Nederlander opgepakt bij FBI-actie tegen MegaUpload

• Nederlander opgepakt bij FBI-actie tegen MegaUpload

De populaire uploadsite MegaUpload is uit de lucht gehaald op last van de FBI. Onder de medewerkers van de site die zijn opgepakt wegens schending van auteursrechten is een Nederlander. Hij was de programmeur en netwerkbeheerder.

MegaUploadOnder andere de krant The Wall Street Journal meldt dat de arrestaties zijn verricht na een onderzoek naar de site dat twee jaar liep. Naast de al vier aangehouden personen worden er nog drie verdacht en beschuldigd van piraterij. MegaUpload.com zelf is momenteel niet bereikbaar: het is aannemelijk dat de site permanent offline wordt gehaald.

De arrestaties zouden verricht zijn in Nieuw Zeeland. Daarnaast heeft de FBI bankgegevens bekeken en werden serverlocaties bezocht die betrokken waren bij MegaUpload. Naast piraterij wordt in de aanklacht het betrokken zijn bij een illegale organisatie genoemd. In de aanklacht wordt de uploadsite verweten de entertainmentindustrie 500 miljoen dollar in omzet te hebben gekost.

MegaUpload kwam al een aantal maal in het nieuws wegens juridische conflicten met muzieklabels. Daarnaast sprak de uploadsite zich uit tegen de acties van copyrightvoorvechters MPAA en RIAA. Kortgeleden liet Universal nog een reclamevideo van MegaUpload offline halen, omdat het muzieklabel meende dat er rechten werden geschonden.

Het is onduidelijk waar de site zich schuldig aan zou hebben gemaakt. Contentproviders kunnen zich doorgaans op het safe harbour-principe van de Amerikaanse digital millennium copyright act beroepen, waardoor ze niet aansprakelijk zijn voor auteursrechtschending die hun gebruikers plegen. Daarvoor is het nodig dat ze voldoen aan notice and takedown-verzoeken van auteursrechthouders. Mogelijk deed de site dat dus niet.

Deze week nog was er veel protest tegen voorgestelde wetgeving die veel verder gaat dan de dmca: de sopa- en pipa-wetten, die momenteel door de Amerikaanse volksvertegenwoordiging worden behandeld. Deze twee wetsvoorstellen, die erg op elkaar lijken, maken het aanpakken van buitenlandse piraterijsites makkelijker. Volgens critici komt de wet neer op censuur.

Update, 21.35: Inmiddels heeft de Amerikaanse justitie een persbericht over de actie uitgevaardigd. De autoriteiten in Nieuw-Zeeland zouden vier verdachten hebben opgepakt in Auckland, waaronder de stichter van MegaUpload en een Nederlander. Deze B. van der Kolk, of Bramos zou verantwoordelijk zijn voor het programmeerwerk en de netwerkstructuur. Daarnaast zouden nog twee Duitsers opgepakt zijn. De FBI zou zich ook op servers van MegaUpload in Nederland hebben gericht.

De Amerikaanse autoriteiten zijn nog op zoek naar nog een Duitser, een Est en een Slowaak. Er zijn twintig zoekbevelen in de VS en negen andere landen uitgevaardigd en er zou voor ongeveer 50 miljoen aan bezittingen geconfisceerd zijn. Daarnaast zijn 18 domeinnamen die verbonden zijn met wat de FBI de 'Mega conspiracy' noemt, in beslag genomen.

De verdachten en twee bedrijven achter MegaUpload, Megaupload Limited en Vestor Limited, blijken op 5 januari veroordeeld te zijn door de rechtbank van Virginia voor samenzwering tot deelname aan een criminele organisatie, samenzwering om auteursrechteninbreuk te plegen en om geld wit te wassen. Hierop staat respectievelijk een maximum gevangenisstraf van 20 jaar, 5 jaar en opnieuw 20 jaar.

De Nederlandse politie en de FIOD hebben de FBI geholpen bij het onderzoek.

Orgineel bericht hier tevinden

Greets Terr0r

• wat gebeurt er met de wereld.. eerst de melding over piratebay en nu dit? of juist andersom? ^o) blijft vreselijk nieuws :P ik uploade daar mijn dingen ook altijd.. was wel soms irritant van die download limiet per zoveel tijd.. mja de eigenaren/beheerders van die uploadsite moeten zoiezo niet beschuldigt worden voor illegale uploads van de gebruikers, als de fbi dan gwn die mensen oppakt die die dingen online gooit, maar een upload site offline halen... zucht

O o
    /¯/__________________________/¯¯
    | <๖ۣۜJunior Front-end Webdeveloper/>
    \_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯\__
    /||\
    /¯\
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic.

• Valt helaas weinig aan te doen, Veel op internet tegenwoordig is illegaal. Iedereen zeurt tegenwoordig al over van alles.

Zelf's youtube kwam al in de problemen vanwege 'background music' waar een Copyright op stond..

• Moet je je voorstellen dat veel sites massaal gebruik maken van megaupload al die downloadlinks zijn nu ook down. Waarschijnlijk ook hier op CP in de downloads weer een paar dode links erbij.

Nu zie je maar dat het internet niet wordt beheerd door 'ons' maar door de autoriteiten.
    Megaupload is een grote slag, maar haalt niet weg dat rapidshare en heel veel andere upload sites ook gewoon nog illegaal content hebben.

Het is zeer triest om het zo aan te pakken. Ik zeg altijd het is beter iets te voorkomen dan te genezen, en nu zijn ze vooral bezig met dingen te genezen tegen ongenoegen van iedereen.

• Megaupload kon dit verwachten als je illegaal bezig bent.
    Maar dan dat de Nederlandse politie de FBI heeft meegeholpen was ook een verrassing.
    En niet alleen megaupload is offline gehaald.
    Maar ook andere website's die illegaal films laten zien.
    Zoals ikwilfilmskijken.nl/.com

• Ja hoor, duitsers bombarderen Rotterdam, zometeen komen de amerikanen met hun "Drang nach verkloten" om die servers te bombarderen.

Ik kan nog steeds niet begrijpen hoe één land zo onredelijk de wereld kan verneuken en dat mensen het nog altijd toelaten.

• Citaat van Knowboard

Valt helaas weinig aan te doen, Veel op internet tegenwoordig is illegaal. Iedereen zeurt tegenwoordig al over van alles.

Zelf's youtube kwam al in de problemen vanwege 'background music' waar een Copyright op stond..

lol dat hun ruzies krijgen oke.. als ze maar niet down gaan is het goed^^ maar toch youtube haalt gelijk muziek of gehele filmpjes eraf.. als ze een liedje van iemand anders gebruiken-.-" omdat diegene dan niet een goeie uitleg eronder kan geven/of heeft gegeven, dat ze geen copyright hebben en wie wel etc etc.. je mag toch wel een leuk liedje voor je filmpje gebruiken zonder gezeur.. maar nee xD

O o
    /¯/__________________________/¯¯
    | <๖ۣۜJunior Front-end Webdeveloper/>
    \_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯\__
    /||\
    /¯\
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic.

• Tja je kan er niks aan veranderen ze doen toch wat ze willen nederland is toch al .... Dus kijk de regeren het klopt allemaal niet maar wij als burgers kunnen niks doen.

Mvg Christoffer

Bezig met me 3 sites.
    Zit meer tijd in dan ik had gedacht.
    ;):cheer:(c)(c)

• De zogenaamde auterus zouden er niks aan verdienen als wij muziek downloaden etc.. nou vertel mij dan maar hoe zij aan een huis van 30miljoen komen terwijl wij gewoon een normaal leventje hebben. En yoichi ik ben het helemaal met jou eens de VS is een kloteland met klotemensen die gewoon gebombardeerd moeten worden samen met het midden-oosten zijn we ook van de oorlog af:)

• pff? waarom moeilijk doen... laat ons toch gewoon piraterije.

waarom iets tegen piraterij doen? het stopt toch nooit, denken ze echt dat mensen in de crisis geld uitgeven aan adobe shit etc.

ik download het liever gratis, en illegaal :)

• gofie

Stel je hebt een computer in mediamarkt / andere winkel. Als iemand DIE steelt vinden jullie het erg.

Maar als het digitaal gebeurt, maakt het niks uit?

• Citaat van Malik

gofie

Stel je hebt een computer in mediamarkt / andere winkel. Als iemand DIE steelt vinden jullie het erg.

Maar als het digitaal gebeurt, maakt het niks uit?

Doen ze ook bij jou, alles wat jij doet op het internet stelen ze ook.
    Zie het als een tegoedbon voor het aanbieden van je servicen.

• Ik kan jullie garanderen als je een programma extreem veel gaat gebruiken ga je er wel gewoon het bedrag voor neertellen zeker als je er geld mee verdiend.

Ik download regelmatig iets illegaal maar daar is meer goeds uit gekomen dan kwaads, daarmee wil ik zeggen dat zeker de helft van wat ik gedownload heb ook na een tijdje gewoon aangekocht heb, als ik een voorbeeld moet geven BBEdit is mijn nieuwe aanwinst dankzij een actie kon ik die veel goedkoper kopen.

Anymous heeft trouwens al toegeslagen zag ik daarstraks op CNN.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!