Vimperator

• Howdie mede-ICTers,

ik heb zonet een handige FF-plugin gedownload die ik graag met jullie wou delen,
    misschien kennen sommige van jullie het al. Namelijk: http://www.vimperator.org/vimperator

Dit laat je toe vim te gebruiken in je browser! Voor de mensen die vim niet kennen, dit zorgt ervoor dat je makkelijk kunt typen, navigeren, scrollen,..
    Zonder je muis te gebruiken, waardoor je je handen constant op het toetsenbord kunt houden en je een hele hoop switching-tijd wint! :)

De keystrokes zijn iets anders dan vim, maar het concept is wel hetzelfde. Ikzelf moet er nog wat meer aan wennen, maar ik was altijd wel fan van vim.

Ik hoop dat jullie er iets met zijn en het eventueel uitproberen.
    In ieder geval wou ik het gewoon eens sharen..

Quitta

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • vim de text editor voor linux in basics,
    gebruik de voorloper vi voor het gebruik via ssh van linux servers :-).

voor wat commands in vi (of ze 100% compatible zijn weet ik niet zeker):
    qq - :wq sla je bestand op en sluiten
    qq - :q besland sluiten zonder opslaan

ctrl + o regel onder je huidige cursor locatie
    shift + o regel boven je huidige cursor locatie
    dd = regel verwijderen
    del = letter verwijderen waar je op staat

in ssh is rechtsmuisknop plakken (ctrl + v) echter weet ik niet hoe dat hier bij is.

• Je vergeet misschien nog het belangrijkste: command mode en insert mode ;)

Het idee is dat je constant in command-mode blijft (gebruikt om te navigeren) en vanaf je iets qua text wil typen gebruik je insert mode.
    Switchen tussen modes is gewoon op esc drukken om naar command mode te gaan en 'i' om naar insert mode te gaan.

Bij vimperator is er een mode tussen als ik het goed versta, een normal mode, om nu naar command mode te gaan moet je ':' typen.

je kan in vimperator ook heel makkelijk naar een website browsen door gewoon in normal mode tabopen te typen (vanaf je t typt wordt autofill toegepast) en dan e url met meteen mooie matches uit je history. een tab sluiten kan door 'd' in normal mode te typen, scrollen met j en k of spatie, ..

Ik heb er zelf nog maar even mee geprutst maar vimperator zag er best handig uit!

zelf gebruik ik idd vi ;)

• Ik schkel net over van vi naar nano.
    in Vi heb ik al voorgehad dan ik een paste doe van een volledig script(nog een getest in kate daarna) en dat die niet alles had geplakt in het begin miste er een paar lijnen. dit heeft me toen zoveel tijd gekost dat ik dat dus dat niet meer gebruik.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!