Wat voor opleiding zoek ik nou precies?

• Beste,

Er werd me een aantal keren gevraagd wat voor opleiding ik nou wil doen nadat ik mijn examen heb gehaald. (VMBO-T) Ik heb hier op geantwoord met Gamedesign.

Nu vroeg ik me echter af of ik de juiste naam wel gebruik. Ik zelf wil een opleiding doen waar ik leer games te ontwerpen, denk aan cinematics, de bewegingen van spelers of (meewerken aan) het designen van een map/landschap en dit zodoende te laten werken en er het er fatsoenlijk uit kan laten zien. Heb ik de verkeerde gedachtes? Dus leer je zulke dingen niet in de opleidingen? Is het verstandig om HBO te doen, dat ik het bijvoorbeeld kan leren op beter niveau?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Met vriendelijke groeten,
    Danny.

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Geen idee waar je vandaan komt, maar ik weet dat op het Grafisch Lyceum Rotterdam zo'n opleiding te vinden is. Kan je alleen niet vertellen of het niveau hoog ligt van wat ze je leren, maar er is genoeg op internet te vinden om zelf een stuk wijzer te worden dan wat je op school krijgt.

Klikk ;)

• Als ik zo snel kijk is het inderdaad een gelijke opleiding ;) Alleen wat ik iedereen aanraad die ICT op het MBO gaat doen. Probeer zoveel mogelijk thuis zelf uit te zoeken! . Aangezien de meeste scholen je een basis geven terwijl er veel meer is ;)

• Was ik inderdaad ook zelf van plan, ben nu op het moment geld aan de kant aan het leggen voor een fatsoenlijke PC waar dit soort dingen op moet kunnen. Ik was daar nu al mee bezig geweest als ik de kans had, maar dat is helaas niet het geval.

Tevens bedankt voor het reageren. ;)

• Ik heb zelf ook een jaar game design gevolgd, en heb hier spijt van.

Ik kreeg tijdens de open dagen te horen wat game design precies inhoud. De hoofd onderdelen als het ware, was het designen van games en sommige onderdelen van je game daadwerkelijk ook gaan maken.

Toen ik aan de opleiding begonnen was, kwam ik er langzaam achter dat wat mij verteld was die avond, niet helemaal waar was. Zo bleek dat we alleen leerden hoe we een game moesten designen en dit op papier moesten zetten. Het daadwerkelijk maken van een game werd geen aandacht aan besteed. Wel hebben we een kort lesje gekregen over hoe je een map in Unreal Tournament (3) moest maken en hebben we dit daadwerkelijk ook gedaan. Deze 'tutorials' waren overigens van internet afgehaald.

Als je zoekt naar een opleiding om echt de technische kant van een game te leren (het programmeren, modelleren, textures maken etc..) zou ik een andere opleiding kiezen. Er zweeft ergens een opleiding rond die dat doet, alleen ik kan je de naam ervan zo niet vertellen.

• Hm, dit had ik inderdaad ook al gelezen.. Er moet inderdaad een opleiding zijn die "precies" doet wat ik wil, maar waar en hoe.. Antwoorden en/of reacties zijn welkom. 8)

• En mag ik vragen waar jij dan naar school gaat/ging? Welke stad?

En beviel/bevalt het je?

Saxion HS Enschede

Persoonlijk vond ik het niet super spannend, maar dat kwam vooral omdat ik constant wel in mijn achterhoofd had dat ik eigenlijk liever richting web-dev wilde. Heb het een jaartje geprobeerd en heb me toch maar uitgeschreven omdat ik het niet nog 3 jaar iets wilde doen waar ik later toch niet echt graag in verder wilde.

Het was in Enschede trouwens wel zo dat je ook daadwerkelijk spellen ging maken, je hebt onder Game-dev 2 verschillende categorieën, de programmeurs en de designers om het zo maar even te noemen.

Heb zelf de programmeer kant gedaan, maar heb natuurlijk ook redelijk wat mee gekregen over wat de designers deden.
    Je begint met simpele spelletjes maken in Flash met Actionscript, als designer moet jij dan dus zorgen dat alles er mooi uit ziet van menu tot characters.

Een periode later ga je aan de slag met Unity3D waar je als designer dan les krijgt in ik dacht Maya om 3D models te maken en om deze in te laden in Unity zodat de programmeer het kan gebruiken. Je hebt dan ook zaken als het inrichtingen van een spelwereld en dergelijke.

Vergeet niet dat er meer bij komt kijken dan hele dagen alleen maar tekenen en creatief nadenken, er wordt ook van je verwacht dat je de geschiedenis van de games kent en dat je bijvoorbeeld goed in beeld krijgt hoe de relaties met bijvoorbeeld een publisher verlopen.

En je krijgt ook een hele boel lessen met betrekking tot doelgroepen uitlichten en hoe je vervolgens je marketing gaat regelen.

Verder zou ik zeggen, mail eens naar die school met de vraag of je eens langs mag komen een les volgen is geen probleem, daar kan je in principe zo bij gaan zitten ( op het Saxion dan).

Je kan dan ook met de studenten praten daar en dan kunnen ze je laten zien waar ze bezig zijn. Is een stuk makkelijker uitleggen dan zo via een forum ;)

Edit: Wat ook wel handig is om vooraf te weten; Alle lessen zijn in het Engels.

• Eigenlijk is het niet relevant maar toch meld ik het even.

Ik wil eigenlijk helemaal geen opleiding in de ICT gaan doen maar juist een hele andere kant op: leraar Duits. Ik denk dat de meeste mensen mij wel kennen als iemand die redelijk wat van programmeren en servers af weet, en ook mijn familie en vrienden pushen de hele tijd voor een ICT opleiding alleen toch ga ik dit niet kiezen. De reden waarom is eigenlijk heel eenvoudig: persoonlijk vind ik het niks om mijn hele verdere leven de hele dag achter een computer te zitten en websites maken, designen, netwerken beheren of wat dan ook :). Zoals velen wel gezien hebben heb ik veel projecten waar ik of niet aan toe kom of gewoon geen zin meer heb om die af te maken. Ik ben meer iemand die hele korte projecten wil maken en ook daarom lijkt het mij niks om zoiets te gaan doen later, omdat je dan toch je projecten zal moeten afmaken voor je werkgever al dan niet klant. Daarnaast mis ik dan de sociale kant van het leven: ik vind het leuk om met mensen om te gaan en achter een computer zitten en de hele dag maar programmeren of wat dan ook is behalve de Skype gesprekken, Teamviewer sessies en Facebook pagina's (als dit al toegestaan is) totaal niet sociaal. Daarom heb ik toch besloten om tegen de wil van iedereen die ik ken in iets te gaan doen waar ik sowieso véél minder in ga verdienen dan programmeur, maar waar ik wel mensen iets kan bijbrengen en wat ik ook zeker jaren vol kan houden. Daarnaast kan ik altijd nog teksten vertalen of heel gemakkelijk aan werk komen in Duitsland :).

Wat ik hiermee wil zeggen is: denk ook bij jezelf of je dat beroep later wel je hele leven wilt gaan doen. Daarom zijn stages ook ideaal om te kijken of je dat volhoudt. Hoewel de meeste mensen hun eerste beroepsopleiding niet altijd zullen uitoefenen in de vorm van een baan is het wel handig om iets te kiezen wat je ligt, wat je vol kan houden en of het je leuk lijkt. Weet je dit nog niet 100% zeker probeer dan (indien mogelijk) een hogere algemene opleiding (Havo, VWO) te gaan doen. Ik heb zelf bijvoorbeeld VMBO-T afgerond en waarschijnlijk dit jaar Havo. Met dat Havo-diploma kan je dan toch mooi direct naar het Hbo en dan zijn er meteen meer opleiding open.

Ik wens je dus succes met je keuze maar denk wel 10x na voordat je je daadwerkelijk aanmeldt voor een school ;).

Sorry voor de gedeeltelijke offtopic maar ik moest dit even kwijt, hopelijk kan de TS (of iemand anders) er wat mee.

• Geen enkel probleem, Lars, ik waardeer dit soort comments eigenlijk ook nog. Het is verstandig om nog echt goed na te gaan of het echt is wat ik wil. Op dit moment (en dat duurt al 2 jaar) lijkt mij het echt fantastisch, maar goed, het kán natuurlijk veranderen.

En zoals je zelf zegt, het is verstandig om Havo te gaan doen. Dit was ik dan ook van plan.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!