestemming. Gaat het echter om een aankoop die voor kinderen van die leeftijd gebruikelijk is, bijvoorbeeld kleren of cd's, dan mag een leverancier ervan uitgaan dat die toestemming er is. In zo'n geval kunt u een aankoop van uw kind niet terugdraaien. Is de aankoop of overeenkomst niet gebruikelijk voor de leeftijd van uw kind, dan kunt u deze meestal terug laten draaien. Dit kunt u het beste doen door een aangetekende brief te sturen naar het bedrijf waar uw kind de aankoop deed.


    Bron: Rijks Overheid


    Mijn antwoord:


    Maargoed, om een lang verhaal kort te maken, geen enkel bedrijf gaat een vordering van € 12,00 voor de rechter leggen.

  • Voor 12 euro gaat men niet naar de rechter, maar het incassobureau rekent wel hoge intresten en kosten aan.
    Een bedrag van 12 euro kan al snel na een jaar tijd op 500 euro zitten als je niet oppast. En dan kan het al eerder naar een rechter gaan.


    Ik zou het bedrijf waar je de dienst hebt gekocht proberen te contacteren en het met hen op te lossen.

  • Voor 12 euro gaat men niet naar de rechter, maar het incassobureau rekent wel hoge intresten en kosten aan.
    Een bedrag van 12 euro kan al snel na een jaar tijd op 500 euro zitten als je niet oppast. En dan kan het al eerder naar een rechter gaan.


    Ik zou het bedrijf waar je de dienst hebt gekocht proberen te contacteren en het met hen op te lossen.


    Heb ik gedaan, en deze zeggen dat mijn account op de server bestond. Ze hebben mij niets verteld over het klantenpaneel en zeiden dat ik mijn email adres maar had door moeten mailen... Ik kan proberen mijn ouders de aankoop terug te laten draaien, hoop dat dat kan met een incassobureau, of zal ik die zowiezo moeten betalen?

  • Wat ook nog een leuke is sinds afgelopen juli (2012) is er een nieuwe wet van kracht de WIK. (Wet incasso kosten) deze wet bepaald dat of de opdrachtgever (hosting) of het incasso bureau kosten mogen rekenen voor het incasseren. Hierbij echter moet nog wel een bericht verstuurd worden dat dit bedrag berekent gaat wordt mits je niet binnen 14 dagen betaald. Een incasso bureau mag niet gelijk deze kosten berekenen. Dus ik zou je brieven van het incasso bureau nog maar eens goed nalezen of dit niet een nakomingsbrief is die het aangeeft dat de kosten gaan berekend worden.


    De hosting kan deze brief ook gestuurd hebben zodat hij deze kosten (40 euro) mag hebben echter moet hij wel hier een administratie van hebben en kopieën zodat deze opgevraagd kunnen worden zowel voor het incasso bureau als voor de debiteur (jij).


    zie hier:
    http://www.lavg.nl/wik/calculator


    dat het bet een bedrag van 12 euro incasso kosten van 40 euro wordt berekend en 21% btw overheen komt. Ik weet niet of jij particulier bent of niet indien dit wel het geval is dan klopt het bedrag ook nog eens niet...

  • De staffel van de WIK kosten beginnen bij 40 euro (Volgens mij is het 40 euro tot 500 euro maar daar kan ik fout in zitten). Dus de WIK kosten (wat dus vroeger buitengerechtelijke kosten waren) is altijd minimaal 40 euro.


    Ik zeg niet dat het fout gaat ik zeg dat ik het sowieso vreemd vind. Als er een bedrag van 12 euro aan het incasso bureau wordt overgedragen als opdracht en jij krijgt een aanmaning binnen die al meteen de 40 euro berekent dan moet er al een nakoming brief zijn geweest waarin wordt aan gegeven dat er 40 euro incassokosten bij komen indien er niet betaald wordt.


    Aangezien jij nu gelijk een brief krijgt van het incasso bureau waar al 40 euro wordt berekend betekent dat de hosting deze brief verstuurd moet hebben. (Ik zou je mail of iets anders is nakijken of je dit ooit hebt ontvangen) indien dit niet het geval is, is het incasso bureau ook al fout bezig.


    Daarnaast als jij particulier bent mag het incasso bureau de BTW doorberekenen aan jou wat betekent dat er nog eens een kosten plaatje van ongeveer 12 euro bovenop de 40 euro komt. Dus ik vind het vreemd dat er een bedrag van 52 euro wordt geincasseerd dit is dus zonder het BTW bedrag.

  • Hiervoor mogen naar mijn weten geen eens incassokosten voor worden gerekend...
    Het bedrijf in dit geval de schuldeiser hoort aller eerst een eerste aanmaning te sturen voor deze uberhaupt een incassobureau mag inschakelen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!