Posts by Patrick

Als je op Ubuntu draait kan je via command line:

sudo apt-get install php5-imap
    sudo php5enmod imap
    sudo service apache2 restart

uitvoeren :)

dan zou imap geinstalleerd moeten zijn kans bestaat dat je het alleen ook nog moet activeren in je php.ini (daarna weer even apache rebooten)

Kleine fix uitgevoerd om te controleren of de installer nog steeds aanwezig is.
    Daarnaast in plaats van fopen(.. r+) is het fopen(w+) geworden zodat config.inc.php altijd schoon wordt weg geschreven.

Daarnaast krijg ik zelf geen SQL errors bij een clean install?

Daarnaast is 20 euro voor een volledige source nou niet echt een goede prijs. Een beetje programmeur die alles opnieuw heeft geprogrammeerd heeft er uren werk in gestopt en als hij dan wilt verkopen wilt hij het voor meer dan 20 euro verkopen...

Hele kleine update gedaan van diverse onderdelen zodat deze weer correct werkten,
    Git bevatten momenteel bij installatie al bugs waardoor het vliegveld onderdeel niet goed geïnstalleerd werd.

Bij deze opgelost.

Lol een favoriet framework? Nah die heb ik niet, deze website is ook bovenop een framework gebouwd met daarop dan weer betaalde software, vervolgens heb ik er zelf custom software boven op gebouwd om het naar de wens te draaien van ICTS, maakt iets slecht nee totaal per definitie niet. Ik zit meer te denken dat jij op één of andere manier afschuw hebt voor mensen die "stations" overslaan... Ik zie totaal geen kwaad om met een framework te beginnen, de OO core blijft het zelfde qua opbouw alleen je kiest er voor als beginner om in een bepaalde richting te programmeren in welke richting dit dan ook is.

Ben ik zelf met een framework begonnen nee, ik ben zelf begonnen met programmeren binnen mIRC met MSL als programmering, ook geen high end programmeren maar zo ben ik begonnen. Als iemand kiest om gelijk ruby on rails te leren prima be my guest.

En wat dan nog als ze rakketten hebben al hebben ze van mij een nucleaire bom... als de ondergrond waarop het gebouwd goed is waar een query middels een $this->sql::Where('') automatisch escaped wordt vind ik het prima, waarom zo moeilijk doen? Ik heb meer het idee dat je afschuwt van het idee dan iemand ergens moet beginnen en dat iedereen het wiel opnieuw moet uitvinden en iedereen zijn eigen framework moet ontwikkelen. Beter gezegd iedereen moet de denkwijze aannemen "owh, kleine website dan doe ik geen framework..." ja ik pak eerst mijn gereedschap voor ik een UML maak of mijn design patterns kies, maar mijn tool is dan ook geen schroevendraaier maar een gereedschapkist waar alles inzit wat ik nodig ga hebben.

En mocht je refereren naar programmering van, fine ik ben ook ergens begonnen en long past that by now. Programmeren van websites is een hobby van mij en niet mijn day job. (Actually dat is een MsSQL database onderhouden en daar in programmeren). En waarom zou iemand terug moeten bladeren, als je iets programmeert nu, dan doe je dat met de beste kennis die je hebt... en overig twee jaar weet je wat je geprogrammeerd hebt niet meer van deze tijd is en dat je het nu (Die twee jaar later) heel anders had gedaan...

Zou zou ik twee jaar geleden nooit een framework gepakt hebben om iets voor elkaar te krijgen... nu I don't do anything else.

Waarom is het gebruik van een framework voor niet elke job mogelijk? De best tool voor een job kan altijd een framework zijn. Des al niet te min zijn frameworks juist ontwikkeld om het leven van een programmeur op diverse gebieden juist makkelijker te maken dan wanneer je iets van scratch bouwt. Denk aan routering, SQL, forms en ga zo maar door.

Waarom zou je voor een kleine website geen framework gebruiken en voor een grote wel? Ik gebruik zelf Symfony voor alles, ook voor kleine websites.. waarom? Puur omdat ik mezelf heb leren programmeren met symfony en omdat ook met kleine websites zoveel zaken al van te voren klaar staan geprogrammeerd.

Wanneer ik dit zelf moet programmeren, zal het altijd van mindere kwaliteit zijn dan een door ontwikkeld framework. Een framework foutief gebruiken? Zover ik weet is een framework een basis waarop je kan door bouwen, ja het is handig om de hooks etc te gebruiken die zijn aangeboden, maar als je rechtstreeks op de core kan inprikken (Code Igniter met Get_Instance() bijvoorbeeld) en it gets the job done, waarom dan niet?

Mee eens dat een programmeur moet weten waar hij mee bezig en kennis moet hebben van OO en de daarbij behorende technieken van escapen, sql etc, maar een programmeur in websites vergeet daarnaast ook vaak het aspect SQL goed te gebruiken ;) ondanks dat men al 10 jaar in het vak zit, een view in SQL wat is dat? Een stored procedure? toch nergens voor nodig?

Er zijn zoveel manieren om een website op te bouwen niet OOP, procedureel en alles heeft zijn voor en nadelen. Omdat toevallig één persoon niet gebruikt maakt van de techniek zoals jij dat doet wilt niet per definitie zeggen dat het fout is...

@FangorN omdat toevallig niet iedereen van scratch alles afbouwt elke keer opnieuw of zijn eigen framework ontwikkelt wilt niet zeggen dat het fout is, i'll be damned zoek maar op het internet naar vactures voor specifieke frameworks (Zend, Laravel, CI) zijn allemaal vacatures voor, dus in de "proffesionele" wereld gebruiken ze het ook gewoon, dan hoeven ze dus ook niks meer te doen? Ik noem dat niet lui ik noem daat slim programmeren.

Er is ook nog iets als kosten & baten verhaal...

Die qeury kan je gebruiken in je cronjob, de output die je krijgt zijn of allees wat vervallen is of alles wat bijna vervallen is.
    Wat je er verder mee doet is aan jou. Je zou er een extra tabel naast kunnen zetten met hoeveel herinneren etc je naar je klant hebt verzonden etc.

Mocht je tabel klant_logs nog willen vullen dan zou ik de volgende query gebruiken:

Deze laat alleen records zien die nog geen waarde hebben in klanten_logs welke de zelfde klant_id & end_date hebben.

Als je het een date field is "end_date" dan kan je het volgende gebruiken:

SQL
    SELECT 
      *
     FROM
       klanten
     WHERE
      -- Get all customers that are due
      DATEDIFF(end_date, CURDATE()) < 0
      -- Get all customers with 5 days left before due
      -- DATEDIFF(end_date, DATE_ADD(CURDATE(), INTERVAL -5 DAY) < 0

Edit: Let wel op alle dates die worden opgeslagen in een MySQL databases worden in format yyyy-mm-dd opgeslagen, dus je ze naderhand om moeten zetten om dd-mm-yyyy te krijgen.

Regel 41:

PHP
    mysql_query("INSERT INTO `[users]`(signup,login,pass,IP,email,type) values(NOW(),'$login',MD5('$pass'),'$IP','$email',$type)");

naar:

PHP
    mysql_query("INSERT INTO `[users]`(signup,login,pass,IP,email,type, activated) values(NOW(),'$login',MD5('$pass'),'$IP','$email',$type, '1')");

Als in [users] veld activated ieder geval zit.

Overigens raad ik je aan om een wat up to date source te pakken om mee te oefenen:
    Criminals blue - revamped

Klopt met de laatste commit van axel is er een sql bug in geslopen waardoor er een nieuwe tabel niet in de installer / handmatige SQL zit.

in de init stond origineel een array om ranks aan te geven. Deze is met een push van eruit gehaald en vervangen door een tabel.

Bij deze de handmatige SQL:

Uiteraard updaten we deze nog in github :)

Mogelijkheid om openID te implementeren bestaat uiteraard ook nog altijd, dan hoef je er verder helemaal geen zorgen over te maken. Enige wat je dan nog hoeft te doen is extra gegevens op te slaan in je database die je nodig hebt voor je website. Maar verder de authenticatie er van ed. heb je niet meer nodig :-).

In plaats van het wiel telkens opnieuw uit te vinden is het meestal ook wel makkelijk om een open standaard te implementeren, een backup voor het geval de openstaand omvalt is uiteraard nooit verkeerd. (Bij uitval van de website of verbinding is het ook altijd wel handig om een backup te hebben).

Laravel is een fork van CI, of ieder geval dat is het ooit geweest, en is sindsdien zwaart door ontwikkeld waar CI destijds wat achter bleef lopen. Nu CI overgenomen is door een nieuw bedrijf en CI 3 is uitgebracht is het grote gat tussen laravel en CI voor een groot gedeelte verdwenen.

Beide treffen het zelfde doen en beide zijn ze ontstaan vanuit dezelfde basis waar CI een bepaalde tak programming heef en laravel ook.

Laravel deploy je middels composer wat voornamelijk handig is op unix machines (Op windows kan het uiteraard ook maar vind ik zelf minder fijn werken). Mocht je het op een unix server hebben draaien dan is composer makkelijk te installeren en te gebruiken.

Voordeel van composer is telkens als je LaravEl of CI installeert, installeer je de laatste versie en hoef je daar geen zorgen over te maken, nadeel is dat eventueel programmeer stukken die je reeds hebben gedaan niet meer compatible zijn met de nieuwste versie van het systeem.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar laravel omdat ik net zoals jij aangeeft een tijd terug buiten CI om ben gaan kijken naar een nieuw systeem die wel volledig werd door ontwikkeld op dat moment. De terug stap naar CI zal ik niet meer zo snel maken puur vanwege het feit dat ik nu gewend ben aan laravel.

Het komt eigenlijk net als elk ander MVC model binnen PHP op aan wat je zelf het fijnst vind werken. En uiteraard als je de meest uitgebreide variant wilt hebben dan zal je eens naar Zend moeten gaan kijken.