textarea hulp.

  • Beste CPers,


    Ik heb een script waarbij ik een textarea gebruik. In de textarea komt via een javascript steets meer tekst te staan. Nu wil ik alleen dat de textarea automatisch mee scrolt naar beneden. (Dus dat je altijd de nieuwste tekst (onderaan) gelijk kan zien staan en niet eerst zelf naar beneden hoeft te scrollen.)


    Weet iemand hoe ik dit kan maken?



    P.S. Ik heb ook nog een klein vraagje over de tijd.
    Ik gebruik de volgende code:

    PHP
    document.form.tekstvak.value = document.form.tekstvak.value + '<?PHP echo '['.date("d-m-Y H:i:s").'] '.$aalarm.''; ?>\n'


    Alleen is de tijd steeds de tijd van wanneer je de pagina lade. Ik wil daar de tijd hebben van wanneer het bericht erbij kwam. Hoe kan ik dit goed krijgen?


    Met vriendelijke groet,
    Blackboss

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Dan moet je toch met een database gaan werken, en door middel van een while in je <textarea> laden.


    En dan DESC of ASC op Datum, zodat het nieuwste bericht boven aan komt.


    De textarea scroll, kan je door: <textarea style="height: auto;"> regelen.


    Desnoods, als je dit totaal niet bedoelt, heb je dan mischien een online voorbeeld?

  • Lancer: Helaas heb ik geen online voorbeeld. Ik zal het even nog een keer proberen uit te leggen.


    Ik heb met javascript gemaakt dat er na een bepaalde tijd steeds een regel bij komt te staan in een textarea. Maar als er meer regels komen als dat het textarea frame hoog is dan krijg je een scrolbar. Deze scrolbar blijft boven aan de textarea staan. Maar eigenlijk wil ik dat deze elke keer als er een nieuwe regel komt weer helemaal beneden komt te staan. Dus eigenlijk net als een chatbox. (elke keer dat iemand anders of jij wat zegt dan gaat het venster waar alle tekst staat mee naar benden.)


    Weet jij misschien hoe ik dit kan doen?


    Met vriendelijke groet,
    Blackboss

  • @ webbasing: Jah, dat zal ik er dan wel van maken. Maar weet jij toenvallig ook hoe ik elke keer de tijd kan posten? Want als ik de functie date("d-m-Y H:i:s") gebruik dan krijg ik de tijd wanneer ik de pagina opende. En ik wil juist steeds de huidige tijd erbij.

  • Stukje script:

  • Waarom zet je alle tekst in een tekstvak , is toch helemaal niet nodig?


    Het is veel netter als je het in een div zet en die div een id mee geeft die je dan ophaalt via getElementById waardoor je alles daar inzet!


    Als jij dan tekst toevoegt is het slimmer om de div opnieuw in te laden dus eerst div legen via .innerHTML = ''; en daarna weer alles uit de database te halen en in de div te zetten.


    Hierdoor kan je simpel weg de volgorde heel makkelijk wijzigen!

    School
    Tweedejaars Informatica Student @ Hogeschool Rotterdam.


    Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - JavaScript i.c.m. jQuery framework
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML


    Programmeertalen
    - Java
    - C#
    - Ruby i.c.m. on Rails framework

  • NielsB: Bedankt voor je uitleg, Maar hij haalt alleen het eerste bericht uit de database. De rest word allemaal langzaam in de pagina opgebouwd.


    Ook is me tijd niet werkend. Ik krijg steeds de tijd van wanneer ik de pagina lade en niet van wanneer het bericht tevoorschijn kwam.

  • Dat komt door het feit dat jij de date ophaal maar zonder een waarde van uit je database:
    date("d-m-Y H:i:s")


    moet een variabel bij komen zoals:
    date("d-m-Y H:i:s", $datumtijd)

    School
    Tweedejaars Informatica Student @ Hogeschool Rotterdam.


    Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - JavaScript i.c.m. jQuery framework
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML


    Programmeertalen
    - Java
    - C#
    - Ruby i.c.m. on Rails framework

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!