Programmeertalen

  • Hallo,
    ik zit in de richting informaticabeheer waarbij wij dus 6 uur programmeren per week hebben.
    Nu moeten wij bij de richting software (programmeren) altijd kiezen tussen een paar programmeertalen.
    Ik vroeg mij af welke programmeertaal ik het beste leer, ik weet totaal niet wat ik wil doen later (webdevelopment, apps maken, ...).
    Welke programmeertaal kunnen jullie mij aanbevelen, waar er veel toekomst in zit?

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Hallo,


    Ik doe dit jaar ook Informaticabeheer en bij ons is het zo dat we websites gaan leren maken (html waarschijnlijk), en dan ook nog programma's zullen maken met Visual Studio. En misschien naar het einde van het jaar toe ook wel een een app zullen maken voor Windows Phone om te zien wat het inhoud e.d.


    Mvg

  • Wij hebben een totaal ander systeem. Onze leraar geeft ons 4 programmeertalen waar we tussen moeten kiezen en daar gaan we dan de basis van leren. We gaan ons niet echt verdiepen denk ik. Volgend jaar moet ik ook zelf een project kiezen voor over heel het jaar met een programmeertaal. Bv. een app maken voor de gsm, ...

  • Als ik je een advies moet geven zou ik gaan voor een taal als Java, Scala of Ruby. Allemaal talen met hun eigen paradigma waarvan je niet zomaar kan afwijken. PHP is bijvoorbeeld zowel een imperatieve als object georiënteerde taal (de paradigma's) en Javascript is een prototyping taal, waar je makkelijk omheen kan. Java (object georiënteerd), Ruby (functioneel) en Scala (ook functioneel) bieden minder flexibiliteit. Niet altijd handig (ligt helemaal aan de toepassing) maar wel nuttiger om te leren, juist omdat ze minder flexibel zijn.


    Daarbij denk ik dat het nuttig is statisch getypeerd te beginnen (dus Java, C++ of C# bijvoorbeeld). Stiekem kent iedere taal namelijk typering, en daarmee is het nuttig om het concept en de reden van typing te begrijpen en te kennen.


    Java is daarmee, omdat het relatief lage instapdrempel heeft, een hele goede keuze om mee te beginnen!

  • Ik zou zeker weten voor Ruby gaan. Vooral in Silicon Valley werken steeds meer bedrijven met Ruby (wij zelf ook). Voordelen van Ruby:

    • Grote community
    • Goede documentatie
    • Makkelijke instap
    • Heeft het beste framework: Ruby On Rails (Laravel 4 is gebaseerd op dit framework qua structuur)
    • Steeds meer (grotere) bedrijven stappen over op Ruby
    • Salarissen van Ruby developers zijn hoger, aangezien er een stuk minder van dit soort developers zijn
    • Je kan gems gebruiken om externe functionaliteit snel te implementeren in je applicatie, vooral met Ruby On Rails.
  • Bedankt voor de behulpzame reacties, uiteindelijk ben ik voor java gegaan (ruby zat niet in de opties). Hiervan hebben we de basis gezien en nu moet ik dus een nieuwe programmeertaal kiezen.
    Ik heb de keuze tussen:

    • Python
    • PHP (waar ik ondertussen al wel wat van ken en aangezien we altijd alleen de basis leren denk ik dat dit niet nieuw gaat zijn voor mij).
    • App inventor (Dit is geen programmeertaal maar zoiets als scratch.)


    Wat raden jullie mij aan?

  • Als je applicaties wilt maken:


    Pyhton is awesome!
    Het is een taal waar zowat alles met haalbaar is. Ikzelf gebruik python voor het schrijven van simpele taken die ik automatisch wil laten uitvoeren (lezen/schrijven van data uit files, processen en schrijven/lezen naar een database.) Dit doe ik meestal zonder OO concepten te gebruiken, omdat het vooral gaat om snel iets in elkaar te flansen, dat werkt.


    Python is dus eerst en vooral zeer goed voor prototypes te ontwikkelen, het is onertussen uitgegroeid naar een enorm grote commmunity met vele libraries/modules die makkelijk te installeren/gebruiken zijn.


    Python kan echter ook gebruikt worden om full-blown OOP uit te voeren. Classes,Inheritance, polymorphism, ... Dit allemaal zonder teveel toeters en bellen (althans voor de basics). Waardoor het een prima taal is om de object oriented wereld te betreden. Python wordt niet voor niks aan 1e jaars studenten geleerd aan sommige universiteiten.


    Python heeft ook met het Django framework de mogenlijkheid om heuse websites te ontwikkelen.


    Na python zou ik Java aanraden.
    Waarom? Java is een taal die gebruikt wordt bij tal van grote bedrijven. Het is cross-compatible (werkt op windows/linux/mac) en is ook de taal die je toe laat native Android applicaties te schrijven.
    Zonder eerst java te leren zal het maken van native android applicaties veel moeilijker worden.
    java heeft op zijn beurt ook de mogenlijkheid om website te maken. (echter heb ik dit nog niet geprobeerd.)

    Als je websites wilt maken:


    Zoals al reeds vermeld, de bovenstaande talen bieden ook mogenlijkheden aan om websites te maken.
    Ikzelf heb echter tot nu toe enkel php gebruikt voor backends. Ik heb vele mooie dingen gehoord over Ruby, maar kan hier dus niet over meespreken. Wel kan ik je zeggen dat Javascript geen goede beginnersaal is. het is (in mijn opzicht) een taal die je leert tijdens het maken van websites, om je websites mooier te maken en meer responsive. Als je echt wilt programmeren in javascript (node.js), hou je dan maar klaar voor vele mindf*cks.


    Veel succes!

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!