pdo oop goed?

  • Moet je echt alles afkraken FangorN?

    Nee, ik heb gewoon een lage tolerantie voor ongefundeerde stellingen.

    Omdat toevallig één persoon niet gebruikt maakt van de techniek zoals jij dat doet wilt niet per definitie zeggen dat het fout is...

    Dat zeg ik ook niet. En dit argument kun je ook 180 graden draaien. Het gebruik van een framework is niet per definitie beter. En het gebruik van zelf een minimale opzet schrijven is niet per definitie slechter maar ik bespeur een zeker... ongegrond enthousiasme voor eigen favoriete framework X (het vogeltje zingt zoals het gebekt is, I suppose).


    Werken met een framework zegt ook niets over de kwaliteit van eigen geschreven code. De scriptkiddies die gisteren baggerscripts schreven hebben ook een skillup gehad en schrijven nu baggercode in frameworks. Vroeger waren dit handgranaten, nu hebben ze de beschikking over middellange afstandsraketten.


    Ik geloof wel in een bepaalde volgorde. TS moet bij het begin beginnen en niet tig hoofdstukken overslaan. Eerst maar eens wat in native (OOP) PHP worstelen voordat je meer complexiteit introduceert anders zie je door de bomen het bos niet meer.


    Speaking of which, als ik andere topics bekijk mogen sommigen ook wel eens bij tijd en wijlen terugbladeren in hun kookboek. Dat kan nooit kwaad.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Werken met een framework zegt ook niets over de kwaliteit van eigen geschreven code.

    Dat is natuurlijk onzin, een goed framework zorgt er juist voor dat je binnen de lijntjes je programma opbouwt, zonder hierbij te denken aan security issues, overhead etc. Tuurlijk krijg je security issues als je onderdelen als een bijv. CSRF-token vergeet mee te sturen in POST request maar dat heb je met "eigen" geschreven code natuurlijk ook.

    Eerst maar eens wat in native (OOP) PHP worstelen voordat je meer complexiteit introduceert anders zie je door de bomen het bos niet meer.

    Verder vind ik OOP juist een stukje complexiteit. Om iets goed van scratch te schrijven OOP is gewoon zoveel lastiger, denk aan design-patterns etc, dan iets downloaden waar dit al voor je is gedaan (framework) om nog maar niet te spreken hoeveel je dubbele dingen je moet schrijven als je elke keer vanaf scratch begint (routers, database wrappers etc.).

  • zo vraag k et op : <?=$User->get(ID, 'username', 'users');?>


    K heb nu dit correct?

    Ik sta open voor projecten.
    Ik sta ook tehuur als scripter
    PM voor meer informatie


  • Lol een favoriet framework? Nah die heb ik niet, deze website is ook bovenop een framework gebouwd met daarop dan weer betaalde software, vervolgens heb ik er zelf custom software boven op gebouwd om het naar de wens te draaien van ICTS, maakt iets slecht nee totaal per definitie niet. Ik zit meer te denken dat jij op één of andere manier afschuw hebt voor mensen die "stations" overslaan... Ik zie totaal geen kwaad om met een framework te beginnen, de OO core blijft het zelfde qua opbouw alleen je kiest er voor als beginner om in een bepaalde richting te programmeren in welke richting dit dan ook is.


    Ben ik zelf met een framework begonnen nee, ik ben zelf begonnen met programmeren binnen mIRC met MSL als programmering, ook geen high end programmeren maar zo ben ik begonnen. Als iemand kiest om gelijk ruby on rails te leren prima be my guest.


    En wat dan nog als ze rakketten hebben al hebben ze van mij een nucleaire bom... als de ondergrond waarop het gebouwd goed is waar een query middels een $this->sql::Where('') automatisch escaped wordt vind ik het prima, waarom zo moeilijk doen? Ik heb meer het idee dat je afschuwt van het idee dan iemand ergens moet beginnen en dat iedereen het wiel opnieuw moet uitvinden en iedereen zijn eigen framework moet ontwikkelen. Beter gezegd iedereen moet de denkwijze aannemen "owh, kleine website dan doe ik geen framework..." ja ik pak eerst mijn gereedschap voor ik een UML maak of mijn design patterns kies, maar mijn tool is dan ook geen schroevendraaier maar een gereedschapkist waar alles inzit wat ik nodig ga hebben.


    En mocht je refereren naar programmering van, fine ik ben ook ergens begonnen en long past that by now. Programmeren van websites is een hobby van mij en niet mijn day job. (Actually dat is een MsSQL database onderhouden en daar in programmeren). En waarom zou iemand terug moeten bladeren, als je iets programmeert nu, dan doe je dat met de beste kennis die je hebt... en overig twee jaar weet je wat je geprogrammeerd hebt niet meer van deze tijd is en dat je het nu (Die twee jaar later) heel anders had gedaan...


    Zou zou ik twee jaar geleden nooit een framework gepakt hebben om iets voor elkaar te krijgen... nu I don't do anything else.

  • Beginnen met een framework (dat wil zeggen: starten met oop programmeren door meteen een framework in te duiken) is toch een beetje via de zijdeur binnenkomen. Het zal ook per persoon verschillen hoe makkelijk zij dingen oppikken omdat er al een aantal lagen abstractie zitten tussen wat je doet (basishandelingen in PHP en database) en wat je programmeert (het voorbeeld wat je aanhaalt, een query opbouwen aan de hand van een database access layer of wat dan ook).


    Dat is allemaal goed en wel maar je mist dan potentieel fundamentele kennis van de werking. Nu hoeft dat niet per se een belemmering te vormen, je hoeft niet te weten hoe een verbrandingsmotor werkt om een auto te kunnen besturen maar ik zou daar toch een onbehaaglijk gevoel bij krijgen als iemand slechts vertrouwd is met wat apentruuks in een framework en daarbuiten niet zoveel.


    Zo kende ik iemand die redelijk goed kon werken binnen Drupal, maar geen idee van het concept "sessies" of "webservers" had. Dan mis je wat mij betreft toch wat bagage.


    Wanneer iemand halverwege een boek begint te lezen kun je niet verwachten dat ze het hele verhaal compleet begrijpen.


    Maar goed, in deze thread wordt de bal toch een beetje overgespeeld naar elkaar dus ik denk dat ik het hier maar bij laat met het zeggen dat we het eens zijn met elkaar in die zin dat we het niet eens zijn met elkaar.


    @MBCompany dat zal wel werken, maar dan voer je (wederom) elke keer een query uit om een kolom op te vragen. Waarom lees je niet alle data van een user in 1x uit? Ook voer je nog steeds geen controle uit of er uberhaupt een resultaat is met ee num_rows check ofzo. Het ophalen van de userdata zou je al direct bij de creatie van het user-object kunnen doen, waar je ook meteen de controle uitvoert of de user wel bestaat. Vervolgens zou je een get methode kunnen maken die uit het object de eerder opgeslagen informatie ophaalt. Dat scheelt je een hoop queries...

  • @MBCompany: Dit lijkt me inderdaad juist. Als mag je de $table variabele weghalen: je werkt tenslotte als in de user class. Deze kan je dus volledig vervangen door 'users'.


    Voor de andere mensen: we wijken helemaal af van het topic van de TS.
    Je kan er een eigen topic of iets dergelijks over beginnen, maar dit hoort hier naar mijn mening niet thuis.

  • @MBCompany: Jouw class is niet echt wat mis mee, benamingen van een variabel kun je altijd ter discussie stellen maar voor een kleine klasse en geen relaties tussen klasse is het prima.


    Je zou kunnen overwegen dependencies toe te voegen... Bijvoorbeeld in je constructor:


    PHP
    <?php
    function __construct(\PDO $pdo) {
        // Overige code...
    }
    ?>

    Hiermee kun je aangeven dat jouw klasse ALLEEN een object van de \PDO instantie accepteert. In de toekomst zou je dan een dependency injector kunnen toevoegen om alles automatisch te initialiseren wanneer je het aanroept en de overhead te beperken...


    Voor de andere mensen: we wijken helemaal af van het topic van de TS.

    Eens, neemt niet weg dat het wel of geen overweging is op het moment dat je twijfelt of je iets wel of niet goed doet... Frameworks zijn vaak goed doordacht en geven je wel een beeld hoe je goed kan programmeren (als je het een beetje snapt)... -KNIP- :)

  • Dat vervolgens andere hierover lopen te janken dat het niet goed zou zijn tja daar zijn de moderators voor die dit prima kunnen bepalen of iets wel of niet nuttig is..

    Moderators hebben niet tot taak reacties te censureren maar kunnen discussies threads wel bijsturen. Tenzij een reactie heel erg offtopic gaat zouden deze in overleg aangepast of verwijderd kunnen worden. Maar niets is zo laf als deze maar gewoon zonder boe of bah verwijderen. Als je dat doet als moderator dan snap je niet helemaal hoe je je als moderator hoort te gedragen.


    Ik had mij eigenlijk al teruggetrokken uit deze "discussie" precies vanwege de sentimenten die hier lijken te leven. Je woordkeuze ("janken") onderstreept dit ook - je staat niet open voor een andere insteek maar in plaats daarvan worden reacties onterecht ontdaan van (potentiële) waarde en inzicht waarbij mensen die de moeite nemen om te reageren voor schut worden gezet. Dat lijkt mij niet de bedoeling van een forum?


    Als moderators ergens voor zouden moeten waken is het wel het onterecht denigreren van reacties, want dat zijn misselijke infantiele spelletjes die dit, of welk forum dan ook, onwaardig zijn.


    Daarnaast ben je zelf met allerlei technische termen en constructies aan het strooien die beginnende OOPers mogelijk weinig zegt. Je zou natuurlijk ook kunnen uitleggen wat dit alles betekent en hoe je het toe zou moeten passen. Op een manier die uitgaat van minder kennis van zaken.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!