Google wil eigen topleveldomains

  • Google gaat een aantal nieuwe topleveldomains aanvragen bij de Icann, zo laat een woordvoerder weten. Facebook heeft nog geen plannen om een eigen tld aan te vragen. Deze week sluit een aanvraagronde voor nieuwe tld's.


    AdAge, een Amerikaanse website over advertising en marketing, vroeg aan een aantal grote bedrijven of ze een aanvraag in gingen dienen voor een eigen topleveldomain. Een woordvoerder van Google gaf aan dat zij de tld's willen van de handelsmerken die ze in bezit hebben en daarnaast een aantal nieuwe tld's aangevraagd hebben. Om welke tld's het precies gaat, wilde de woordvoerder niet loslaten, al lijkt het logisch dat Google zowel .google als .youtube probeert vast te leggen. Ook Canon en Deloitte zouden een aanvraag in willen dienen.


    Niet alle bedrijven zien echter het nut van een eigen tld in. Zo ziet een woordvoerder van Pepsi geen heil in een aanvraag. Volgens Shiv Singh, Pepsi's global head of digital zijn mensen erg gewend aan pepsi.com en duurt het jaren voordat ze gewend zullen raken aan een url als drink.pepsi. Singh stelt dat het aanvragen van een tld 185.000 dollar kost en denkt niet dat het die investering waard is. Ook Facebook heeft geen aanvraag ingediend, liet een woordvoerder weten.


    Verzoeken om een eigen topleveldomain kunnen bij de Icann ingediend worden. Naast de huidige 22 tlds als .org en .com wil de Icann een aantal zogenaamde generic top-level domains goedkeuren. Op 12 april sluit de huidige aanvraagprocedure. De tld's die uit de huidige ronde voortkomen worden wellicht volgend jaar al in gebruik genomen. Niet alleen bedrijven kunnen een aanvraag indienen. Zo gaven steden als Amsterdam, Brussel en Gent al eerder te kennen een eigen tld te willen.


    Het uitdelen van gtld's door de Icann is niet onomstreden. Zo vreest de Amerikaanse Association of National Advertisers dat er een run onstaat op nieuwe gtld's en de procedure nieuwe kansen biedt aan domeinkapers. De organisatie heeft dan ook voorgesteld om een lijst aan te leggen van termen die niet als gtld vastgelegd mogen worden. De ANA wil dat bedrijven bij de Icann aan kunnen geven dat hun naam opgenomen moet worden op die lijst.


    Bron: Tweakers


    ----------------------------------------------------------------------------------------


    Bespreek hier wat jij denkt van deze aanvraag, zou jij het een nuttige TLD vinden of juist niet vertel hier je mening.

  • Ik vindt dit wel goed, dit is in eerste opzicht veel mooier en professioneler om te zien. Ik vindt mail.google ook veel mooier en leuker staan eigenlijk. Dan wil ik giovanni.google hehe 8-|.

  • Citaat van buffy

    Ik vindt dit wel goed, dit is in eerste opzicht veel mooier en professioneler om te zien. Ik vindt mail.google ook veel mooier en leuker staan eigenlijk. Dan wil ik giovanni.google hehe 8-|.


    Als google zijn eigen TLD aanvraagt zullen andere mensen geen .google domein aan kunnen maken. Deze TLD is dan geheel in google's bezit.

    Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

  • Ik snap het, was ook sarcastisch bedoelt. Misschien dat google het nog wel eens kan doen bijv: giovannik.plus.google? Dat zou ook meteen een leuk iets zijn vergeleken facebook e.d.

  • Dit gaat in tegen de branding strategie van Google, denk niet dat ze subdomeinen gaan uitschrijven.
    Het oogt natuurlijk heel cool en het is tegenwoordig ook niet logisch om een website aan 1 land te koppelen.
    Kijk naar CriminalsPoint, hier zitten Belgen en Nederlanders.
    We kunnen dus niet domein .be of .nl als hoofd domein gebruiken, want dan missen we de helft van de doelgroep.


    Omgekeerd geldt hetzelfde voor Google ook: ze gaan veel minder hun bezoekers kunnen targetten op land, want nu weten ze of je google.nl gebruikt of .be en aldus aangepastte inhoud aanbieden. Dit zal iets moeilijker worden.


    Het heeft voor en nadelen, maar ik geef de sceptischi wel gelijk:
    er gaat een nieuwe oorlog ontstaan voor deze hoofdlevel domain names.

  • Ze zullen toch zowel .nl/.be als .google gebruiken?


    Zo kunnen ze naar de site google gaan vermakkelijken. (voorbeeld wat ze ook kunnen doen: nederland.google / nl.google / be.google

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!