Wat verwacht jij van...?

  • Hallo,


    Ik ben op het moment bezig met een "mini-framework".
    Ik gebruik het al voor twee projecten waarbij ik het steeds beetje bij beetje beter maak. Ik heb wel gemerkt dat ik het voor een groot deel moet herschrijven maar dat de basis hetzelfde blijft. Het neemt al enkele taken uit handen en versimpelt taken met minder tekst.


    Ik ben van plan om deze later mogelijk open-source te maken. Maar deze moet dan natuurlijk wel goed in mekaar zitten.


    Mijn vragen zijn daarom ook:


    Wat verwacht jij van een framework?
    Welke taken moet hij kunnen? Wat moet automatisch gaan?


    Wat zie jij graag terug in een framework?
    Welke functies zie je graag in een framework? Welke taken moeten versimpelt worden.


    Het gaat hierbij dus om een simpele "mini-framework" die zelfs een beginnende php'er redelijk goed moet kunnen begrijpen. Het is volledig OOP gemaakt.


    Wat ik al heb:
    - Beveiliging gaat automatisch
    - Template systeem
    - Error systeem
    - Bij redirect (bijv. na een succesvolle post) kan een bericht worden doorgegeven
    - Een plek waar je algemene variabelen moet neerzetten
    - Een teksten pagina waarin je je teksten moet neerzetten (zodat je eenvoudig naar een andere spreektaal kan overstappen)
    - Database connectie
    - Beveiligde sessies/logins
    - Goede mailing
    - Nette (dmv htacces en een script)
    - Voor een nieuwe pagina moeten twee bestanden aangemaakt worden. Model en view. Één van deze kan een lege klasse bevatten. De ander moet twee functies hebben. Ééntje die alle functies aanroept en uitvoert en een output functie die naar de browser gaat.


    Wijzigingen in dit ontwerp kan gemaakt worden en zal gemaakt worden. Maar graag zie ik tips en ideeën hierover en een mening.


    Alvast bedankt!

  • Een paar "free tools" mogen ook wel erbij,
    als er iets wordt uitgeprint op het beeld ook een taalpakket erbij.
    Bij outputs wil ik het meestal zo droog mogelijk :P
    Zodat er html,css en javascript bij kan.
    Snelle switch tussen type database bijvoorbeeld van mysql naar oo mysqli of mssql.
    Versimpelde output code zodat designers en client-side scripts makkelijk technische dingen laten weergeven.


    Veel commentaar op functies en overzichtelijk scripten (of handleiding) zodat mensen die je framework niet kennen makkelijk kunnen verkennen
    Enzovoort.

  • Citaat

    Voor een nieuwe pagina moeten twee bestanden aangemaakt worden. Model en view. Één van deze kan een lege klasse bevatten. De ander moet twee functies hebben. Ééntje die alle functies aanroept en uitvoert en een output functie die naar de browser gaat.


    Mocht je je aan het MVC-patroon willen houden klopt dit niet. Daarbij, je moet per pagina twee classes definiëren, waaronder de View? Waarom is de View een class?


    Ik denk dat het belangrijk is dat je je framework flexibel houdt. Om dat te bereiken moet je in ieder geval een hoge abstractie aanhouden, en zorgen dat het gedrag van je framework aanpasbaar is (zoals ik goed geïmplementeerd vind ik Kohana).


    Daarbij is een scheiding tussen weergave, configuratie, data (opslag) en logica naar mijn inzien het alle belangrijkste.

  • Ik ga bij deze mee met killingdevil. Maar als ik zo onbeleefd mag zijn ;) om te vragen wat jou framework zou verschillen van de andere aangezien daar grote teams achter zitten? Kun je er toch beter een standaard nemen (bijv. CI of Yii).

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!