PHP
Waarom geleerd: Heel vroeger al weer, om een criminals website te verbouwen.
Hoe geleerd: Vallen, opstaan en weer doorgaan.
Toekomstig gebruik: Zit nu in de webdevelopment, dus maak bijna dagelijks nog gebruik van php.
Waardevol om te leren: Aangezien ik het op het werk constant gebruik is het voor mij dus zeker waardevol geweest.
Moeilijkheid om te leren: Tricky, het is heel makkelijk om in te stappen. Maar kan ook best lastig zijn omdat je jezelf snel foute dingen aanleert.
SQL
Waarom geleerd: Min of meer een vereiste bij veel projecten.
Hoe geleerd: Hetzelfde als PHP destijds, bestaande code bekijken en stapje voor stapje dingen wijzigen en kijken wat er gebeurt.
In mijn volgende semester op school zal ik ongetwijfeld een hoop nieuwe dingen leren, ga dan DIS (Data Informatie Systemen) doen. Dus nog niet geleerd denk ik.
Toekomstig gebruik: Dagelijks
Waardevol om te leren: Net als hierboven
Moeilijkheid om te leren: Relatief eenvoudig
CSS
Waarom geleerd: Min of meer een vereiste bij veel (web)projecten.
Hoe geleerd: Hetzelfde als PHP destijds, bestaande dingen bekijken en stapje voor stapje dingen wijzigen en kijken wat er gebeurt.
Moeilijkheid om te leren: Eenvoudig
Javascript
Waarom geleerd: Webapplicaties verijken met interactieve elementen
Hoe geleerd: Trial & Error, en later op school ook een semester gevolgd op school waarbij Javascript uitvoerig aanbod kwam. Het ging hier dan wel vooral om NodeJS en AngularJS
Moeilijkheid om te leren: Eenvoudig
Java
Waarom geleerd: Het kwam op school aanbod.
Hoe geleerd: Les in gekregen van een leraar, en ookzelf meebezig gegaan door gewoon leuke tooltjes te bouwen.
Toekomstig gebruik: Hopelijk nooit.
Waardevol om te leren: Het kan zijn dat ik het ooit nog nodig ga hebben, maar ik hoop het niet. Ik haat deze taal best wel en zou liever C# pakken.
Moeilijkheid om te leren: Relatief Eenvoudig
C#
Hoe geleerd: Les in gekregen van een leraar, en ookzelf meebezig gegaan door gewoon leuke tooltjes te bouwen.
Toekomstig gebruik: Nauwelijks
Waardevol om te leren: Zeker waardevol om te leren, omdat dit later altijd van pas kan komen.
Moeilijkheid om te leren: Redelijk
Ruby (on Rails)
Hoe geleerd: Les in gekregen van een leraar.
Toekomstig gebruik: Nauwelijks
Waardevol om te leren: Het was leuk om te werken met Ruby om eens te zien hoe het ook kan binnen een web applicatie. Je ziet ook aan PHP Frameworks als Laravel dat deze ook elementen van RoR overnemen.
Moeilijkheid om te leren: Vrij eenvoudig, maar het kan op het begin misschien wat verwarrend zijn omdat de syntax soms wat "vaag" oogt. Het is even wennen.